BME Közlekedésautomatikai Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Gadó JánosNukleáris biztonság - 4 Az atomerőművek környezeti hatásainak elemzése.
Időszakosan használt harctéri eszközök biztonság szintjének elemzése diszkrét – diszkrét Markov modellel.
Anstelle der grauen Fläche
Kockázat és biztonság Makai Mihály BME NTI
Nagyépületek nagy megbízhatóságú villamos energiaellátása
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Elektronikus készülékek megbízhatósága
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
A szoftver minősége A szoftverfejlesztési folyamat azt igényli, hogy a fejlesztők és felhasználók ugyanazokat a minőségi jellemzőket használják a szoftver.
Váltóállítás egyedi inverterrel
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
TRAMPUS Consultancy Atomerőművek élettartam gazdálkodásának motiváló tényezői Dr. Trampus Péter A céltól a megvalósulásig tudományos konferencia Pécs,
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
A korszerű áramellátó rendszerek kialakítási szempontjai
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
Az MSZ EN villámvédelmi szabványsorozat 2
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Informatikai projektmenedzsment
© Gács Iván (BME) 1/9 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
KÖRNYEZETI KÁROK, KÖLTSÉGEK, KOCKÁZATOK
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
Az ellátási láncok biztonsága
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
Partner Dr. Czira Zsuzsanna, egyetemi adjunktus BME VET VM A megbízhatóság alapjai Villamosenergia-minőség Szaktanfolyam Megbízhatóság.
Nukleáris biztonság és tűzvédelem Siófok, Hotel MAGISTERN TSZVSZ közgyűlés Bokor László.
ADATBIZTONSÁG, ADATVÉDELEM. ALAPHELYZET Jelentősen növekedett és növekszik –IR-ben tárolt, feldolgozott adatok mennyisége –ezen adatoktól való függőség.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Szünetmentes Hírközlési Áramellátó Rendszer
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
Simonné Szabó Katalin, Török Alajos, Dr. Pataki Olga
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
Decentralizált energiaellátás
©Copyright: Tűzvédelmi Konferencia Siófok Király András 1/10 Király András tűzbiztosítási szakértő Épületek tűzvédelmi felülvizsgálata,
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
Biztosítóberendezések szerkesztése
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
Biztosítóberendezések karbantartása
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Karbantartás.
Energetikai gazdaságtan
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
6 szigma.
Kockázat és megbízhatóság
Előadás másolata:

BME Közlekedésautomatikai Tanszék Szabó Géza egyetemi adjunktus BME Közlekedésautomatikai Tanszék Energiaellátás biztonságkritikus rendszerekben: Megbízhatósági követelmények meghatározása és teljesülésük igazolása

Tartalom: Bevezetés, motiváció Biztonságkritikus és nagy biztonságú rendszerek Követelmények az áramellátással szemben Vasúti biztosítóberendezések áramellátása Hibafa-analízis és megbízhatósági becslés PQ áramellátó rendszerek hibafa-analízise Összefoglalás

Bevezetés, motiváció Biztonságkritikus rendszerek esetén hatósági jóváhagyás szükséges az üzemeltetéshez, a jóváhagyás alapja a gyártó által készített biztonságigazolás. Motiváció: A Magyar Államvasutak Rt. megbízása a BME Közlekedésautomatikai Tanszék részére a vasúti áramellátó rendszerek megbízhatóságának vizsgálatára

Biztonságkritikus és nagy biztonságú rendszerek Definíciók Biztonságkritikus rendszer (safety critical system): Olyan rendszer, amely működése során az emberi életre vagy anyagi javakra veszélyes helyzet alakulhat ki. (Mire használom…?) Nagy biztonságú rendszer (high dependable system): Olyan rendszer, amely működése során mind a véletlen meghibásodások, mind a szisztematikus hibák hatásai ellen bizonyos fokú védettséget biztosít. (Mit használok…?) Véletlen meghibásodások: Az alkalmazott elemek meghibásodásai. Védekezés a véletlen meghibásodások ellen: Redundanciával (fizikai, idő ) Szisztematikus hibák: Közös okra visszavezethető hibák, egy adott környezeti állapotban aktiválódnak. Pl. Pentium processzor hibás utasítása, áramköri elem típus hőmérsékletfüggése. A szisztematikus hibák a specifikáció fázisától a megvalósításon át az üzemeltetés fázisáig keletkezhetnek. Védekezés a szisztematikus hibák ellen: Diverzitással (eltérő hardver, eltérő szoftver) Folyamat Vezérlő

