Bűnmegelőzés az iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Gyermekvédelmi alapellátás
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Tanévkezdő értekezlet
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A média mint nevelési intézmény
A nevelés stílusa.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Prevenció a gyermekvédelemben
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
"Legyen az esély egyenlő ..."
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Gyermekvédelem kontra családvédelem
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Hogyan segíthet a rendszer?
Speciális gyermekvédelem
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Erőszak a családban.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Példa egy ppt prezentációhoz
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI. A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Bűnmegelőzés az iskolákban Zalaegerszeg, 2009.02.17.

14 éven aluliak a bűnelkövetés peremén A büntethetőséget kizáró okok: Gyermekkor / vita tárgya 12 év? / ( Ők végzik a „piszkos” munkát ) Kóros elmeállapot Kényszer és fenyegetés Jogos védelem Végszükség

Gyermekkorú bűnelkövetés a médiában Blaha Lujza téri Maugli / mini bűnöző, kis gengszter, vásott kölyök, kis Bicska Maxi/ Szegedi „ megerőszakolás” A gyermek csak tükre és elszenvedője a felnőtt társadalomnak. A nagy látencia miatt csak az esetek kisebb részében derül fény az elkövetésre.

A bűnelkövetés leggyakoribb okai Megfelelő családi háttér hiánya Lumpencsaládok / szülők megbotránkoztató szokásait másoló gyerek/ Csavargás Agresszivitás Szülők nemtörődöm magatartása / jó körülmények között élők is/

Jellemző bűncselekmények Vagyon elleni bűncselekmények /értéktárgyak : mobiltelefon, MP4 stb./ Erőszakos bűncselekmények /testi sértés/ Folyamatosan növekszik a személy elleni erőszak, illetve a garázdaság aránya

Rendőrségi bűnmegelőzési programok Ellen-szer Sulizsaru Navigátor D.A.D.A. Egy nap a biztonságért…

Játszva megelőzni „Ne tedd!” Veszélyvágta Bulisegély

Gyermekvédelmi felelős mit tehet? -Egészségnevelési, kábítószer-ellenes program segítése /projektnap/ -Osztályfőnökökkel kapcsolat / ő ismeri legjobban a gyermeket/ Magántanulói státuszba helyezés csak tüneti kezelés -Segíti a gyermeket a problémáik megoldásában - egyéni beszélgetések/konfliktusok erőszakmentes megoldása/ -Szerepjátékok/ szituációk eljátszása/ -Sikerélményekhez juttatni a tanulókat/önbecslés/

További feladatok -Kompetensebb szakemberhez irányítás / pl. pszichológus HIÁNYZIK!!! / -Összefogás a jelzőrendszerrel: védőnő, családsegítő,iskolaorvos, iskola rendőre PREVENCIÓ!!! -Pályázatírás / Útravaló, IPR / -Továbbképzéseken részvétel -Kortárssegítés megszervezése -Ruhagyűjtés

Tekintsük át, hogy milyen feszültségnövelő tényezők vannak az intézményben Teremtsünk olyan környezetet, ahol biztonságban érzik magukat a gyerekek Ügyeljünk arra, hogy ne fárasszuk le a gyerekeket túlzottan / a fáradt gyerek agresszívvá válhat/ Világos, egyértelmű szabályok legyenek Legyen egy megszokott ritmus,rend Mindig legyünk a gyerekek között

Mit tehet a gyermekvédelem? Védelembe veszi a gyermeket /Cél a gyermek kifogásolt magatartásának megszüntetése./ Ideiglenes elhelyezés Átmeneti nevelésbe vétel Tartós nevelésbe vétel /1997. évi XXXI.törvény/

Észlelés -Figyelünk a gyakori hiányzásra -Romló iskolai teljesítmény -Agresszivitás -Passzivitás -Ápolatlanság -Érdektelen szülői magatartás -Felszerelés gyakori hiánya

Büntetni vagy nevelni? - Média káros hatása / Slapping /” Ne hagyd, hogy a televízió nevelje fel a gyermekedet!” - A társadalmi agresszió jelenik meg - „ A gyermek a szülő tünete” - Büntethetőség leszállítása 10 vagy 12 évre ? - Az iskolának nincsenek eszközei, a pedagógusok keze meg van kötve - Több bűnmegelőzési program kellene! - Sok a túlkoros gyermek

Gyermeki agresszió Agresszió: Minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. / Mindig van a háttérben valamilyen ok/ Iskolában gyakori a -pszichoterror/mobbing/ -verbális agresszió -gesztusok,nyelvöltés, köpés…

A veszélyeztetett gyermek (Gáti Ferenc: Gyermekvédelem az iskolában) Személyiségfejlődését nagy valószínűséggel fenyegeti valamilyen károsodás: az énfejlődésben, a szocializációban, a magatartásban, az értékorientációkban, az igényszintben, az aktivitás vonatkozásában.

A problémás család ismérvei (Rutter, 1975.) Érzelmi kötelékek hiánya. Zavarok a család biztonságos érzelmi bázisként való működésében. Szülői modellek hiánya, vagy súlyos torzulása. Feszültségek leküzdésének, kezelésének zavarai. A szülők közötti interakció hiánya, vagy torzulása. Hiányos vagy eltorzult kommunikációs háló a családon belül. Nevelési eljárások hiánya vagy éppen túlzott alkalmazása.

Mit tehet a szülő? -Mutasson jó példát! -Ne hagyja szó nélkül az agresszivitást! -Törekedjen tartalmas beszélgetésekre! -Ha nem boldogul, keressen szövetségest! -Bízzon gyermekében, és szeresse! -Erőszakra ne durvaság legyen a válasz! -Világos szabályok kialakítása

Gyermekvédelem a közoktatási intézményekben A pedagógiai program része Félállású gyermek- és ifjúságvédelmi felelős alkalmazása??? / 2004 óta nem / A pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája , szemléletmód Dilemmák: Felvállaljam? Kihez forduljak? Mi történik, ha nem tudom megoldani a problémát?

Összegzés Gyakran a jelzőrendszer is tehetetlenül nézi a gyermek kriminalizálódását Sokszor a család támogatja a bűncselekmény elkövetését Hangsúly a prevención legyen Társadalmi támogatás, összefogás kell