A közlekedési árképzés aktuális kérdései Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.: +36-1-463-3265.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A fuvarozási ágak díjazása
A tercier és a kvaterner szektor
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A turizmus rendszer környezete
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
A külső környezet elemzése
M&T 4 esettanulmányok 1 Vasút - 1 Közlekedéstörténet – XIX.század Széchenyi hálózata, gabona, Adria Magánvasutak, telekpanamák, Baross, tarifarendszer.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
© 2007 GKIeNET Kft. A környezettudatosság és informatika Lőrincz Vilmos.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
„KIÚT” TÉRSÉGFEJLESZTÉSI EGYESÜLET 4625 ZÁHONY, ADY ENDRE ÚT 37/B. TEL: MOBIL: FAX:
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Az Európai Unió Közlekedési politikája
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Az EU agrárrendszere 30 óra Heti két óra. Az élelmiszertermelés területi kapcsolatai Agglomeratív tényezők túlsúlyban Regionális tényezők túlsúlyban Súlyvesztő.
1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
A külső környezet elemzése
A határtérség.
Energetikai gazdaságtan
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Európai Uniós ismeretek
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Dolgozói mobilitás.
Hungarian Testing Board
Dolgozói mobilitás.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dolgozói mobilitás.
Aktuális gazdasági irányvonalak Szlovákiában
Előadás másolata:

A közlekedési árképzés aktuális kérdései Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.: Fax:

Tartalom 1.A téma aktualitása, célok 2.A közlekedési infrastruktúra- használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata 3.A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai 4.Nemzetközi tapasztalatok 5.Javaslatok, várható hatások

1/1 A téma aktualitása - növekvő szállítási/mobilitási igények - közúti forgalomtorlódások - externális költségek növekedése SzemélyszállításÁruszállítás

1/2 IMPRINT NET célok -a közlekedési infrastruktúrahasználattal kapcsolatos díjak megállapítására vonatkozó elméleti és gyakorlati eredmények feltárása, -a kutatási eredmények hasznosításának elősegítése érdekében a politikai döntéshozók tapasztalatcseréje, együttműködés, egyetértés a szabályozási politikák kidolgozásában; -megfelelő impulzusok kidolgozása az EU közlekedési (díj)politikájának fejlesztéséhez; - az externális költségek számítására módszerek és eszközök összehangolása.

2/1. A közlekedési infrastruktúra használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata - monopolpiac

2/2. A közlekedési infrastruktúra használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata - versenypiac

3/1. A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai -közút Költség kat. ElvBecslésMegjegyz. Infrastruktúra(újbóli befekttetések)4-ik hatvány- os szabály torlódásnagy különbségek a városok között balesetkock. kerülőbelső/külső kock.rugalmasság biztosítási piac zajérték légszeny- nyezés techn. fejl.-sel csökkenhatáslánc megközelítés glob.felm.árnyékárKyotó célüzemanyagadó

3/2. A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai -vasút A jelentősebb költségokozó tényezők a következők: beruházások (pályaépítés, felújítások), természeti környezet hatásai (természetes elhasználódás), használat által okozott értékcsökkenés (kopás), infrastruktúra fenntartásának költségelemei (üzemben tartás), forgalom költségei (menetrend-tervezés, forgalom- irányítás), energiaköltségek (villamosított vonalak esetében), szervezési költségek (szervezés, adminisztráció), externális költségek

4. Nemzetközi tapasztalatok Nemzetközi tapasztalatok a távolsági közúti díjszedésben ország SvájcAusztriaNémetországCsehország Beveze-tés éve út típusminden közútautópályák és néhány autóút autópályákautópá-lyák és autó utak Járműtí-pus>3,5 tonna > 12 tonna> 3,5 tonna, matrica a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművekre Diffe-ren-ciálásMaxi-mális terhelt tömeg és emisz-sziós kate- gória Tengely-számTengely-szám és emissziós kategória tengely-szám és emisszi- ós kategória Techno-lógiaDSRC GPS/GSMEFC/ DSRC Üzemel-tetési költség (bevé-tel %-ában) 81220n.a. bevétel felhasz- nálása 2/3 tömegközle- kedési projek- tekre, 1/3 kanto-nok közúti beru- házá-saira auto-pályákközlekedési szektor (közút, vasút, folyami hajózás) autópályák, állami infra-struktúra alap

5/1. Javaslatok részletezett költségadatok best practice Second best megfelelő Implementációs útvonal kiválasztása sokoldalú szolgáltatás, használó a középp-ban marketing munka károsultak kompenzálása szociológiai kutatások modern technológia alkalmazása

5/2. Várható hatások A tagállamokat arra fogják ösztönözni, hogy biztosítsák azt, hogy a közlekedési szolgáltatások ára tükrözze a társadalom által viselt költségeket – ily módon elősegíthető, hogy a közlekedők változtassanak szokásaikon. ▼ csökken a közlekedés okozta környezetterhelés, ami externális költségmegtakarítást eredményez a szolgáltatások és a kínálat javulása növeli a nemzetgazdasági teljesítményt, versenyképességet dinamikus társadalmi egyensúlyállapot hozható létre, amelyben a stakeholderek együttes hasznossága maximalizálható

Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.: Fax: