Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A diákat készítette: Matthew Will
Advertisements

A Wikipédia és a wiki modell. Mi a wiki? Wiki = könnyű szerkeszthetőség + változáskövetés Szó szerint: gyors Első wiki (c2): 1995, Ward Cunningham (programozásról)c2.
Elme tudat nélkül: a változások és szabálytalanságok detekciójának pszichofiziológiája a látásban CZIGLER ISTVÁN MTA PSZICHOLÓGIAI KUTATÓINTÉZET MAKOG-TIHANY.
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
ZÖLDTETŐK Költsége és Értéke Dezsényi Péter 4/3/2017.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Számold meg a fekete pontokat!
Műveletek logaritmussal
17. fejezet A vállalati hitelfelvételi politika jelentősége
EMLÉKEZÉS.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Reconciliation of essential process parameters for an enhanced predictability of arctic stratospheric ozone loss and its climate interactions
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A diákat jészítette: Matthew Will
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Szoftver bonyolultsági mértékek alkalmazási területei Király Roland 2011.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
Az emberi tanulás.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
Change blindness Változás -vakság.
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Sims-1 This chapter is about Simson line. The question arises in connection with orthic triangles: from which points should we draw perpendicular lines.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A C3P (cognitive three process ) csoportelemzési modell (Whitworth, Gallupe, McQueen 2000), id.: Terenyi Zoltán, Mátrix Egyedi szintű folyamat.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Az együttgondolkodás ereje A horizontális tanulás szerepe az intézményfejlesztésben Arató Ferenc, PTE BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék Barcs,
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
Slides for Quantum Computing and Communications – An Engineering Approach Chapter 7 Searching in an Unsorted Database Sándor Imre Ferenc Balázs.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. – 02.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
Időbeli redundancia. - Idő -> mozgás Intra-Frames: codiertes Einzelbild Inter-Frames: Differenzbild I-képek: Intra frame coded - csak képkockán belül.
Chapter 2 Human Information Processing
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Az online tárlatvezetés módszere
3D-s kísérletek a Szegedi Klebelsberg Könyvtárban
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
Tantárgyunk a történelem
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Túlfeszültség védelem a hálózaton
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Megfigyelés és kísérlet
Cím elrendezés Alcím.
Az emberi arcok Óramegbeszélés
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz

Vázlat Hol számít a munkamemória? Munkamemória mérések Foglalkozások és készségrendszerek a munkamemória függvényében Egy példa: téri navigáció hipertext rendszerekben

Kis ismétlés Akusztikus Számemlék Szóemlék Nem-szó Mondatterjedelem Corsi kockák Minta emlékezet Út emlékezet

Nézzünk példákat ! Triviális a munkamemória Mondatmegértés Szótanulás Fejszámolás Nem triviális a munkamemória Szókincs Repülőgépirányítás

Kor (30,53, 75) és tapasztalat Cornoldi et al, 2008

Az életkor mint kézenfekvő tényező Számemlék sztenderdek Ostrovsky és Lozano 2006

Mexico és a többiek,kor szerint kiegyenlítve

Műveleti feladat Turner és Engle 1989 (2x 16)- 2=30 ? (3x 18)-5= 50? Zeintl és Kliegl 2009

Életkor (26 vs. 62 ) hatása Vagyis a kor nem mindig segít a kontextuallizálásban

Kor és érzelmi információ 22 vs. 72 Mikels et al, 2005 Érzelmi kiváltó érték megítélése

Interakció kor és érzelmi érték között

Egy kis példa: Vörös Zsófia és Pléh Csaba Virtuális navigálás és egyéni különbségek Egyéni eltérések a Corsi próbban Kettős feladat paradigma Térképszerű és logikai mozzanatok

Kiindulópontok Téri metaforák. Hol van a képernyőn az „alatt” ? Kognitív túlterhelés a navigáció során Hipertext exploráció hasonló a fizikai navigációhoz Kognitív térkép a hipertextről

Hipertext  Olvasási változások  Csomópontok és összekötő vonalak Információs tartalom = Szemantikai tér Formai reprezentáció = topológiai tér  A kettő nem izomorf

Kísérletek a navigációról  Téri metaforák pozitívak (Bromme & Stahl, 2005; Hsu & Schwen, 2003)  Téri modellt építünk frl a navigáció során (Otter, & Johnson, 2000; Edwards, & Hardman 1989, Padovani & Lansdale, 2003)  Vizuális képességek befolyásolnak (Downing, Moore et Brown, 2005; Nilsson et Mayer, 2002)  Térkép segíti a hiperteszt navigációt (Danielson, 2002; Padovani et Lansdale, 2003; McDonald, & Stevenson, 1999)

Két eljárás Egyéni eltérések Vizu a fontos vagy a verbális? Versengő feladatok Vizu a fontos vagy a verbális?

 Touristic site about Iceland  15 nodes  Text + image  Mixed structure  14 binary bidirectional relations  6 unidirectional relations  3 hierarchical levels  6 spatial units   The semantic structure is not Apparent in the spatial arrangement Experiment I Hipertext

Underlying structure of the site

Egyéni különbség mércék Akusztikus munkaemlékezet Digit span Vizuális munkaemlékezet Corsi visual span

Computerized version Nine grey buttons appear on the screen. Three buttons will flash after each other in a tempo of one per second. Then the testee has to point to the buttons in the same order as they appeared on the screen. There are three study items. Then the real trials start. If the order touching the buttons by the testee is correct, the amount of buttons will be incremented by one, until the testee fails on two consecutive trials. Then the "Span" is reached, the number of buttons which can be correctly pointed at.

I. Kísérlet  Pretest  Acoustic working memory  Visual working memory  Munka  Navigáció  On-line mércék  Utóteszt  Téri rajzok  Megértési kérdések (Kintsch)

Alacsony vizuális WM Magas vizuális WM Rekonstrukciók

Függő változókRegresszióR2R2 Helyes oldalakCorsi span37 % Oldalak hierarchiája Corsi + number 38 % MintázatCorsi32 % Értelmezés : van kezdeti kettős reprezentáció, DE a vázlattömb fontosabb a rekonstrukcióban

II. Kísérlet: Kettős feladat  Hipertext mintát zavarja a vizuális versengő feladat  Verbális versengő feladatnak nagyobb hatása van az olvasási és megértési időkre  Zavar: minden 2. percen. Vizuális, verbális, kontroll

Vizuális zavaró feladat  Pont minta memorizálása navigálása közben

Verbális kettős feladat  Számom memorizálása navigálás közben

Térkép tudás

Feldolgozási mutatók

Értelmezés Két szakasz: 1. megértés és kódolás 2. reprezentáció fenntartása Kettős kódolás a reprezentáció kialakításában A reprezentáció fenntartásában a vizuális kódolás fontosabb