A veszélyes helyzetek (a kockázat) értékelése DIN 19250 Értékelési szempontok: 1. A veszély következményeként keletkező kár mértéke: S1-S4 2. A veszélyes zónában való tartózkodás: A1-A2 3. A veszély elhárításának lehetősége: G1-G2 4. A veszély gyakorisága: W1-W3

A veszélyes helyzetek (a kockázat) értékelése MSZ-EN 50126 A táblázat a kockázat értékelését is tartalmazza: Négyes felosztás: Olyan kicsi, hogy elfogadható, Kicsi, és így elfogadható, de ha reálisan csökkenteni lehet, akkor kell is. Nagy, ezért csak akkor fogadható el, ha nem csökkenthető, Olyan nagy, hogy nem fogadható el. Látható azonban, hogy számszerű értékeket a táblázat nem tartalmaz. Értékelési szempontok: 1. A veszély következményeként keletkező kár mértéke: 1-4 2. A veszélyes zónában való tartózkodás: A1-A2 3. A veszély elhárításának lehetősége: G1-G2 4. A veszély gyakorisága: 1-6

Nagy biztonságú rendszerek Nagy élettartamú rendszer (safe life) Nagy megbízhatóságú alkatrészekből felépített rendszer - nem számolunk az alkatrész meghibásodásával az élettartamon belül. Hibabiztos rendszer (fail safe) A rendszer meghibásodás esetén biztonsági állapotot vesz fel. Példák: Vasúti biztosítóberendezés vagy nukleáris erőmű. Hibatűrő rendszer (fault tolerant) A rendszernek nincsen biztonsági állapota, meghibásodás esetén funkcióvesztés nélkül működik tovább. Példa: Repülőgép fedélzeti rendszerek.

Megbízhatósági követelmények az áramellátással szemben Az áramellátás nem megfelelő voltából adódó veszteség: Gazdasági kritérium - A folyamat megakadásából származó veszteség (bevételkiesés). Az áramellátás rendelkezésre állását szabja meg. Az áramellátás javítási igényéből adódó veszteség: Gazdasági kritérium - A javítás humán és anyagköltsége. Az áramellátás hibafellépési rátáját és javíthatóságát (karbantarthatóságát) szabja meg. Az áramellátás nem megfelelő voltából adódó kockázati kár Kockázati kritérium - Biztonságkritikus rendszerek esetén az energia kimaradásából származó kár (sokszor nem forintosítható). Az áramellátás rendelkezésre állását (illetve eltűrhető kockázati rátáját) szabja meg A hibabiztos berendezés-megvalósításnál van biztonsági állapot - ennek célszerűen olyannak kell lennie, amit a rendszer az áramellátás legnagyobb valószínűségű meghibásodása esetén fel tud venni. Feszültségmentes állapot vezessen biztonsági állapothoz - nem mindig lehet elérni. Pl. Atomerőmű védelmi rendszer: ÜV: relék ejtenek (de nagy hő keletkezik, a hőelvonásra szükség van) Pl. Vasúti rendszer: biztonsági állapot a mozgásmentes állapot (gazdasági veszteség, ezt a vasút mérsékelni akarja - rossz megbízhatóságú emberi vezérlésre tér át) A mozgásmentes állapot fenntartása igényel alapvezérléseket.

