A központi régió közlekedési helyzete Andrási Zsolt Geográfus, III. évf. 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
műszaki osztályvezető
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
A városok fejlődése és szerkezete
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Az Észak Magyarországi régió népességföldrajza
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Urbanizáció a fejlődő országokban
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Budapest, mint világváros
Budapest Mint Világváros
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Budapest turisztikai marketingje
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Európai Unió és Magyarország közlekedéspolitikájának fő elemei
Logisztikai hálózat és folyosók
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Egy világváros gondjai
történelmi integrációi
A barnamezős rehabilitáció fejlesztéspolitikai kérdései Magyarországon
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
M0 körgyűrű északi szektor (II. ütem) nyugati szektor
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

A központi régió közlekedési helyzete Andrási Zsolt Geográfus, III. évf. 2007

„A Közép-magyarországi régió legyen a minőség elvein nyugvó élhető, az itt élők számára egészséges lakó- és munkakörnyezetet biztosító, ugyanakkor a fenntarthatósági kritériumokat gazdasági, környezeti és társadalmi vonatkozásban egyaránt teljesítő, nemzetközileg is vezető, kreatív, regionális identitással rendelkező, ugyanakkor a Kárpát-medence fő szervező erejét jelentő térség.” A Közép - Magyarországi Régió stratégiai terve , KMRFT

A közlekedési hálózat több évszázados történelmi fejlődés  átöröklött forma történelmi Magyarország termelési és települési struktúrájához idomuló alapvonások, tehetetlenségi erő szélsőséges egyközpontúság –először a vasúti fővonalhálózat, majd a közúti hálózat válik főváros centrikussá megváltozott elvárások

Forrás:

Közösségi közlekedés a közforgalmú közlekedés és az egyéni gépjármű- közlekedés aránya Budapesten a budapesti lakosok körében 60-40% közforgalmú közlekedés részaránya az utóbbi két évtizedben folyamatosan csökkent –(Bécs: 44%, Brüsszel: 30%). Budapest és környéke közötti közforgalmú közlekedési utazások 28%-t a BKV, 37%-t a MÁV és 35%-t a Volán járatai bonyolítják le

A főváros közösségi közlekedése metró:23%,busz: 48%, villamos: 24%, elővárosi vasút: 5% kötött pályás közlekedés:~50% (Bécs: 87%) metró hatásterülete a város területének alig 50%-t fedi le hálózat stagnálása utasszám csökkenése minőség romlása Budapesti Közlekedési Szövetség

Távolsági autóbusz közlekedés szállított utasok száma az 1990-es évektől kezdve folyamatosan csökken 24 vonal, a legnagyobb utasforgalmú irányok az M1-M7 és a Bécsi út

Vasúti közlekedés térvesztése tovább tart, de üteme mérséklődött, között már stagnálás figyelhető meg Kiemelt jelentőségű fejlesztés  közép-magyarországi régióban ez a tendencia meg is fordulhat az ország transz-európai vasútvonalainak többsége átszeli a régiót, ami így jelentős központi, elosztó szereppel rendelkezik elővárosi közlekedés körvasút (Angyalföld-elágazás és Rákos-elágazás közt 9 km)

Közúti közlekedés Szuburbanizáció  autóhasználat növekedése, közösségi közlekedés csökkenése Budapest: telített hálózat  forgalom nem, csak a torlódások nagysága nő Pest megyében a közúthálózat 16,5%-a számít jó minőségűnek fővárosba irányuló célforgalom, tranzitforgalom  forgalom - levezetési, kapacitásbeli problémák régió dél-keleti térségében (Gödöllő térségétől délre, a Ráckevei kistérségig) haránt-irányú kapcsolatok hiányossága

a gépjárművek száma folyamatosan növekszik a Duna-hidak kapacitása nem kielégítő M0 körgyűrű - délkeleti szektor építése, északi M0 híd kivitelezése parkolás – P+R hiánya

Forrás: Budapest elérhetősége 1 órán belül közúton

Forrás:

A közúthálózat kapacitáskihasználtsága 2002-ben Forrás:

A forgalom éves változásának mértéke 2002/2001 Forrás:

Vízi közlekedés a Duna a VII. számú Helsinki folyosó kis hajózási vízmélység a főváros feletti szakaszon idegenforgalmi jelentőség konferencia- és rendezvényhajózás, városnéző hajózás a szállított áruk tömege kissé nőtt Százhalombatta, Csepel

Légi közlekedés Budapest – Ferihegy –Diszkont légitársaságok –vasúti-gyorsvasúti összeköttetés Budaörs - kisgépes légiszolgálatok bázisa –megye intenzíven fejlődő térsége –kisgépes külföldi üzleti és szállítási kapcsolatok lebonyolítása Dunakeszi, Gödöllő, Tököl

Kombinált szállítás Ro-La a hazai közúti tranzitforgalom 8-9 %-a EU csatlakozással (szabadabb közúti forgalom) a Ro-La forgalom 10%-kal csökkent Ro-Ro: Konténerek, kamionok dunai szállítása

Kerékpáros közlekedés Budapesten a kerékpáros közlekedés részaránya 1% Nagykőrösön, Vecsésen, Üllőn, Pécelen és Maglódon 40% körül budapesti hálózathossz: 140 km hiányoznak a megfelelő tárolási létesítmények, B+R (bike and ride) parkolók, valamint a bérlés lehetőségei

Jövő intermodalitás és átjárhatóság  versenyképesség alternatív és környezetkímélő közlekedési módok harántirányú közlekedési kapcsolatok

Forrás:

PEN és a TINA PEN: –10 fő korridor 4 érinti Magyarországot / a régiót –veszélyek: szélsőséges egyközpontúság fokozódása hálózat túlterheltsége, kapacitáshiány TINA –transzverzális tengelyek

Forrás: Perczel Gy.(2003): Magyarország társadalmi-gazdasági földrajza, ELTE Eötvös Kiadó, Bp.