dr. Fehér Csaba Budapest Főváros Levéltára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
Projekt általános bemutatása
dr. Fehér Csaba (BFL) FLE, Badacsony, 2012
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Projektzárás „Komplex szervezetfejlesztési projekt megvalósítása Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál” ÁROP-1.A.2/B
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Az Elektronikus levéltár projekt kiterjesztése
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Reintegrációs tanácsadó munkakör
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Felhasználói kérdőíves felmérés a MEK-ben Moldován István OSZK MEK.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
EU-s pályázatok írása és módszertana
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
ELevéltár architektúra. Előzmények Informatikai koncepció (Terv) Szakmai követelmények OAIS megfelelőség Költséghatékonyság Jogszabályi megfelelőség Nemzetközi.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
Miért nehéz jó önkormányzati rendszert készíteni? InterMap Térinformatikai Tanácsadó Kft. Hujber Csaba: Szolnok, szeptember.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
MATRIX Vizsgáló, Ellenőrző és Tanúsító Kft. Szádeczky Tamás e-közszolgáltatások tesztelési módszertana Törvényesség, szabványosság, biztonság.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Dokumentumkezelő rendszer javaslat PTR zRt. részére
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A FreeSoft a megújult elektronikus ügyintézésért.
Dr. Kiss Ferenc K+F igazgató Madarász Gábor projektvezető.
E-IRATKEZELÉS A LEVÉLTÁRI TÖRVÉNY MÓDOSULÁSÁNAK TÜKRÉBEN.
Relációs adatbázisok ERMS hatósági nyilvántartások Személyi adat- és lakcímnyilvántartás Közúti közlekedési nyilvántartás Járműnyilvántartás Magyarigazolvány-nyilvántartás.
Elektronikus iratkezelés és megőrzés: az ügyvédi kar tapasztalatai Hagyományos iratkezelés az elektronikus dokumentumok világában szeptember 30.
Gyors, egyszerű, NAV-álló számlázás
Úton az elektronikus levéltár felé
Következtetések a fővárosi elektronikus adatvagyon felmérés alapján
Dokumentumkezelő rendszer bevezetésének tapasztalatai
Őszintén az archiválásról
Őszintén a dokumentumkezelésről
"404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet?"
Az I-DOK rendszer és ami mögötte van
A LEVÉLTÁRI HÁLÓZAT TARTALOM- ÉS TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSA
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Előadás másolata:

dr. Fehér Csaba Budapest Főváros Levéltára A fővárosi elektronikus adatvagyon felmérés tapasztalatai és eredményei dr. Fehér Csaba Budapest Főváros Levéltára

Flexus Consulting E-levéltár projekt: adatvagyon felmérés Közel 20 éves dokumentumkezelési kompetencia 50 államigazgatási projekt (folyamatszervezés, dokumentumkezelés, tartalomkezelés) Jelenleg: KIM projekt (EKIR)

A FELMÉRÉS CÉLJA, HATÓKÖRE Mekkora legyen az elektronikus levéltári rendszer? Mennyi és milyen jellegű adatot kell befogadnia az elkövetkező 10-15 évben? Alkalmazott megoldások, gyakorlatok vizsgálata, objektumtípusok meghatározása

Előzmények BFL munkatársai által folytatott vizsgálatok Kérdőíves Nem teljes körű Eredmények 2007-ben 9 TB 2008-ban 11 TB Utóbbi esetben maradandó mennyiség 4 TB (becsült adat)

Felmérés lefolytatása, módszertana (2009-2010) I. Előkészítés A korábbi kérdőívek felülvizsgálata, a kérdőív véglegesítése Teljeskörű szervjegyzék meghatározása Pilot-projekt egyes kiemelt szerveknél és workshop A módszertan véglegesítése

II. Végrehajtás Kérdőív kiküldése Helyszíni személyes interjúk folytatása, adatfelvételi jegyzőkönyvek rögzítése Folyamatos adatrögzítés, szervcsoportonkénti összegzés Kiértékelés szempontjainak kidolgozása Értékelő résztanulmányok, jelentések elkészítése

III. Értékelés A felmérés adatainak összefoglaló elemzése, értékelő tanulmány és jelentés elkészítése A megvalósítás tervezett időtartama 10 hónap, végül 13 hónapra módosult Hosszabbítás oka: a dekoncentrált szervek ellenőrzésének nehézségei

Kérdőív témakörei: az elektronikus iktatás helyzete, az elektronikus iratkezelő rendszerek alkalmazása, az e-mail-ek archiválása, bármely típusú elektronikus aláírással ellátott e-iratok alkalmazásának helyzete, az elektronikus adatbázisok helyzete, a hang- és képrögzítés, a konvertálás, migrálás kérdésköre, az intézményi honlapok, az e-irattári szolgáltatások.

