TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability TRIAD II. Workshop Közlekedés és fenntarthatóság - Okos közlekedési irányelvek és fejlesztések Horváth.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Advertisements

A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Gazdaság és technika I - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika I Tóth Attiláné dr.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Műegyetem - Kutatóegyetem Fenntartható energetika 1/11 Fenntartható Energetika Kiemelt Kutatási Terület.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az EU többéves pénzügyi kerete
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Globális problémák.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A fenntarthatóság anyagi és kommunikációs motivációja CARBON SOLUTIONS GLOBAL LTD.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Civil Európa – civilek Európában
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Fenntarthatóság, környezettudatosság
Globalizáció és környezeti problémák
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
A határtérség.
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Előadás másolata:

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability TRIAD II. Workshop Közlekedés és fenntarthatóság - Okos közlekedési irányelvek és fejlesztések Horváth Adorján AdLunam Ltd.

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A fenntartható fejlődés EU-s irányelveit támogató közlekedési kutatás Környezet Lisszaboni szerz. Kutatás Közlekedési irányelvek A szabályozás fő mozgatói - a közlekedés környezeti hatásai A 7. Keretprogram: Az EU kutatási irányelvek végrehajtásának fő eszköze

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A közlekedési kutatások öt kihívási klasztere Fenntarthatóság Szociális változások Globalizáció Információtechnológia Szervezeti megfontolások

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Miért kell a fenntarthatóság? A fejlesztés kerete The 3 P’s of sustainability Planet (natural life-support, environmental context) People (human well-being, social context) Profit (economic growth, economic context) Mi fenntartható?

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Miért kell közlekedési kutatás? Erősségek EU légiközlekedés, 2,1% GDP, 3 millió munkahely EU felszíni közlekedés 11% GDP, 15 millió munkahely Kihívások 30%-a az összes energia- felhasználásnak 98%-os függőség az olajtól környezeti hatások: CO 2 kibocsátás talaj, víz, levegő szennyezés közegészség, biodiverzitás Mobilitás, megközelíthetőség, -> fejlesztés Versenyképesség megőrzése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A klímaváltozás itt van! (mindörökké) A klíma folytonosan változik, de összefüggés van az emberi CO 2 emisszió és a globális felmelegedés között

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Mi az a klímaváltozás? Talán csak ennyi?

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Mi az a klímaváltozás? (2) Vagy talán ez?

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Mi az a klímaváltozás? (3) Vagy még rosszabb?

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A közlekedéskutatás globális környezeti keretbe helyezése A fenntarthatóság megköveteli a környezeti problémákkal való foglalkozást

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Az EU közlekedés környezeti tényei Az összes CO 2 emisszió 25 %-át képviseli A szennyezés költsége 1,7% EU GDP Az EU-ban felhasznált olaj 71%-át használja A szennyezés szociális költsége 360 €/év/fő

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Klímakutatás - közlekedési kutatás Klímakutatás távlati céljai Megérteni a klímaváltozás folyamatát Megoldások felkínálása A klímabehatás csökkentése A közlekedéskutatás távlati céljai Biztonságosabb, gyorsabb, zöldebb közlekedési rendszerek fejlesztése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A közlekedési kutatás fő irányai „Zöldülés” Mobilitás Biztonság Versenyképesség Innováció Zöld célok Környezeti menedzsment az építésben, termelésben, üzemeltetésben, újrahasznosításban Klímaváltozás, környezet- védelem, közegészségügy beépítése a technológiai fejlesztésekbe: az energiafelhasználás csökkentéséért a szennyeződéscsökkentésért

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedési kutatás a környezetvédelem keretében A kihívás: a közlekedési energiafelhasználás előrejelzése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedési kutatás a környezetvédelem keretében (2) Mi a teendő?

