Kalandozások az álomkutatás területén Alvás, álom, emlékezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Álmodtam százszor, és elképzeltem, Milyen lesz majd ha eljössz hozzám
Az alvás tanulásban betöltött szerepe
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
EMLÉKEZÉS.
Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban
Női agy, férfi agy Doreen Kimura.
Környezetpszichológia III.
Az alvás fenomenológiája
A számítógép veszélyei és káros hatásai
AZ EMBERI MEMORIA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az érzelmi intelligencia készségei
Az emberi tanulás.
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Az alvó ember és az álmodó agy
Change blindness Változás -vakság.
FILOZÓFIA.
Speciális tanulási nehézségek
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Az emlékezés torzításai
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Hosszútávú memória HTM.
Kalandozások az álomkutatás területén
Kalandozások az álomkutatás területén
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az egészséges életmód és a stressz
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A személyiség biológiai alapjai
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az alvó ember és az álmodó agy
Alvás és érzelmi működés
Agykontrollos továbbképző éveseknek
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Kalandozások az álomkutatás területén Simor Péter – Kognitív Tudományi Tanszék
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Alvás, álmok, napszak és emlékezet
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba Alvás és emlékezet
Kognitív és emotív jelentés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Szépkorúak Akadémiája
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Kalandozások az álomkutatás területén Alvás, álom, emlékezet Simor Péter – Kognitív Tudományi Tanszék petersimor@gmail.com

Bevezetés: álom és emlékezés kutatás metszéspontjai A mai óra Bevezetés: álom és emlékezés kutatás metszéspontjai Álmokra való emlékezés Álmok és emléktöredékek, az álmok forrásainak kérdése Alvás és emlékezeti konszolidáció

Álomfelidézés Markáns egyéni különbségek az álmokra való emlékezés terén Otthoni vs. Laboratóriumi emlékezés Ha ennyire homályosak az emlékeink, fontosak-e az álmok egyáltalán? Akkor emlékszünk, ha valami gond van…(rémálmok betegségek előtt, érzelmi egyensúly megbillenése) DE: álmokra való fokozott emlékezés összefügg a pszichés egészséggel is Van, (5%) aki még a laborban sem tud álmot felidézni Cartwright – válás utáni álmok (álmodás és gyógyulás)

Kell-e emlékezni rá ahhoz, hogy hasson az ébrenlétre? Modern eredmény: válás után a férjről való álmodás, elősegítette a pszichés gyógyulást

BME-s egyetemisták álomfelidézési gyakorisága

Emlékezeti funkció? Álomfelidézés és vizuális emlékezet – ellentmondó eredmények Szaliencia (kiugrósági) hipotézis: azok emlékeznek gyakrabban az álmaikra akiknek élénkebbek az álmaik Magasabb álomfelidézés: Élénkebb képzeleti tevékenység ébrenléti fantáziák során is Agysérülések, melyek az ébrenléti képzelet zavarával járnak, az álom szintjén is hasonló zavarokat eredményeznek Álomfelidézés hiánya az álmodás hiánya vagy az emlékezésé?? Képzeleti képesség?

Álomfelidézés és személyiségvonások Abszorpciós képesség (élményben való elmerülés) Kreativitás Képzelőerő, álmodozó hajlam intellektuális, érzelmi Nyitottság DE! az összefüggések igen gyengék ellentmondó eredmények A variancia csekély hányadát magyarázzák Az álomfelidézés képessége nem tűnik stabil vonásnak…

Egyéb tényezők Életstílus hipotézis (Schonbar, 1965): Álmokhoz való pozitív hozzáállás elősegítheti a felidézést Probléma az összes összefüggéssel: Az oksági viszonylatok kérdése nem tisztázott. (elképzelhető, hogy azért állunk pozitívan az álmodáshoz, mert emlékszünk rájuk, és nem fordítva, azaz azért emlékszünk, mert pozitívan állunk hozzájuk… Az ébredés ütemezése (REM, NREM) Schredl: Személyiségjellemzők, kreativitás, éjszakai felébredések és az álmokhoz való hozzáállás egyaránt a varianciának mindössze 8 százalékát magyarázta…

