Bűnmegelőzés az iskolákban Zalaegerszeg, 2009.02.17.
14 éven aluliak a bűnelkövetés peremén A büntethetőséget kizáró okok: Gyermekkor / vita tárgya 12 év? / ( Ők végzik a „piszkos” munkát ) Kóros elmeállapot Kényszer és fenyegetés Jogos védelem Végszükség
Gyermekkorú bűnelkövetés a médiában Blaha Lujza téri Maugli / mini bűnöző, kis gengszter, vásott kölyök, kis Bicska Maxi/ Szegedi „ megerőszakolás” A gyermek csak tükre és elszenvedője a felnőtt társadalomnak. A nagy látencia miatt csak az esetek kisebb részében derül fény az elkövetésre.
A bűnelkövetés leggyakoribb okai Megfelelő családi háttér hiánya Lumpencsaládok / szülők megbotránkoztató szokásait másoló gyerek/ Csavargás Agresszivitás Szülők nemtörődöm magatartása / jó körülmények között élők is/
Jellemző bűncselekmények Vagyon elleni bűncselekmények /értéktárgyak : mobiltelefon, MP4 stb./ Erőszakos bűncselekmények /testi sértés/ Folyamatosan növekszik a személy elleni erőszak, illetve a garázdaság aránya
Rendőrségi bűnmegelőzési programok Ellen-szer Sulizsaru Navigátor D.A.D.A. Egy nap a biztonságért…
Játszva megelőzni „Ne tedd!” Veszélyvágta Bulisegély
Gyermekvédelmi felelős mit tehet? -Egészségnevelési, kábítószer-ellenes program segítése /projektnap/ -Osztályfőnökökkel kapcsolat / ő ismeri legjobban a gyermeket/ Magántanulói státuszba helyezés csak tüneti kezelés -Segíti a gyermeket a problémáik megoldásában - egyéni beszélgetések/konfliktusok erőszakmentes megoldása/ -Szerepjátékok/ szituációk eljátszása/ -Sikerélményekhez juttatni a tanulókat/önbecslés/
További feladatok -Kompetensebb szakemberhez irányítás / pl. pszichológus HIÁNYZIK!!! / -Összefogás a jelzőrendszerrel: védőnő, családsegítő,iskolaorvos, iskola rendőre PREVENCIÓ!!! -Pályázatírás / Útravaló, IPR / -Továbbképzéseken részvétel -Kortárssegítés megszervezése -Ruhagyűjtés
Tekintsük át, hogy milyen feszültségnövelő tényezők vannak az intézményben Teremtsünk olyan környezetet, ahol biztonságban érzik magukat a gyerekek Ügyeljünk arra, hogy ne fárasszuk le a gyerekeket túlzottan / a fáradt gyerek agresszívvá válhat/ Világos, egyértelmű szabályok legyenek Legyen egy megszokott ritmus,rend Mindig legyünk a gyerekek között
Mit tehet a gyermekvédelem? Védelembe veszi a gyermeket /Cél a gyermek kifogásolt magatartásának megszüntetése./ Ideiglenes elhelyezés Átmeneti nevelésbe vétel Tartós nevelésbe vétel /1997. évi XXXI.törvény/
Észlelés -Figyelünk a gyakori hiányzásra -Romló iskolai teljesítmény -Agresszivitás -Passzivitás -Ápolatlanság -Érdektelen szülői magatartás -Felszerelés gyakori hiánya
Büntetni vagy nevelni? - Média káros hatása / Slapping /” Ne hagyd, hogy a televízió nevelje fel a gyermekedet!” - A társadalmi agresszió jelenik meg - „ A gyermek a szülő tünete” - Büntethetőség leszállítása 10 vagy 12 évre ? - Az iskolának nincsenek eszközei, a pedagógusok keze meg van kötve - Több bűnmegelőzési program kellene! - Sok a túlkoros gyermek
Gyermeki agresszió Agresszió: Minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. / Mindig van a háttérben valamilyen ok/ Iskolában gyakori a -pszichoterror/mobbing/ -verbális agresszió -gesztusok,nyelvöltés, köpés…
A veszélyeztetett gyermek (Gáti Ferenc: Gyermekvédelem az iskolában) Személyiségfejlődését nagy valószínűséggel fenyegeti valamilyen károsodás: az énfejlődésben, a szocializációban, a magatartásban, az értékorientációkban, az igényszintben, az aktivitás vonatkozásában.
A problémás család ismérvei (Rutter, 1975.) Érzelmi kötelékek hiánya. Zavarok a család biztonságos érzelmi bázisként való működésében. Szülői modellek hiánya, vagy súlyos torzulása. Feszültségek leküzdésének, kezelésének zavarai. A szülők közötti interakció hiánya, vagy torzulása. Hiányos vagy eltorzult kommunikációs háló a családon belül. Nevelési eljárások hiánya vagy éppen túlzott alkalmazása.
Mit tehet a szülő? -Mutasson jó példát! -Ne hagyja szó nélkül az agresszivitást! -Törekedjen tartalmas beszélgetésekre! -Ha nem boldogul, keressen szövetségest! -Bízzon gyermekében, és szeresse! -Erőszakra ne durvaság legyen a válasz! -Világos szabályok kialakítása
Gyermekvédelem a közoktatási intézményekben A pedagógiai program része Félállású gyermek- és ifjúságvédelmi felelős alkalmazása??? / 2004 óta nem / A pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája , szemléletmód Dilemmák: Felvállaljam? Kihez forduljak? Mi történik, ha nem tudom megoldani a problémát?
Összegzés Gyakran a jelzőrendszer is tehetetlenül nézi a gyermek kriminalizálódását Sokszor a család támogatja a bűncselekmény elkövetését Hangsúly a prevención legyen Társadalmi támogatás, összefogás kell