MÁV Rt. Árufuvarozási Üzletága
Kereskedelmi Főosztály Üzemeltetési Főosztály Kontrolling Főosztály MÁVCARGO szervezeti felépítése 2005 FŐIGAZGATÓ Kereskedelmi Főosztály Üzemeltetési Főosztály Kontrolling Főosztály Marketing Technológia Tervezés Elemzés és kontrolling Tranzit- és Díjszabás Eszköz és infrastruktúra 7 db Kontrolling központ Kereskedelem Fuvarozás szabályozás 7 db Üzemeltetési központ Értékesítés Ügyfélszolgálat 7 db Értékesítési régió Árufuvarozási Bevételellenőrző Központ
MÁVCARGO piaci környezete Alkalmazkodás a megváltozott piaci környezethez... Versenykörnyezet, piaci liberalizáció új stratégiai partnerek Aktív részvétel az európai fuvarozási piacon MÁVCARGO – szervezeti átalakulás Management –irányítás és gazdálkodás Létszámracionalizáslás Szolgáltatások Intergrált nemzetközi szolgáltatások, komplex vasúti logisztika (MÁVCARGO GROUP) Projectvonatok, nagy jövedelmezőségű porjectek Ügyfélszolgálat EU határok, vám, minőségbiztosítás új vámtechnológiai eljárások, bizalmi elv, interoperabilitás DIN EN ISO 9001:2000 tanusítás (Vám és határtechnológiai tevékenység minőségirányítási rendszer Eszközök Eszközpark – felújítás, fővizsga, bérlés Infrastruktúra fejlesztés – rakodás, informatika, iparvágány gazdaságos és versenyképes árufuvarozás biztosítása VASÚTON
MÁVCARGO – meghatározó szerep a hazai árufuvarozásban MÁVCARGO – vasúti árufuvarozás MÁVCARGO – meghatározó szerep a hazai árufuvarozásban Az elmúlt évben a magyar vasút részaránya az áruszállítási teljesítményből 30,1% volt, amely jelentős növekedés a korábbi 24%-hoz képest. Külön figyelmet igényel ez a tény ha ezeket az értékeket, növekedést és az abszolút számot szembe állítjuk az európai átlagnak tekintherő 12-16%-kal.
MÁVCARGO – teljesítmény MÁVCARGO – áruszállítási teljesítmény alakulása két év alatt jelentős, összesen 20 milliárdos eredményt termelő ágazattá válás Az elszállított áru mennyisége 8%-kal nőtt, az egy munkatársra jutó elszállított tonna mennyiségében 30%-kos növekedést realizált az üzletág.
Alapanyagok szállítása nagy mennyiségben: MÁVCARGO piac MÁVCARGO piac Alapanyagok szállítása nagy mennyiségben: Fa, papír, mezőgazdasági termékek Gépipari termékek Építőipari termékek Érc, fém, szén Vegyipari termékek MÁVCARGO - kiemelt beszállítója a hazai nagy ipari cégeknek Erőművek, olajfinomítók, kokszolók, acéltermelés, papíripar, cement-, építőanyag gyártás, Ásványi anyag és egyéb alapanyag beszállítása Késztermék kiszállítása
Erőművek – alapanyag beszállítás MÁVCARGO Piac Erőművek – alapanyag beszállítás Kiemelt partnerek Mátrai Erőmű Pannon Power Rt. Pécs Borsodi Erőmű Tiszapalkonyai Erőmű Berentei hőerőmű Ajkai Erőmű Pécsi Erőmű Évente összesen: 5 millió tonna alapanyag beszállítását végzi a MÁVCARGO Pannon Power Rt. – szénről átállás fára és gázra – emisszió csökkenés - környezetkímélés
Acélipar – alapanyag beszállítás MÁVCARGO Piac Acélipar – alapanyag beszállítás Kiemelt partnerek Diósgyőri Acélmű Ózdi Acélművek Kft. Dubaferr Dunai Vasmű Rt. Évente összesen: 3,5 millió tonna alapanyag beszállítását végzi a MÁVCARGO Papíripar Évente összesen: 210 ezer tonna alapanyag beszállítását és 80 ezer tonna késztermék kiszállítását végzi a MÁVCARGO Kiemelt partnerek Mondy Business Paper Dunapack
MÁVCARGO - előnyök Technológia Partnerkapcsolat Nagy tömegű áruk megbízható szállítása nagy távolságra Infrastrukturális feltételek kiépítettek – vasúti hálózat adott és a karbantartás folyamatos Iparvágány kapcsolat esetén átrakás nélküli szolgáltatás Költséghatékony Környezetkímélő Technológiai előnyök: speciális technológia a rakodás és fuvarozás során Partnerkapcsolat Kiemelt vevőgondozás – Key account management – 20 magyar nagyvállalat Ügyfélszolgálat - Professzionális probléma kezelés Tapasztalt és szakmailag kompetens munkatársak minden területen Elektronikus kapcsolat kiépítése – pilot
