Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz
Vázlat Hol számít a munkamemória? Munkamemória mérések Foglalkozások és készségrendszerek a munkamemória függvényében Egy példa: téri navigáció hipertext rendszerekben
Kis ismétlés Akusztikus Számemlék Szóemlék Nem-szó Mondatterjedelem Corsi kockák Minta emlékezet Út emlékezet
Nézzünk példákat ! Triviális a munkamemória Mondatmegértés Szótanulás Fejszámolás Nem triviális a munkamemória Szókincs Repülőgépirányítás
Kor (30,53, 75) és tapasztalat Cornoldi et al, 2008
Az életkor mint kézenfekvő tényező Számemlék sztenderdek Ostrovsky és Lozano 2006
Mexico és a többiek,kor szerint kiegyenlítve
Műveleti feladat Turner és Engle 1989 (2x 16)- 2=30 ? (3x 18)-5= 50? Zeintl és Kliegl 2009
Életkor (26 vs. 62 ) hatása Vagyis a kor nem mindig segít a kontextuallizálásban
Kor és érzelmi információ 22 vs. 72 Mikels et al, 2005 Érzelmi kiváltó érték megítélése
Interakció kor és érzelmi érték között
Egy kis példa: Vörös Zsófia és Pléh Csaba Virtuális navigálás és egyéni különbségek Egyéni eltérések a Corsi próbban Kettős feladat paradigma Térképszerű és logikai mozzanatok
Kiindulópontok Téri metaforák. Hol van a képernyőn az „alatt” ? Kognitív túlterhelés a navigáció során Hipertext exploráció hasonló a fizikai navigációhoz Kognitív térkép a hipertextről
Hipertext Olvasási változások Csomópontok és összekötő vonalak Információs tartalom = Szemantikai tér Formai reprezentáció = topológiai tér A kettő nem izomorf
Kísérletek a navigációról Téri metaforák pozitívak (Bromme & Stahl, 2005; Hsu & Schwen, 2003) Téri modellt építünk frl a navigáció során (Otter, & Johnson, 2000; Edwards, & Hardman 1989, Padovani & Lansdale, 2003) Vizuális képességek befolyásolnak (Downing, Moore et Brown, 2005; Nilsson et Mayer, 2002) Térkép segíti a hiperteszt navigációt (Danielson, 2002; Padovani et Lansdale, 2003; McDonald, & Stevenson, 1999)
Két eljárás Egyéni eltérések Vizu a fontos vagy a verbális? Versengő feladatok Vizu a fontos vagy a verbális?
Touristic site about Iceland 15 nodes Text + image Mixed structure 14 binary bidirectional relations 6 unidirectional relations 3 hierarchical levels 6 spatial units The semantic structure is not Apparent in the spatial arrangement Experiment I Hipertext
Underlying structure of the site
Egyéni különbség mércék Akusztikus munkaemlékezet Digit span Vizuális munkaemlékezet Corsi visual span
Computerized version Nine grey buttons appear on the screen. Three buttons will flash after each other in a tempo of one per second. Then the testee has to point to the buttons in the same order as they appeared on the screen. There are three study items. Then the real trials start. If the order touching the buttons by the testee is correct, the amount of buttons will be incremented by one, until the testee fails on two consecutive trials. Then the "Span" is reached, the number of buttons which can be correctly pointed at.
I. Kísérlet Pretest Acoustic working memory Visual working memory Munka Navigáció On-line mércék Utóteszt Téri rajzok Megértési kérdések (Kintsch)
Alacsony vizuális WM Magas vizuális WM Rekonstrukciók
Függő változókRegresszióR2R2 Helyes oldalakCorsi span37 % Oldalak hierarchiája Corsi + number 38 % MintázatCorsi32 % Értelmezés : van kezdeti kettős reprezentáció, DE a vázlattömb fontosabb a rekonstrukcióban
II. Kísérlet: Kettős feladat Hipertext mintát zavarja a vizuális versengő feladat Verbális versengő feladatnak nagyobb hatása van az olvasási és megértési időkre Zavar: minden 2. percen. Vizuális, verbális, kontroll
Vizuális zavaró feladat Pont minta memorizálása navigálása közben
Verbális kettős feladat Számom memorizálása navigálás közben
Térkép tudás
Feldolgozási mutatók
Értelmezés Két szakasz: 1. megértés és kódolás 2. reprezentáció fenntartása Kettős kódolás a reprezentáció kialakításában A reprezentáció fenntartásában a vizuális kódolás fontosabb