Álomfelidézés, mint készség, melyet számos folyton változó tényező befolyásolhat Álomra való fokuszálás ébrenlétkor Elalvás előtti hangulat Ébredés időzítése (NREM, REM) Ébrenléti „üzemmódra” való átállás egyéni eltérései (baglyok jobban emlékeznek az álmaikra, mint a pacsirták – ébrenléti üzemmódra való átállás lassabb náluk) Gyakorlás

Álomfelidézés elősegítése 1. Álmok iránti attitüd (önszuggesztió, figyelem fokuszálása) 2. Papír ceruza az ágy mellett (praktikusság, asszociatív tanulási folyamatok) 3. Csukott szemek, és az álomtörténet mentális ismételgetése (interferencia csökkentése, álomemlék rögzítése) 4. felidézés közben feküdjünk nyugodtan az ágyban (állapotfüggő emlékezés, alvó pozíció megtartása) 5. Álom lejegyzése. 6. Adjunk címet vagy rajzoljuk le (emlékanyag strukturálása, szervezése, kiterjesztése) 7. Minden emléktöredék lejegyzése. 8. Érzelmi állapotok, érzések lejegyzése. 9. Ha semmire sem emlékszel, írd le az első dolgot, ami eszedbe jut, vagy írj pusztán alvásodról, hogy jól, vagy rosszul aludtál.

Az álmok forrásai Nappali maradványok (Freud) Régi emlékek Az álmok 65-70 százalékban tartalmaznak emléktöredékeket, de Pusztán 1-2%-ban ismétlik meg az eredeti élményt (Fosse, 2003) Emléktöredékek rekombinációi

Hervey Saint-Denys 19. szd-i modern kísérletsorozata (alvás alatti cuing technika felfedezése a komornyik segítségével) Jouvet – korai vizsgálatok külföldre utazókkal (az új környezet kb. 7 nap után jelenik meg) Emlékek időbeli dimenziója

Nielsen és mtsai (2004): nappali maradványok és „beépült” emlékek Álombeszámoló ébrenléti lepontozása: a levetített film beépítése az álombeszámolókba Álombeszámoló ébrenléti lepontozása: emlékezeti források azonosítása

Mi történik a hetedik napon? Korai emléknyomok a hippokampuszban „rögzülnek”, majd idővel „átíródnak” a neocortex reprezentációiba (kb. 7 nap kell ehhez) Patkánykísérletek – hippokampális helysejtek aktivitásának elemzése: - helysejtek a REM alatti theta hullám csúcsain tüzelnek (szinapszisok képződése – memo rögzülés?) - 7 nap múlva a theta hullám völgyeiben tüzelnek (memo törlése?) Emléknyom átíródott a neocortexbe?

Alvás és emlékezeti konszolidáció „aludjunk rá egyet” Alvás, mint az emlékek megszilárdulásának neurális színhelye Eltérő elképzelések: Alvás passzív védelmi funkciója (interferencia elkerülése) Alvás aktív szerepe az emlékek megszilárdulásában

A tanulás és emlékezés folyamatai Emléknyom stabilizálódása (konszolidáció) Tanulás (Kódolás) Újra stabilizálódik (rekonszolidáció) Felidézés Emlék destabilizálódik Interferencia veszélye!

Alvás és emlékezeti konszolidáció Korai állatkísérletek Elsősorban alvásmegvonásos technikák (REM) Alvás kimaradása rontotta a tanulási teljesítményt Kritika: a kísérletek rendkívül stressz keltőek voltak A Stressz – rontja a tanulási teljesítményt Az alvásmegvonás okozta állapot nehezíti a tanulást

„Finomabb” eszközök Humán vizsgálatok: Alvás vs. ébren maradt (de nem alvásmegvont) csoport teljesítményének összehasonlítása Patkány új környezetbe helyezése, és azt követő alvás elemzése Izgalmas környezet után REM fokozódás

ZIF268 gén – agyi plaszticitás, idegsejtek közötti szinapszisok képződésének markere „Izgalmas” környezetbe helyezett patkányok agyában, REM fázis alatt felfokozott ZIF268 expresszió (Ribeiro et al, 2002)

Ébrenléti neurális aktiváció reaktiválódása alvás során az egér agyban (Euston et al. 2007) Az agy egyes területein (hippokampusz, VMPFC) az ébrenléti feladat alatt regisztrált neurális aktivitás alvás során újra lejátszódik, 6-7 szeres sebességgel.