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása Átalakító Energiatároló Táplálások fogyasztók felé Betáplálások Üzemi hálózat Tartalék hálózat Belső szünetmentes sín (AC vagy DC) Váltóhajtómű táplálás Váltóvilágítás Fényáramkör- Vágánytábla világítás 75Hz / 400Hz Sínáramkör Biztosító- berendezés Vonali berendezések Sorompótáplálás

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás 2. Biztosítóberendezési függőségek, 3. Tápkábelek, 4. Jelzőizzók. Függőségek Átalakító Energiatároló Táplálások fogyasztók felé Betáplálások Üzemi hálózat Tartalék hálózat Belső szünetmentes sín (AC vagy DC) Váltóhajtómű táplálás Váltóvilágítás Fényáramkör- Vágánytábla világítás 75Hz / 400Hz Sínáramkör Biztosító- berendezés Vonali berendezések Sorompótáplálás

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás, kockázati kritérium Gy Valószínűségi (gyakorisági) szint Gyakori A Valószínű B Esetleges C Csekély D Valószinütlen E Nem hihető F K Kategóriák: K I: Nem elfogadható K II: Elfogadható, ha nem csökkenthető K III: Elfogadható, ha gazdaságosan nem csökkenthető K IV: Elfogadható S Kár kihatási kategória Katasztófális Kritikus Csekély Jelenték- telen 4 3 2 1 I I I II I I II III I II II III II II III IV III III IV IV IV IV IV IV

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás, kockázati kritérium 4 l<=10-7 I I I II I I II III I II II III II II III IV III III IV IV IV IV IV IV K Áramellátásból származó kockázat: Sötét jelző veszélyes meghaladása Gy Valószínűségi (gyakorisági) szint Gyakori A Valószínű B Esetleges C Csekély D Valószinütlen E Nem hihető F Súlyosság: 4 Elfogadható kockázati szint: KIII vagy K IV Kiadódó megengedett gyakoriság: l <=10-7 S Kár kihatási kategória Katasztófális Kritikus Csekély Jelenték- telen 4 3 2 1 K III

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás, kockázati kritérium Gy l<=10-4 Sötét jelző 1/100 1/10 l<=10-6 meghaladás Áramellátásból származó kockázat: Sötét jelző veszélyes meghaladása 1. Sötét jelző meghaladása nem mindig balesetveszélyes 2. a. Sötét jelző esetén a sötét jelző meghaladását elősegítő tényezők 2. b. Sötét jelző esetén a sötét jelző meghaladását gátoló tényezők

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás, kockázati kritérium Gy l<=10-4 Sötét jelző 1/100 1/10 l<=10-6 meghaladás l<=9,85*10-5 Izzókiégés Két működőképes izzó 1 2 3 Fővörös üzemképtelen   Működőképes jelző 1* * l*=1,5*10-6 Áramellátásból származó kockázat: Sötét jelző veszélyes meghaladása Egyéb okok Izzókiégés gyakorisága: - Vörös és pótvörös izzók - Élettartam (MTTF) > 4000 óra - Javítási idő (MTTR) < 24 óra l*=1,5*10-6

Vasúti biztosítóberendezések áramellátása - Jelzőtáplálás, kockázati kritérium Gy l<=10-4 Sötét jelző 1/100 1/10 l<=10-6 meghaladás l<=9,85*10-5 Izzókiégés l*=1,5*10-6 Kábelprobléma Biztosítóberendezés Áramellátás Egyéb okok 1/3 l 3.28*10-5 Áramellátásból származó kockázat: Sötét jelző veszélyes meghaladása Még egy tényezőt érdemes figyelembe venni (itt az egyszerűségre való törekvés miatt ez nem történt meg): egy áramellátó rendszer több fogyasztót (itt: több jelzőt) táplál. Az áramellátás jelzőtáplálás funkcionális részével szemben támasztott megbízhatósági követelmény: l<=3.28*10-5 1/óra TERVEZÉS ELEMZÉS