A fővárosi szervek jegyzéke Tervezett: 62 Két katonai ügyészségi iratképzőnél, valamint a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézetnél nincs e-irat, utóbbi helyett BVOP nyújtott felvilágosítást Megvalósult: 57 APEH Kiemelt Adózóinak Igazgatósága (MOL) Oktatási Hivatal (MOL) Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség Közép-magyarországi Munkavédelmi, illetve Munkaügyi Felügyelőségeinek adatait a Főfelügyelőségen összesítve kezelik

A vizsgált iratképzők szakterületenként Önkormányzatok: 24 Jogszolgáltatás: 6 Egészségügy: 13 Dekoncentrált szervek: 9 Oktatás: 2 Rendészeti szervek: 2 Köztestület: 1

Az elektronikus iktatás helyzete Elektronikus iktatás elterjedtsége jellemző Hiányok: oktatás, egészségügy Jogszabály ellenesen túlnyomórészt nem akkreditált szoftverek használata Pl. ügyészségi, bírósági szervezet! Szoftverek sokszínűsége, kimeneti formátumok változatossága tapasztalható Migrálás, archiválás bizonytalan 90-es évek adattartalma veszélyeztetett

Elektronikus ügykezelő rendszerek alkalmazása I. Teljes funkcionalitás használatának hiánya csak iktatási, nyilvántartási metaadatok, csupán részleges ügykezelés (pl. hatályosítás) kisrészt csatolt állományok kezelése (szkennelt, vagy elektronikusan előállított dokumentum) Informatikai rendszerek központosítása (országos adatbázisok) költséghatékony, de a jelenlegi levéltári hálózatra nincs tekintettel Veszélyei: az ügyirat fizikai és elektronikus iratra válhat szét, leválasztás nehézsége, lehetetlensége

Elektronikus ügykezelő rendszerek alkalmazása II. Dinamikusan nő a tárolandó adatmennyiség Használata: jellemzően önkormányzatok egyrésze, Földhivatal, Cégbíróság, APEH Akkreditáció feltétele: szabványos xml export Ügykezelés elterjedésének akadálya az elektronikus irat hitelességének költségei Elektronikus aláírás, időbélyegző

E-mail archiválás Minden szerv használ levelező rendszert Üzemi mentések aránya 80% feletti Archiválás inkább kivétel: APEH, ÁNTSZ, néhány jogszolgáltatási és önkormányzati szerv Iratképzői szemlélet: a hivatali iktatásra kerül Levéltári szemlélet: döntés-előkészítő, félhivatalos is maradandó (leválasztás?) Megoldás: hivatalos, vezetői postafiók, felvétel az irattári tervbe

Elektronikus aláírással ellátott dokumentumok küldése és fogadása A szervek döntő többsége nem használja Kivételek oka jogszabályi kötelezettség APEH: igazolási kérelmek Közigazgatási Hivatal Földhivatal: e-tulajdoni lap Kórházak: OEP Gyógyinfo Cégbíróság Önkormányzatok: elsorvadás Költséges, alternatíva hivatali és ügyfélkapu

Adatbázisok I. Vizsgált iratképzők túlnyomó része rendelkezik Jellemzően: bér, számviteli, munkaügyi, eszköz Maradandó: Helyi: ingatlan és térképnyilvántartás, vagyonkataszter, építési és térinformatikai, szociális és gyámügyi rendszerek, oktatási, képviselőtestületi információs rendszerek, betegnyilvántartó és digitális röntgen központi: népesség/jármű/anyakönyvi nyilvántartás

Adatbázisok II. Mentés általános – archiválás ritka Adatállományok évenkénti elkülönítése nem jellemző Export lehetőségek nem biztosítottak Gyakran csak az adatbáziskezelő (pl. Oracle) nyújtotta lehetőség Probléma: informatikusoknak nincs rálátása az adott szerv összes adatbázisára Pl. gyakori a külső üzemeltető

Hang- és képrögzítés Az iratképzők több mint fele használ megfelelő eszközöket Digitális rögzítés Hangrögzítés: jellemzően képviselőtestületi ülések, építési hatósági ügyek Képrögzítés: rendészeti szervek, bv. intézetek, kórházak Nagyobbrészt maradandó értékű (archiválás külső adathordozókon és kijelölt szervereken) Nyilvántartás nem megoldott (kiv. APEH, kórházak)

Migrálás Iratképzők 20%-a rendelkezik nem migrált – veszélyeztetett - adatállományokkal Mennyisége kb. 1.3 TB 95%-ban az egészségügyben Valószínűsíthetően jóval több és szélesebb körű Nagyobbrészt gazdasági, de regisztratúra jellegű is Ok: forráshiány, technikai problémák, ügyviteli érdekmúlás

Konvertálás Iratképzők felénél megtörtént Elmúlt 5 évben – oka: jogszabályi változások, relációs adatbázisok, pályázati források Forrás-cél: dos/dbase-oracle/MS vagy MySql Általában 100%-os siker, kevés kivétel 5-10%-os adatvesztés (kézi javítás) Leggyakrabban vállalkozók végezték – forrásigényes – tapasztalatok hiánya

Honlapok Iratképzők kivétel nélkül rendelkeznek honlappal Különbség: követlen elérés, vagy központi Üzemeltetés: központi, vagy vállalkozó által, ritkábban helyben Jobbára üzemletetési mentés, archiválás elenyésző (pl. APEH) Közigazgatási portál javíthat az archiválási arányon Gyakori a statikus honlap Dinamikus honlap archiválási nehézségei

E-irattári szolgáltatások Élénk érdeklődés a tárhely-szolgáltatás iránt az iratképzők többségénél Előnyök: 0 ft, katasztrófatűrő rendszer, adatvédelem és adatbiztonság Kétségek: költségek, adatvédelem és adatbiztonság, sebesség

Maradandó érték számítása Iktatás 100% Iratkezelés 50% E-mail 20% Adatbázis 80% Hang/kép 10%

A felmérés hasznosulása Módszertani eszközök alkalmazása a levéltárosi szervellenőrzés gyakorlatában Szervdosszié és nyilvántartás kiegészítése 10/2002. NKÖM rendelet 6.§.(4) i. Problémák megvilágítása: Szabványok, szabványos adatcsere szabályozatlansága (pl.formátum, export) Konvertálás, migrálás hiánya, informatikai nehézségei Archiválás esetlegessége, elégtelensége

Köszönöm a figyelmet!