Humán vizsgálatok Különböző kísérleti paradigmák: - alvásmegvonás - reggeli vs. esti csoport (tanulási feladat), majd tesztelés 8 óra múlva - Tanulás + pihenés vs. Szieszta - alvás különböző fázisainak összehasonlítása (SWS, REM) - ingerlés hatása a másnapi alvásmintázatra - tanulási feladat után alvás alatti képalkotás - alvás alatti agytevékenység modulálása (TrMS) - CUING technika

Alvás és motoros tanulás Walker és mtsai, 2002

TESZT

szív

szóda

édes

kukorica

Alvás és verbális memória Payne és mtsai, 2009: valós és hamis felidézés A valós és a hamis felidézés is javul, és csökken a felejtés. A hamis felidézést fokozza az alvás Emlékek halványulása (12h) Felidézés (alvás vs. ébrenlét)

Alvás és arcokra való emlékezés NREM – a helyes válaszok arányával korrelált REM - a válaszadás sebességével korrelált (Wagner és mtsai, 2007)

Alvásfázisok és memóriatípusok NREM, SWS – szótanulás, deklaratív, explicit, tudatosan hozzáférhető emlékek REM – procedurális, készségszintű tanulás (tudatosan nem hozzáférhető emlékek)

Elég egy kis szieszta is Álmodtak, esetleg gondoltak a labirintusra? Wamsley és mtsai, 2010

Ébrenléti gondolatok: „A játékra gondoltam, egy kicsit hasonlított ahhoz, amit gimis koromban játszottam. Kigondoltam, hogyan lehet kijutni a labirintusból, próbáltam felidézni a legrövidebb útvonalat.” Álmok: „a labirintusra gondoltam, ami fura volt, mert emberek álltak a kereszteződéseknél, aztán eszembe jutott egy utazás, amikor barlangászni mentünk, az is olyan labirintusszerű volt” „a játék zenéjét hallottam álmomban”

Játékról való álmodás, fordított U görbe alapján fügött Össze a másnapi teljesítménnyel day1 day2 Ribeiro et al, unpublished

Lehet-e ezt fokozni? 1. TMS Marshall és mtsai (2006) : Transzkraniális mágneses ingerléssel a NREM alatti lassú hullámok fokozása memóriateljesítménybeli növekedést idézett elő. 2. CUING technika Tanulás alatti ingerlés (pl. illatanyag), melyet a tanulással társítanak. Majd megismétlik az adott ingert (illatot) az alvás során az alany számára, Amely elősegíti az azzal társított információ további feldolgozását, rögzítését. Ellentétes hatások ébrenlétben (emlék labilissá válik) és alvásban (emlék stabillá válik)

Vehicle – új illat (kontroll illat) Rekonszolidáció, interferencia, alvás alatti stabilizáció

Rasch et al, 2007

Cueing hatása az egyéni elemek tanulására. Egyes képeket, egyes hangokkal társítottak, majd a hangok felét lejátszották a tanulás utáni alvás során. A személyek azoknak a tárgyaknak a helyére emlékeztek jobban, amelyikhez lejátszották a hozzá tartozó hangingert alvás során. (Rudoy és mtsai, 2009

Alvás és emlékezés a fontos dolgokra EXP – Várták a tesztelést UNEXP – Nem várták a tesztelést Az alvás csak akkor fokozza a tanulást, ha a személyek tudják, hogy később ki fogják kérdezni tőlük az adott anyagot

Fontos (megjegyzendő) és lényegtelen (elfelejtendő) emlékek rögzülése Az alvás csak a megjegyzendő anyagok tanulására van jótékony hatással. Amit el kell felejteni, annak felidézését nem érinti. R – words: megjegyzendő szavak) F – words: elfelejtendő szavak

A felidézés összefüggött az alvási orsók mennyiségével

Az emlékezés nem rögzítés, hanem folyamatos szerkesztés Borges: Funes az emlékező „Mi egy pillantással három poharat észlelünk az asztalon; Funes pedig egy szőlőlugas minden szárát és fürtjét és gyümölcsét. Tudta az 1882. április 30-án látott déli felhők alakját…” „Uram az én emlékezetem, mint egy szeméttároló. ” Ugyanakkor Funes képtelen az absztrakcióra, az általánosításra, a közös sémák, lényegi mintázatok kiemelésére, azaz mindarra, ami az emberi emlékezet lényege.

Walker & Stickgold, 2010

Köszönöm a figyelmet!