Rendszerváltás utáni mezőgazdaság 1989 után megváltozik a mezőgazdasági szemlélet Szövetkezeti törvény I.-II. Kárpótlás – Kényszervállalkozások létrehozása – Kisparcellás területek kialakulása Politikai döntések következménye – Export piacok elvesztése – Országok önellátásra való törekvése – Jövedelemvesztés, tőkekivonás – Túltermelés, eladhatatlan termékek – Mezőgazdasági termelők sorozatos csődje (gyarmatositás)
Kistérség bemutatása Mezőgazdasági tevékenység – Szántóföldi művelés kis és nagygazdaságok – Szántóföldek alacsony AK értéke – Gyümölcs, kertészet Szőlészet – Borászat – Somlói borvidék: Terület: 600 ha regisztrált termelő 1000m 2 felett Nem regisztrált 1000 m2 alatti terület 3-5 ha-os terület tulajdonos Munkaerőhelyzet: – A kistérségben 5574 vállalkozás van, ami főt foglalkoztat – A vállalkozások közül 1497 mezőgazdasági vállalkozás – Éves viszonylatban nagyon kevés a felajánlott munkahelyek száma (4-5 fő)
Ajkai kistérség évi lakosságszáma Település Állandó lakosság összesen Település Állandó lakosság összesen Adorjánháza459Kisszőlős138 Ajka30 946Kolontár828 Apácatorna202Magyarpolány1 268 Bakonypölöske415Nagyalásony540 Borszörcsök420Nagypirit298 Csehbánya285Noszlop1 096 Csögle710Nyirád1 981 Dabrony426Oroszi144 Devecser5 141Öcs230 Doba504Pusztamiske443 Egeralja235Somlójenő324 Halimba1 237Somlószőlős702 Iszkáz398Somlóvásárhely1 188 Kamond454Somlóvecse102 Karakószörcsök324Szőc435 Kerta677Tüskevár590 Kisberzseny108Úrkút2 173 Kiscsősz139Városlőd1 438 Kislőd1 295Vid161 Kispirit101AJKAI KISTÉRSÉG58 555
A térség adottságai-lehetőségei
Lehetőségek a kistérségben Élelmiszer Bor Állattenyésztés lehetőségei (tej, juh, szarvasmarha, sertés, baromfi) Turisztika Alternatív növénytermesztés (gyógynövények)
Következtetések Hiányzik az összefogás Stratégia szükséges Nincs egységes arculat Marketing fontos
Megoldási lehetőségek-kitörési pontok Marketing Kistérségi védjegy Befektetők Turizmus (külön előadás) Összefogás Kedvezőtlen mezőgazdasági területek hasznosítása Hátrányos helyzetűek foglalkoztatása
Marketing Térségi egységes arculat kialakítása Szántóföldtől az asztalig- tőkétől az hordóig
Kistérségi védjegy Egységes védjegy kialakítása Ezen belül a helyi termékek értékesítése Szakmai kiállításokon való részvétel pl.: Agrárexpó, utazáskiállítás- egységes arculat
Befektetők Helyi érdekeltségű vállalkozók megkeresése Külső ösztönzés a helyi termékek feldolgozására
Turizmus Ez külön előadás keretében történne
Pályázatok Célorientált pályázatok LEADER, ÚMVP I-II-III-IV. tengely
Információáramlás Internet szerepe jelentős
Szakképzés A célorientált szakképzés szerepe meghatározó
Helyi termékek Élelmiszer Mezőgazdasági termékek Kézműves termékek Gasztronómia Zöldség- gyümölcs Bor-pálinka Rendezvények (Somló napok, tavaszi fesztivál, somló hangja, pajtafesztivál)
Összefoglalás H1N1- szemlélet mindenki elkaphatja Térségi termékek elterjesztése minél szélesebb körben Javul a kistérség munkahelymegőrző képessége- bővülhet is Jövedelmezőség nő, helyben marad, és forog Teendők: megkeresni azokat a partnereket akik hajlandók az előbb felvázoltakban közreműködni