Nedeczky Veronika Sulinet Digitális Tudásbázis
„Virtuális Tanulási Környezet” (VTK) Komplex e-tanulás rendszer
Info-kommunikációs Technológia Infrastruktúra fejlesztés Továbbképzések Digitális tananyag
Digitális tananyagfejlesztés Előzmények: Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) keretrendszer – tartalommenedzsment rendszer SDT - tartalomfejlesztési pályázatok
Digitális tananyagfejlesztés Fejlesztések Alapfokú közismereti és idegennyelvi tananyagfejlesztés Info-kommunikációs Technológia (IKT) alap-és középfokon – IKT kompetencia területének kialakítása Jó gyakorlatok és példák – az oktatásban alkalmazható hazai és nemzetközi digitális tananyagok, taneszközök 17 szakmacsoport közös moduljainak kiegészítő tartalmai
Digitális tartalomszolgáltatás - Példák, animációk, demonstrációs filmek - Kiegészítő adatbázisok, háttér információk - Módszertani segédletek, óravázlatok 2005/2006-os tanév db foglalkozás (tanóra) 154 témában db szimuláció db tesztfeladat db kép, 700 db hang elem, 1000 db videó
Komplex E-learning rendszer Tanulás- menedzsment rendszer (LMS) Tartalom- menedzsment rendszer SDT (LCMS) Oktatási portálok- adatbázisok; NDA; NAVA; …. Felhasználó import/export hivatkozás
Az SDT rendszer Objektum tár Publikációs modul Munkafolyamat modul Web-es lejátszó Offline lejátszó Tananyagszerkesztő
Részlet a tankönyvből
Karthágót a föníciai Türosz város telepesei alapították, a leírások szerint Kr. e. 814-ben. (A régészeti anyag alapján is elfogadják a 9. századot.) Lakói sémi eredetű punok, akik elsősorban a földközi - tengeri kereskedelemből éltek. Az utak, raktárhelyek biztosítására hoztak létre településeket egészen Szicíliáig, amelyek lassan önálló városokká fejlődtek. Terjeszkedésük révén Észak-Afrikában a rabszolgamunkára alapozott ültetvényes gazdálkodást is bevezették. Államformájuk arisztokratikus köztársaság volt. A vezetésben két csoport érdekei jeletek meg (hol ütköztek egymással), a kereskedelmet kézbentartó és ezért a tengeri uralmat fenntartani és erősíteni kívánó gazdag kereskedőké és a szárazföldi terjeszkedést igenlő nagy földbirtokosoké. Tananyagelemek Róma és Karthagó versengése az első pun háborúval nem ért véget: Karthágó hamar kiheverte a megaláztatást. Hispánia területének elfoglalásával ásványkincsekhez jutott, majd amikor a 25 éves Hannibál, Róma kérlelhetetlen ellensége elnyerte a fővezéri címet, felkészültek egy újabb háborúra. A második pun háború Kr. e között zajlott. A történelem egyik legkiválóbb hadvezérének tartott Hannibál Itáliában kívánta térdre kényszeríteni Rómát. (A rómaiak szintén idegen földön, Hispaniában és Afrikában kívánták megvívni a döntő csatákat.) Újrafelhasználható elemek
Elemek és egységek Tananyagelemek –Alap tulajdonságokkal rendelkeznek –A tananyag bináris tartalmát képviselik –Önmagukban zártak, értelmesek Tananyagegységek –Pedagógiai, módszertani tulajdonságok –A tananyag szerkezetét, felépítését képviselik –Elemekre és egységekre hivatkoznak
Az SDT-ben tárolt tananyag felépítése ElemekFoglalkozásTémaLap
Lap egység Önmagában nem hordoz módszertani tulajdonságokat A lapot alkotó elemek elrendezése –Szövegfolyam, és a szövegfolyamhoz képest relatív módon elhelyezett egyéb elemek (pl. kép) –Elem címének láthatósága (pl. képaláírás) –Elemek egymásba ágyazottsága (pl. szövegen belüli kép) –csak a lapon megjelenő szöveg
Téma és foglalkozás egység témát alkotó egyedek bejárási útvonala (gráf) –csomópont: az egyes tartalmazott egyedekhez rendelt módszertani tulajdonságok –Útszakasz (él): az egyes tartalmazott egyedek közötti navigációs viszonyrendszer
Támogatás a tanárnak és a tanulónak
Fogalomgráfok
Sulinet Digitális Tudásbázis A digitális tananyag rugalmas felhasználása a képességfejlesztésnek vagy a pedagógiai céloknak megfelelően –A foglalkozások mellett elérhetők módszertani- és tanulási információk –Fogalomtárak és fogalomtérképek a tananyaghoz –Tananyagvázlatok – illeszkedés a tanmenetekhez és segítség a pedagógusnak Különböző oktatási, pedagógiai helyzet, igény, környezet támogatása A digitális tananyagszerkesztés támogatása, testre szabott IKT-alapú anyagok készítése Digitalizált tartalom Technikai metaadatok Módszertani metaadatok Tanári, tanulói utasítások megjegyzések Tananyag- vázlat Foglalkozás- vázlat Gráf, bejárási útvonal
Tananyagok elérése az SDT-ben Tantárgyak bejárási útvonalának megjelenítése az SDT portálról Tallózás Keresés Könyvjelzők
Az SDT tananyag előállítása Digitalizált tartalom szabványos fájlformátumok támogatása (jpeg, swf, wmf stb.) szövegelemek, tesztfeladatok létrehozása SDT koncepció szerinti összeállítás objektumok létrehozása objektumokat leíró adatok rögzítése objektumok közötti viszony meghatározása Tananyagfejlesztés az SDT-ben
Oktatási cél és eszköz meghatározása Szerkezet kialakítása tananyagelemek és – egységek logikai struktúrája Tartalomfejlesztés, programozás Metaadatok szerkesztése a tananyag kereshetősége, használhatósága dől el Gráfszerkesztés logikai bejárás meghatározása Lapszerkesztés Szövegszerkesztés Tesztek szerkesztése A tananyagfejlesztés technikai lépései
SDT WorkflowClient eredeti cél tömeges tananyagfejlesztés támogatása munfolyamat lépések szerint SDT Szerkesztő integrált tananyagfejlesztés Szükséges szoftverek.NET keretrendszer 1.1 Lelőhely: web-es kliens plugin-ek Alapvető információk SDT azonosítóval és jelszóval használható online módon nagy tárterület és gyors számítógép szükséges Szükséges szoftverek
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!