Ars poeticák 26/A
Horatius: A Pisókhoz írt 3. levél Tanítani és gyönyörködtetni Eszmei és esztétikai érték Osztatlan tetszést az arat, mi a hasznosat, édest jól elegyítve tanít, s közben komoly élvezetet nyújt.
Horatius: ódák (carmenek) Arany középszer Carpe diem Ne bánd, a holnap mit hoz, akármire Ébreszt a sors, vedd tiszta haszonnak és Ne vesd meg, ne kerüld, barátom A szerelem gyönyörét s a táncot
Nicolas Boileau: Art poetique Hármas egység De bennünket az ész vezet szabálya rendjén: úgy kívánjuk, legyen jól formált a cselekmény, történjék egy eset, egy helyen, egy napon; kezdettől végig azt lássuk a színpadon.
Csokonai: A Magánossághoz Romantikus eredetiség-eszme Szemben a klasszicizmus fordítás-eszméjével A költő: teremt Tebenned úgy csap a poéta széjjel Mint sebes villám setétes éjjel Midőn teremt új dolgokat A semmiből világokat
Petőfi: Egy gondolat bánt engemet… Át kell adnunk az értékeinket A legnagyobb baj az elszigetelődés Üres szoba, harcmező Lassan hervadni el, mint a virág, Mely elhagyott, üres szobában áll… Ha majd minden rabszolganép jármát megunva síkra lép… Ott essem el én, a harc mezején
Ady Endre: Hunn, új legenda Az élete a műalkotás, nem a versei Egész történelmünk kifejeződése Bennem a szándék sok százados szándék, Magyar bevárás, Úrverte ajándék S lelkem: példázat, dac-fajok úri daca. Vagyok egy ágban szabadulás, béklyó, Protestáló hit s küldetéses vétó: Eb ura fakó, Ugocsa non coronat.
József Attila: A város peremén Termelési erők odakint, ösztönök idebent A világ varázsainak mérnöke A költő, a rokon A költő - ajkán csörömpöl a szó, de ő, (az adott világ varázsainak mérnöke), tudatos jövőbe lát s megszerkeszti magában, mint ti majd kint, a harmóniát.