1 A logisztika tudomány 25 éve a gazdaságért és a társadalomért Prof.emeritus, Dr.Dr.hc.Knoll Imre MTA doktor, ELA Fellow MTA Logisztikai Albizottság t. elnöke Nemzetközi Logisztikai Konferencia Budapest, március 26.
ÉV „LOGISZTIKA” Egy „megújult” szakma tudományos krónikája --az ELA és MLE társ-alapítójának szemüvegén keresztül Dortmund- 5 ország+Magyarország szándéknyilatkozata „Európai Logisztika Szövetség” létrehozásáról Bern – European Logistics Association hivatalos bejegyzése (8 országgal) AGROLOG-GATE (MLE elődszervezet ) Magyar Logisztikai Egyesület „ bejegyzése” Magyar Logisztikai,Beszerzési és Készletezési Társaság „bejegyzése” éves Jubileumi ünnepségek Budapesten éves Jubileumi ünnepségek Budapesten
3 LOGISZTIKA OKTATÁS kialakulása 1984-től „Logisztika” tananyagok beépülése felsőoktatási tantárgyakba, Fokozatosan „Logisztika” tantárgyak (ma már felsőoktatási intézményben) 1990.GATE-. (Első) „Logisztika Tanszék” Önálló „Alap-, közép- felsőfokú képzések” BKE-MLBKT„Okl.Logisztika manager”képzés „Logisztika Szakirány” oklevéllel
4 Gazdasági elemzéseink kimutatták,hogy a globalizált vállalat-rendszereknek már NEM FELEL MEG az „SC-A”, hagyományos ellátási lánc !! Beszerzés Anyag- készlet gazdálkodás Termeléshez kapcsolódó log.feladatok Árú- elosztás Értékesítés
5 Hálózatosan kapcsolódó elemekből kifejlesztettük az „SC-B” bővített interdiszciplináris ellátási láncot SC-A Marketing K+F+I Tervezés Informatika Kontrolling Benchmarking Inverz logisztika
6 ÚJ TUDOMÁNYOS FELISMERÉS „ Logisztika-Gazdaság-Társadalom ” „ LGT-kölcsönhatás modell” Ez a „zenei triangulum” ma már egyre szebben cseng ! L G T
7 Az „LGT” modell főbb hatástényezői Erősödnek a win-win üzleti kapcsolatok Emberi tényezők interferenciája (empátia,EQ-érzelmi intelligencia….) A vállalati-, társadalmi kultúra fejlesztése A makro/mikro-közösségek LGT-szellemű erősödése pozitiv hatást gyakorol az ország fejlődésére, nemzetközi megitélésére.
8 A gazdasági szektor és a logisztika együttgondolkodása A vállalkozások felismerték, hogy a./logisztika nemcsak szállít, tárol, készletez (hagyományos ellátási lánc-”SC-A”), b./ hanem a termelést vezérlő partner, a „Lean Management (LM)” támogatója, c./„önálló szolgáltató vállalkozás” is lehet, d./ sőt lefedi a kapcsolódó humán szférát is
9 e./ kedvező,ha a vállalati döntéselőkészítésnek(D) a logisztika(L) szinergikus (egyidejű!) partnere, támaszkodva piaci hatástényezőkre(M). D Döntéselőkészítés L Logisztika M Marketing
10 LOGISZTIKAI DÖNTÉSEK VISSZACSATOLÓ RENDSZERE Többlépcsős „MmM” Makro-mikro-Makro modell Makro (mikro) 1’ +(mikro) 2 +…+(mikro) n Logisztikai döntés ,2,3,4-lépések
11 MAI PROBLÉMA- -ÚJ MEGOLDÁS VÁLLALATI KOCKÁZATKEZELÉS logisztikai támogatással ………..1. Függvény-kapcsolat: LP = f(LMH) + f(LSC) Lean Production(LP) – karcsúsított termelés Lean Supply Chain(LSC)---- ” ---- ellátási lánc Lean Material Handling(LMH)-várakozás- nélküli anyagmozgatás folyamat
12 Kölcsönhatás és függvény-kapcsolat „BPR – Business Process Vállalati kockázatkezelés logisztikai támogatással…..2. Fejlesztés-átszervezési függvény „BPR – Business Process Reengineering” „SCR – Supply Chain Reengineering” SCR = f(BPR)
13 Kockázat kezelést támogató….3. L h – hatékonysági függvény L h = f(H, IS, K 1, E, É…), ahol IS E É K1K1 H LhLh H = humán tényezők hatékonysága IS = infrastruktúra hatékonysága K 1 = logisztikai költség hatékonysága E = ellátási folyamat tényezőinek koordinációja É = értékesítés hatékonysága
14 TUDOMÁNYOS EREDMÉNYEINK GAZDASÁGI ADAPTÁCIÓI-ból: 1985.Csongrádmegyei Gabonatröszt integrált „várakozásnélküli” ellátási lánca 1992.NESTLÉ-TNT (az első hazai) komplex logisztikai szolgáltató rendszer 2003.„DELOG” logisztikai szolgáltatás és „ipari park” hatékony együtt-dolgozása Electrolux-Lehel termelő üzem és elosztó központ integrált „egybeépítése” 2007/8. GRUNDFOS –szivattyúgyár Lean Management logisztikai támogatása
15 Logisztikai közreműködés a Kutatás-Fejlesztés-Innovációban a./ Vállalati saját forrásból (K+F+I „alap” képzése eredményből) b./ Állami költségvetésből a mai GDP-0.9% helyett % !! c./ Saját „innovációs alapból”----előnyei: - közvetlen vállalati fejlesztés - kutatói szakmai fejlődés serkentése - adaptiv kutatások(elmélet gyakorlat) előtérben a piaci huzó (pull) elv !
16 A „LOGISZTIKA” terjedésének egyéb „eredményei” SZERVEZETEK --Szakmai vállalati szerveződések LEF- Log.Egyeztető Forum; Log.Klaszter; MLSZKSZ-Magyarországi Log.Szolg.Kp.Szöv. - MSZSZ-Magyar Szállítmányozok Szövetsége) -- Nemzetközi szövetségek (ELA,BVL…) ---Tudományos intézmények,bizottságok (MTA, MKT, KTE,….) Publikációk, szakkönyvek Projektek (Állam,EU, World Bank, vállalatok)
17 A Logisztikai Szolgáltatások főbb hazai paraméterei (2007- APEH ) „ Logisztikai szolgáltató” vállalkozások száma…… dolgozóinak száma.……… fő Vállalkozások árbevétele………2.600 mrd Ft/év Áruszállítási teljesítmény… mrd tkm/év ebből: közút……….67% vasút…….…18% csővezeték...11% vizi út………. 4%
18 A MAGYAR LOGISZTIKA mai megitélése Elismert TUDOMÁNY-ÁGAZAT MTA Bizottságok, Kutató csoportok Sokrétű szolgáltatásokat nyujtó ÖNÁLLÓ SZAKMA EURÓPA SZÁMOL VELÜNK !!
19 KÖSZÖNÖM EZT A 25 ÉVET FOLYTASSUK EGYÜTT TOVÁBB…. ÉRDEMES !!