A közlekedési árképzés aktuális kérdései Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.: Fax:
Tartalom 1.A téma aktualitása, célok 2.A közlekedési infrastruktúra- használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata 3.A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai 4.Nemzetközi tapasztalatok 5.Javaslatok, várható hatások
1/1 A téma aktualitása - növekvő szállítási/mobilitási igények - közúti forgalomtorlódások - externális költségek növekedése SzemélyszállításÁruszállítás
1/2 IMPRINT NET célok -a közlekedési infrastruktúrahasználattal kapcsolatos díjak megállapítására vonatkozó elméleti és gyakorlati eredmények feltárása, -a kutatási eredmények hasznosításának elősegítése érdekében a politikai döntéshozók tapasztalatcseréje, együttműködés, egyetértés a szabályozási politikák kidolgozásában; -megfelelő impulzusok kidolgozása az EU közlekedési (díj)politikájának fejlesztéséhez; - az externális költségek számítására módszerek és eszközök összehangolása.
2/1. A közlekedési infrastruktúra használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata - monopolpiac
2/2. A közlekedési infrastruktúra használattal kapcsolatos árképzés elve és gyakorlata - versenypiac
3/1. A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai -közút Költség kat. ElvBecslésMegjegyz. Infrastruktúra(újbóli befekttetések)4-ik hatvány- os szabály torlódásnagy különbségek a városok között balesetkock. kerülőbelső/külső kock.rugalmasság biztosítási piac zajérték légszeny- nyezés techn. fejl.-sel csökkenhatáslánc megközelítés glob.felm.árnyékárKyotó célüzemanyagadó
3/2. A különböző közlekedési alágazatok eltérő sajátosságai -vasút A jelentősebb költségokozó tényezők a következők: beruházások (pályaépítés, felújítások), természeti környezet hatásai (természetes elhasználódás), használat által okozott értékcsökkenés (kopás), infrastruktúra fenntartásának költségelemei (üzemben tartás), forgalom költségei (menetrend-tervezés, forgalom- irányítás), energiaköltségek (villamosított vonalak esetében), szervezési költségek (szervezés, adminisztráció), externális költségek
4. Nemzetközi tapasztalatok Nemzetközi tapasztalatok a távolsági közúti díjszedésben ország SvájcAusztriaNémetországCsehország Beveze-tés éve út típusminden közútautópályák és néhány autóút autópályákautópá-lyák és autó utak Járműtí-pus>3,5 tonna > 12 tonna> 3,5 tonna, matrica a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművekre Diffe-ren-ciálásMaxi-mális terhelt tömeg és emisz-sziós kate- gória Tengely-számTengely-szám és emissziós kategória tengely-szám és emisszi- ós kategória Techno-lógiaDSRC GPS/GSMEFC/ DSRC Üzemel-tetési költség (bevé-tel %-ában) 81220n.a. bevétel felhasz- nálása 2/3 tömegközle- kedési projek- tekre, 1/3 kanto-nok közúti beru- házá-saira auto-pályákközlekedési szektor (közút, vasút, folyami hajózás) autópályák, állami infra-struktúra alap
5/1. Javaslatok részletezett költségadatok best practice Second best megfelelő Implementációs útvonal kiválasztása sokoldalú szolgáltatás, használó a középp-ban marketing munka károsultak kompenzálása szociológiai kutatások modern technológia alkalmazása
5/2. Várható hatások A tagállamokat arra fogják ösztönözni, hogy biztosítsák azt, hogy a közlekedési szolgáltatások ára tükrözze a társadalom által viselt költségeket – ily módon elősegíthető, hogy a közlekedők változtassanak szokásaikon. ▼ csökken a közlekedés okozta környezetterhelés, ami externális költségmegtakarítást eredményez a szolgáltatások és a kínálat javulása növeli a nemzetgazdasági teljesítményt, versenyképességet dinamikus társadalmi egyensúlyállapot hozható létre, amelyben a stakeholderek együttes hasznossága maximalizálható
Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.: Fax: