Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Események formális leírása, műveletek
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Intencionális alapállás
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Készítette: Péterfi Csaba Attila
NEMMONOTON KÖVETKEZTETÉS (NONMONOTONIC REASONING).
Matematika a filozófiában
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
A fizika világ- és Isten-képe
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Albert Einstein idézetek.
A Venn-diagram használata
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Kognitív megközelítések
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Albert Einstein idézetek.
Közgazdaság: tudomány vagy tan? A "modern elmélet" a válság tükrében.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
1 1 1.
Szavak a tartályban Előadó: Kovács Gábor, ELTE-BTK filozófia szak
A konstruktivista pedagógia alapjai
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
Ki is az elemző közgazdász?
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szociológia - Jogszociológia
A tudásszociológia erős programja
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya „ Ha a valóság nem követi az elméletet nem biztos, hogy a valósággal van baj” (Sarló Csaba)
Adolf Grünbaum: A pszichoanalízis alapjai. A pszichoanalízis (pa.) nem természettudomány, mert:  a pa. másféle kauzalitást használ mint a tudományok.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
(nyelv-családhoz képest!!!
2. Döntéselméleti irányzatok
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Albert Einstein   Horsik Gabriella 9.a.
Tudományfilozófia ETR Kódok: BBN-FIL , FLN Hétfő szoba Rédei Miklós ELTE BTK LogikaTanszék
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Newton : Principia Katona Bence 9.c..
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Személyiségfejlődési zavarok
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Variációk a hazugra Szókratész: Platón hazudik.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Előadás másolata:

Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása szerint csak az a megközelítés lehet 'tudományos', amely megfelel a négy tézisnek -> oksági tézis -> pártatlanság tézise -> szimmetrikus tézis -> reflexivitás tézise

de! van-e bármi alapunk azt gondolni, hogy az uralkodó tudományos gyakorlat igazolja ezeket? -> az is kérdés, hogy a tudományok rendelkeznek-e olyan speciális módszertani elvekkel + ismeretelméleti jegyekkel, melyek elkülönítenék őket a megismerés más formáitól -> de az biztos, hogy ezt bizonyítani még senkinek nem sikerült -> Bloor mégis úgy tesz, mintha ennek a megkülönböztetésnek a birtokában volna

Oksági tézis Nem igaz az, hogy minden tudományos tudás oksági (pl. statisztikus mechanika, klasszikus kinematika) de viszont a nem-tudományos tudás több ága oksági (pl. metafizika, teológia) -> csak a neokantiánusok elégedhetnek meg Bloor álláspontjával

Pártatlansági tézis -> egyrészt egyetlenegy tudományban sem fordul elő -> másrészt felesleges is: ugyanis következménye az oksági tézisnek Reflexivitás tézise -> szintén az elsőből következik, ugyanúgy redundáns -> de homályos eleve, hogy ez miért kéne a tudományokra vonatkoztatott erős program része legyen

Szimmetria tézise ez az elv egyenesen ellentétes a természettudományok irányadó eseteivel -> szimmetria-elv: ugyanazokra az oksági mechanizmusokra kell hivatkoznunk a vélekedések minden esetének magyarázatakor, legyenek azok akár igazak/hamisak, racionálisak/irracionálisak, sikeresek/sikertelenek

mélységes paradoxon abban, hogy tudományosan fogunk neki a tudomány fő vonásainak megállapításához -> ha nem tudjuk megmondani milyen kognitív vonások különböztetik meg a tudományokat minden mástól,akkor hogyan kísérelhetnénk meg követni őket? -> megalapozatlan az erős program tudományosságra vonatkozó igénye

Szimmetria tézisének további felosztása -> episztemikus szimmetria: az igaz és a hamis vélekedéseket ugyanolyan típusú okokkal kell magyaráznunk -> racionális szimmetria: a racionális és az irracionális vélekedéseket ugyanolyan típusú okokkal kell magyaráznunk -> pragmatikus szimmetria: a sikeres és sikertelen vélekedéseket ugyanolyan típusú okokkal kell magyaráznunk -> bármilyen oksági mechanizmus bizonyul hasznosnak a vélekedések megmagyarázásában, anélkül kell felhasználnunk, hogy hivatkoznánk a megmagyarázandó vélekedések episztemikus, racionalitási vagy pragmatikus státuszára

Episztemikus szimmetria -> Bloornak igaza van abban, hogy a vélekedések igazságértéke magyarázatuk szempontjából irreleváns -> soha nem vagyunk abban a helyzetben, hogy tudjuk egy elmélet igaz -> elmélet igazságának tudása radikálisan transzcendens

Racionális szimmetria -> szerény modell alkalmazása racionalitásra: cselekvő rendelkezik célokkal, vélekedésekkel, és érvelési folyamaton keresztül képes mérlegelni, hogy ezek milyen cselekvéshez vezetnek + fel kell tudnia hoznia indokokat döntései mellett, megmutatva, hogy azok megelőzték a döntést indokok vélekedések okaiként működnek itt ! -> ez egy ellentéten nyugszik: érvelés és reflexió útján létrejött vélekedés vs. indokolatlan vélekedések -> ez alapján különbözőfélőképpen kell magyarázni is őket -> szimmetria tézis épp ezt tagadja -> ezáltal azt állítja, hogy az érvelési, indoklási folyamatok nem rendelkeznek oksági erővel a vélekedések keletkezésében => abszurd állítás

Lakatos 'racionális rekonstrukció' modellje -> normatív elmélet, arra van figyelemmel, hogy a tudósnak mit kellett volna tennie,gondolnia,stb. -> onnan tudható, hogy egy tudós racionálisan járt el, hogy viselkedése mennyire közelíti meg a modell előrejelzéseit

Másik félreértés: Bloor szerint a tudásszociológia csak akkor beszélhet racionalitásról, ha elfogadja a szimmetria tézisét de! -> 'racionálisnak' a 'társadalmi' alá való rendelése nem teszi szükségessé a szimmetria tézisben rejlő monisztikus redukcionizmust Laudan: elképzelhető racionális vélekedések egy olyan szociologikus megközelítése, amely nem alapul a racionális és irracionális vélekedések teljes oksági egyneműségén ->ma még csak az 'indokok' józan észből fakadó fogalmi kerete van -> hosszabb távon helyénvaló a racionális vélekedés szociológiai modelljébe vetett hit

Ellentmondásosnak tűnhet, hogy az episztemikus tézist elfogadja, a szimmetria tézist pedig nem ->különbség:releváns értékelő paraméter hozzáférhetőségében -> az az állítás, hogy igaz és hamis elméleti vélekedéseknek ugyanolyan vagy különböző fajta okaik vannak, radikálisan ellenőrizhetetlen

Pragmatikus szimmetria -> Bloor álláspontja (jelek szerint): egy vélekedés pragmatikus sikere/kudarca fenntartásának szempontjából okságilag irreleváns -> nagyon bizarr nézet: eszerint nem számít, hogy egy elmélet jól működik-e a magyarázat és előrejelzés területén, semmiféle hatása nincs a sorsáról adott magyarázatunkra nézve

A ”szociológiai fordulat” állítólagos elsőbbsége részleges leírás hibája:az az állítás, hogy mivel a tudomány társadalmi jelenség, ezért a szociológia kell hogy foglalkozzon vele -> ilyen erővel lehetne korlátozni csak a pszichológiára is aluldetermináltságra hivatkozó érv: valamennyi elméleti vélekedésnek kellm hogy legyen társadalmi összetevője, mivel a tények önmagukban nem adnak kizárólagos támogatást