Az Európai Közösség költségvetésének története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Winkler Gyula EP képviselő
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az NFÜ által megfogalmazott célok, azok összhangja az ágazati célkitűzésekkel „Építészet a gyógyulásért 2010” konferencia Budapest, NEFMI december.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
1 Gondolatok a közötti Többéves Pénzügyi Keretre vonatkozó bizottsági javaslatról ELŐADÓ: DR. KENGYEL ÁKOS EGYETEMI DOCENS, JEAN MONNET PROFESSZOR.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:
Az EU költségvetése Dr. Szemlér Tamás BGF Külkereskedelmi Kar
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2004. november 4Dr. Surján Lászó november 4Dr. Surján Lászó Homokvárat építünk, ha az EU a reményünk Mindent (?) megtesz értünk, de semmit sem.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Záhony: a kelet nyitott vámkapuja Mérföldköveink EU-s csatlakozási „előkészítő kavicsok”, május 01, Románia EU-s csatlakozása, Schengeni.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Európai Unió gazdaságpolitikája.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Dojcsánszki Ádám III. évf. Történelem-Földrajz minor május Az Európai Unió Költségvetése.
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Európai Unió pénzügyei
A Z E URÓPAI U NIÓ PÉNZÜGYEI D R. H ALM T AMÁS, BGF A K ÖZGAZDASÁGI S ZEMLE FŐSZERKESZTŐJE Források: Ferkelt Balázs (Budapesti Gazdasági Főiskola) és Hetényi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A magyar költségvetésről másképpen
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Unió helyzete. Európai Unió – régi álom? 1900: Anatole Leroy-Beaulieu: „Nem új idea az Európai Államok Föderációja vagy Uniója”. 1308: Pierre Dubois:
Az Európai Unió költségvetési eljárása
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EU regionális politikája
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Az Európai Közösség költségvetésének története Sárkány Andrea 2014. 05. 08.

A közös költségvetés speciális jellege A nemzetközi szervezetekhez képest és a nemzetállamokhoz képest is eltérő jelleggel bír. Forráselosztó funkciója korlátozottabb tagállamaiénál, de túlmutat a nemzetközi szervezetek költségvetésénél. A tagállamok termelői és fogyasztói között csoportosít át jövedelmeket úgy, hogy finanszírozza és támogatja a közösségi politikákat, a közös célokat. Egyik legfontosabb jellemzője, hogy nem lehet hiánya, vagy többlete.

Előzmények - A Közös költségvetés létrejötte (Egyesülési Szerződés, 1967) - 1970-ben megszűnik a tagállamok befizetése. Helyette az importra kivetett vámok váltak az elsődleges jövedelemforrássá. - 1980-ra a költségvetés a tagállamok GDP-jének 1,7%-át tette ki. - 1988. Jacques Delors első csomagja. Ez újabb jövedelemforrást jelentett, a tagállamok GNI (Bruttó Nemzeti Jövedelem) arányos hozzájárulását.

1992. Delors második csomagja 1992. Delors második csomagja. Tövább növekedett a strukturális és kohéziós politikára fordítható összegek aránya, ugyanakkor 1,4 százalékról 1 százalékra csökkentették a hozzáadottérték-adót. Arányosítás, a szegényebb tagállamoknak kedvezett. A belső aránytalanságok felszámolása érdekében megszületett az Agenda 2000 program (Berlin, 1999.). Témái: az EU költségvetése, a Strukturális Alapok és a közös agrárpolitika (CAP) reformja.

kép: http://press.anu.edu.au/tracking/mobile_devices/ch01s07.html

A közös költségvetés alapelvei Évenkéntiség elve Közös elszámolási egység elve Egyensúly elve Részletesség elve Specialitás elve Gondos pénzgazdélkodás elve (Európai Számvevőszék ellenőrzi) Nyilvánosság elve Kohézió elve Ko-finanszírozás elve

Bevételek 1.Behozatali vámok. A teljes költségvetés több, mint 15%-a. 2.Hozzáadottérték-adó (HÉA). ~16% 3.A tagállamok GNI mértékén alapuló források. Legjelentősebb forrás, a költségvetés 68%-át teszi ki. 4. Egyéb tételek 1%. kép:http://ec.europa.eu

Kiadások A korábbi pénzügyi időszakokhoz képest a szakmai/szakágazati kifizetéseket felváltotta a prioritás alapú szemlélet. A szakpolitikákat különböző prioritások figyelembe vételével finanszírozzák: fenntartható növekedés, versenyképesség és kohézió (regionális különbségek csökkenése) természeti erőforrások (modernizálás, környezet védelme) állampolgárság (kulturális értékek megőrzése) globális partner (sürgősségi segélyek) ellentételezés (pl. Bulgária és Románia) egyéb kiadások (igazgatás stb.)

Költségvetési keret 2014-2020 A többéves pénzügyi keret meghatározza a következő évek tényleges politikai prioritásait, azaz nemcsak költségvetési, hanem politikai keretet is alkot. A többéves pénzügyi kereten kívüli kiadások legfeljebb az uniós GNI 0,06 %-át tehetik ki. Nehézségek: Az Unió 28 tagúra bővült, a költségvetés jelenlegi szerkezetét pedig 15-ös taglétszámnál alakították ki, még a 2000–2006-os keret tárgyalásai során. Új közös politikák jelentek meg, az Unió új kihívásokkal néz szembe.

Magyarország nettó pozíciója A nettó pozíció mindig az adott időszak tényleges pénzmozgásának egyenlege, tehát a kifizetéseket kell összevetni a befizetésekkel. Abszolút értékben hazánk nettó pozíciója a 2014–2020-as időszakban kb. 25 milliárd euró lesz, ezzel harmadikok vagyunk a tagállami rangsorban. Az egy főre jutó nettó pozíciónk javul a 2007–2013-as időszakhoz képest, 2333 euró/főről 2513 euró/főre emelkedik. Ezzel másodikak vagyunk a rangsorban. A fejlettségi szint (GNI) arányában ez +3,6 százalékos nettó pozíciót jelent, amellyel Bulgáriát követve szintén másodikak vagyunk a rangsorban.

Összefoglalás Az Európai Unió éves költségvetése 150,9 milliárd EUR (2013. évi adatok szerint), amely mindössze 1%-a az EU-tagországok által évente megtermelt vagyonnak. A költségvetési források legnagyobb részét az EU az uniós polgárok és közösségek életminőségének javítására fordítja: az összeg jelentős hányada a szegényebb régiók és társadalmi csoportok támogatását szolgálja, illetve a munkahelyteremtést és a növekedést segíti.

Források: http://europa.eu/pol/financ/index_hu.htm http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fpalyazat.gov.hu%2Fdownload%2F919%2FAgenda%25202000.pdf&ei=2A5rU72MF4Wd0AW9l4DIBQ&usg=AFQjCNHurAd5sGYEIvS9Rz8Go_7Lazn3dQ&sig2=-7JjNh-wNiRDpcrn1zFTrw http://eu.kormany.hu/tobbeves-penzugyi-keret-2014-2020 http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/publications/2011/mff2011/KV3112884HUN-web.pdf Európai Tükör 2013/01. tematikus szám – Az Európai Unió bővítése; Az EU többéves pénzügyi kerete, 2014-2020) Pupek Emese: Az Európai Unió Integrációtörténete és szakpolitikái (Budapest 2010, ISBN 978 963 7340 62 8) Dr. Papp-Váry Árpád: Gazdaságföldrajz (Budapest 2009, ISBN 978 963 7340 75 8)