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedési kutatás a környezetvédelem keretében (3) Mi a teendő? A jelenlegi tudás beépítése a közlekedési rendszerek tervezésébe, építésébe, működtetésébe és fenntartásába A közlekedési tervezéshez nem globális, hanem kisebb léptékű klímaváltozási adatelemzések szükségesek A közlekedési és klímaszakembereknek még jobban együtt kell működniük a klímával összefüggő változások regionális kezelésében és a hatások elemzéséhez szükséges adatgyűjtésben

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedési kutatás a környezetvédelem keretében (4) Mi a teendő? Döntési kerettervek összeállítása Technikai kihívások: Jármű hatékonyság Járműhasználat csökkentése Üzemanyag dekarbonizációja (LCFS) Szabályozási kihívások: Klímaváltozási akciótervek összeállítása Társadalomtudományok beépítése A technikai kihívások szabályozása és megoldások elősegítése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Klímaváltozási akcióterv minta Három fő területre fókuszál: 1. Közlekedés üvegházhatású kibocsátásainak csökkentése 2. A közlekedés infrastuktúra védelme a klímaváltozás hatásaitól 3. A közlekedésműködtetés hatásainak csökkentése a klímára

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability 1. Fókuszterület Közlekedés üvegházhatású kibocsátásainak csökkentése Háromoldalú megközelítés: 1. Tisztábban égő bio-üzemanyagok fejlesztésének, elérhetőségének, használatának elősegítése 2. Járműhatékonyság növelése 3. A közlekedési rendszer hatékonyságának növelése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedés üvegházhatású kibocsátásainak csökkentése (1) 1. Tisztábban égő bio-üzemanyagok fejlesztésének, elérhetőségének, használatának elősegítése Bio-üzemanyag stratégiák Low Carbon Fuel Standard 2. Járműhatékonyság növelése Alacsony emissziójú járművek Alternatív járműprogramok Járművásárlási ösztönzések Fogyasztói tájékoztatás Felesleges jármű üresjáratok csökkentése

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Közlekedés üvegházhatású kibocsátásainak csökkentése (2) 3. A közlekedési rendszer hatékonyságának növelése Inter-modális kapcsolatok és koordináció Közösségi közlekedés fejlesztése Park & ride létesítmények Telekocsi adatbázisok/programok felállítása Biciklis és gyalogos utazások számának növelése Vasúti személyszállítás növelése Vasúti áruszállítás növelése Ingázási alternatívák felkutatása A helyi gazdaság fejlesztése, a területhasználat és a közösségi tervezés bátorítása különböző területhasználatok és kompakt fejlesztési minták irányában, a kisebb utazási távolságok és az alternatív utazási módok érdekében

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability 2. Fókuszterület A közlekedés infrastuktúra védelme a klímaváltozás hatásaitól Klíma és időjárási háttér, a klímaváltozás indikátorai A közlekedési infrastruktúrát a klímaváltozás miatt fenyegető potenciális veszélyek Klímaváltozási adatápciós stratégiák: A klímatudomány és az adaptációs tevékenység közötti szakadék áthidalása Klímaváltozás és közlekedési döntéshozatal

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability 3. Fókuszterület A közlekedés működtetése hatásainak csökkentése a klímaváltozásra Az energiafelhasználás és a tevékenységek monitoringja az energiacsökkentés érdekében A dolgozók informálása szerepükről és felelősségükről Bioüzemanyagok használata a céges járműveknél Telekocsiprogramokban való részvétel Papírfelhasználás csökkentése Stb.

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A fenntartható közlekedés indikátorai A fenntarthatóság vizsgálata az indirekt és hosszútávú hatások miatti aggodalmat tükrözi Az indikátorok fontos eszközök a jobb közlekedéstervezésben Nincs sztenderd indikátor-készlet Standardizált, „bázis” indikátor-készeteket kell kifejleszteni: néhány indikátor minden helyzetre használható, míg mások különleges igényekre és feltételekre

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability A fenntartható közlekedés indikátorai(2)

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Társadalomtudományok a közlekedésben Problémamegoldó kutatás Attitűdök és viselkedés Emberi tényezők Információkezelés Szociális határok vizsgálata Vizuális minőség és az út menti terület Útmenti benyomások Vizualitás és útvonalválasztás A út menti komplexitás

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Szociális változások és fenntartható közlekedés Aktivitás alapú megközelítés: az egyéni közlekedési szokások tanulmányozása multidiszciplináris keretben Földrajzi, kulturális és szervezeti különbségek - egyezségek a fenntartható közlekedésért –Különbségek az utazási szokásokban és preferenciákban - életmódok –A közlekedés kulturális aspektusai - autófüggőség, az infrastruktúra fejlettsége –Igazságosság és hozzáférhetőség - környezeti minőség

TRIAD II. WorkshopTransportation and sustainability Köszönöm a figyelmet!