Megbízhatósági technikák Egység, alegység szinten alkalmazható: FTA - Hibafa analízis (top-down) Alkatrész és egység szinten alkalmazható: FMEA - Meghibásodási módok és hatások analízise (bottom-up) Alkatrész szinten alkalmazható: Megbízhatósági becslés A tervezés folyamán folyamatosan vizsgálni kell a megbízhatósági jellemzők teljesülését, nem elég azt a fejlesztés végén megtenni. Kritikus pont az alegységek meghibásodási rátájának meghatározása. Ez történhet: Tapasztalati adatok alapján (a cégnek vannak hasonló fejlesztései) Tesztelés útján (prototípus nyúzópróba) Becslés útján (statisztikai adatbázisok+alkalmazási körülmények) Nagyon fonton pont a meghibásodás detektálhatósága, illetve detektáltsága. Ez teremt kapcsolatot a meghibásodási ráta és a meghibásodási valószínűség között. Elektronikai alkatrészek meghibásodása exponenciális eloszlást követ.

Megbízhatósági technikák Megbízhatósági becslés MIL-HDBK-217F (Notice 2) Közös jellemzők: Nem kezel redundanciákat Igénybevételi csoportokat használ Meghibásodási rátát határoz meg Módszerek Alkatrész igénybevétel módszere Alkatrész számbavétel módszere

Megbízhatósági technikák FMEA Klasszikus “Mi történik, ha...” típusú kérdésekre adott válaszok Módszertana: A rendszer strukturálása, Lehetséges meghibásodások feltárása (hibakatalógus), Az egyes meghibásodások hatásának elemzése (detektáltság is). Hátrány: egy időben csak egy meghibásodással számol (egy hiba elv). Eredménye determinisztikus: A rendszer elfogadható/nem fogadható el.

Megbízhatósági technikák FTA Fa szerű hibamodell felépítése A fa elemei: Csúcsesemény (a vizsgált esemény), Közbenső események, Alapesemények (valószínűségi/gyakorisági információval). Kapcsolatok a fa elemei között: ÉS, VAGY, (NOT), (KvN) Eredmények: Minimális vágatok (MCS), Csúcsesemény valószínűség/gyakoriság, Érzékenységi adatok, Időfüggő eredmények. Az időfüggést az FTA csak a valószínűségi modelleken keresztül tudja kezelni.

PQ áramellátás elemzése Dízel Elsődleges betáplálás Másodlagos betáplálás Akku 1 Akku 2 ~ 2. BU 3. BU 1. Átalakító (RU) 2. RU 3. RU Biztosítóberendezési táplálás DC/AC Átalakító Fényáramköri táplálás 1. Átalakító (BU) Meghibásodások: 1. BU, RU hiba, 2. Akku hiba, 3. Belső sin blokkolás, 4. Átkapcsoló hiba (periodikusan tesztelt!) 5. Kimeneti DC/AC hiba, 6. Kimeneti trafó hiba, 7. Hálózatkimaradás. Feltételezések: Alegységek meghibásodási rátái PQ adatbázisból (vizsgálandó, hogy a MÁV feltétel esetén az architektúra teljesíti-e a követelményt) Minden alegység meghibásodása detektált, kivéve az átkapcsolót, az periodikusan tesztelt - exponenciálisan emelkedő valószínűségi görbe, a tesztelésnél (itt fél évente) nullára esik vissza a meghibásodási valószínűség.

PQ áramellátás elemzése ~

PQ áramellátás elemzése EREDMÉNYEK 1. Numerikus analízis: A követelmények teljesülnek. 2. Érzékenységvizsgálat: 2 a.: A legkritikusabb elem a kimeneti trafó, 2 b.: A hálózatkiesés értéke nem kritikus. ~ A görbén a kapcsoló tesztelési periódusa figyelhető meg.

BME Közlekedésautomatikai Tanszék Szabó Géza egyetemi adjunktus BME Közlekedésautomatikai Tanszék Energiaellátás biztonságkritikus rendszerekben: Megbízhatósági követelmények meghatározása és teljesülésük igazolása Összefoglalás