Vasúti árufuvarozás és környezetvédelem Általános kitekintés Politikai és gazdasági célkitűzés - éghajlatváltozást negatívan befolyásoló tényezők csökkentése Globális törekvés – egyezmények, jegyzőkönyvek 1972. Stockholm, 1987. Montreal, 1992. Rio de Janeiro, 1997. Kiotói Jegyzőkönyv amely 2005. február 16-án életbe lépett Megállapodás született arról, hogy az ipari országok 2008 és 2012 között - 1990-hez képest - átlagosan 5,2 százalékkal csökkentik hat, üvegházhatást okozó gáz kibocsátásukat, továbbá az ártalmas gázokkal, illetve azok kvótáival folytatandó kereskedelemről. Az EU saját magára nézve már régóta érvényesnek tekinti – az Eu tagállamok egységesen 8% üvegházhatású gáz kibocsátás-csökkentést vállalnak Magyarország 1990 helyett az 1985 – 87-es évek átlagához képest vállal 6%-os üvegházhatású gáz kibocsátás-csökkentést
MÁVCARGO - Környezetvédelem MÁVCARGO környezetkímélés - vasúti szállítás technológiai adottságaiból Levegőszennyezés Környezetszennyező illetve üvegházhatású gázok kibocsátását tekintve vasúti szállítás vs. közúti szállítás viszonylatban a vasúti szállítás során keletkező kibocsátás jelentősen kisebb Zajterhelés Vasúti pálya általában a települések határterületeit érinti, míg a teherjármű forgalom komoly zajkárokat okoz a településeken átvezető mellékutakon – autópálya nem minden esetben kihasznált
MÁVCARGO részvétele az ellenőrzési folyamatban –kibocsátási monitoring MÁVCARGO - Környezetvédelem MÁVCARGO - környezetkímélés direkt módon – régi és új lehetőségek Ro-la forgalom bővítése a meglévő relációkon forgalom növekedés elérése új lehetőségek kiaknázása BILK (Budapesti Intermodális Logisztikai Központ) befejezése - szükséges feltételek megteremtése a forgalom újraindításához Befolyásoló tényezők: Állami szerepvállalás a finanszírozásban – technológiai feltételek megteremtése Hosszútávú stratégiai szerződések – MÁVCARGO a magas emissziójú ipari cégek beszállítója (Mátrai Erőmű Rt.,Dunaferr Rt.,Magyar Alumínium Rt.,MOL Rt.,Ajkai Erőmű,Cementgyárak (Hejőcsaba, Beremend, Vác, Lábatlan) A MÁVCARGO ügyfelei vasúti be- és kiszállítás alkalmazásával közvetve hozzájárulnak a káros anyag kibocsátás csökkentéséhez – Növelni ezen cégek számát A kiotói jegyzőkönyvben meghatározott kibocsátási értékek teljesítésének ellenőrzésére nyílhat lehetőség MÁVCARGO részvétele az ellenőrzési folyamatban –kibocsátási monitoring A cégek káros anyag kibocsátása meghatározható az alkalmazott technológia és a felhasznált (beszállított) alapanyag képleteként. (alapanyagmérleg)
Magyarország irányelvei – 6% MÁVCARGO - Környezetvédelem MÁVCARGO - környezetkímélés indirekt módon Kiindulás: Kiotói Jegyzőköny, az EU kibocsátás kereskedelmi rendszere és hazai szabályozások Intézkedések a magyaroszági teljesítéshez jogi,közigazgatási stb..(pl. adók) ún. Rugalmassági mechanizmusok Együttes végrehajtási mechanizmusok (JI) Tiszta fejlődési mechanizmusok (CDM) Kibocsátás kereskedelem (ET) egyelőre a közlekedési szektor nem kereskedik, de 2008-tól ez megváltozhat Kiotói Jegyzőkönyv – 5,2% EU irányelv – 8% Magyarország irányelvei – 6% EU oszágok MO Világ országai
MÁVCARGO - Környezetvédelem MÁVCARGO – rugalmassági mechanizmusok Együttes végrehajtási mechanizmusok (JI) Fejlett országok beruházása vasúti technológiába – jelentős közúti forgalom átterelése vasútra – környezetterhelés csökkenése (mérhető – elszámolható) (MÁV példa: üzemanyagváltás, energiahatákonyság, 81 MÁV telephely - Mitsubishi C. Japán) Ún. „ZÖLD PR” – (kormány támogatásnak és kidolgozott rendszernek kell lennie a háttében) Ez előbbi példa alapján, de más szereplőkkel - nagy hazai ipari cégek hozzájárulnak a vasúti infrastruktúra fejlesztéshez – jóváírhatják, mint emisszió csökkentéshez való hozzájárulás az állam felé – kvóta rendszer Kibocsátás kereskedelem (ET) egyelőre a közlekedési szektor nem kereskedik, de 2008-tól ez megváltozhat
MÁVCARGO - Környezetvédelem MÁVCARGO – CÉL