Az Alkotmánybíróság
1. Az alkotmánybíráskodás modelljei 1.1. Történet az alkotmányvédelem legfontosabb eszköze, DE alkotmányos állam után angol abszolút parlamenti szuverenitás: NEM francia demokrácia-felfogás: NEM először: amerikai checks and balances – A föderelista (1788), Marbury v. Madison (1803)
1.2. Decentralizált (amerikai) modell US, skandináv, svájci, észt 1.3. Centralizált (európai) modell (1920), No., Spo., Port., posztkommunista országok speciális: francia Alkotmánytanács, UK Human Rights Act (1998)
2. A magyar AB létrejötte német minta, DE főleg absztrakt normakontroll + actio popularis korlátozott alkotmányjogi panasz a „legnagyobb hatalmú” AB a világon?
2.1. Szervezete egy vagy több kamara? bírák száma: 5, 10, (15), 11 jelölés és választás, újraválaszthatóság teljes ülés, háromtagú tanácsok
2.2. Eljárása ügyrend (parlamenti vs. saját) indítványhoz kötöttség – 42/1998. AB végzés hivatalbóli eljárás elnöki jogkörök – szignálás kontradiktórius eljárás
3. Hatáskörök 3.1. Absztrakt normakontroll 3.1.1. Előzetes normakontroll törvényjavaslatok vizsgálata (50 képv., biz.) – 16/1991. ABh – önkorlátozás zárószavazás előtti kontroll –50/1997. ABh törvényjavaslatok vizsgálatának megszűnése – 66/1997. ABh marad: OGY ügyrend + nemzetközi szerződés előzetes vizsgálata köztársasági elnök alkotmányossági vétója
3.1.2. Utólagos normakontroll mindenki – actio popularis jogi normák ellen (kiv.: Alk.) + nemzetközi szerződések (4/1997. ABh) megsemmisítés: ex nunc, ex tunc, pro futuro + „ideiglenes intézkedés” (Bokros-csomag) 3.1.3. Konkrét normakontroll bírói kezdeményezés az eljárás felfüggesztése megsemmisítés v. alkalmazási tilalom
3.2 Alkotmányjogi panasz feltételei az „élő jog doktrinája” (57/1991. ABh) vs. alkotmányos követelmény (38/1993. ABh) a Szivárvány-ügy (21/1996. ABh) a panasz mint jogorvoslat (23/1998. ABh) 1999: XLV. törvény – perújítás, felettes közigigazgatási szerv döntése
3.3 Mulasztásos alkotmánysértés actio popularis feltételek: jogalkotói feladat elmulasztása + alkotmánysértés szankció hiánya; hiányos rendelkezés megsemmisítése 3.4 Absztrakt alkotmányértelmezés indítványozók nem „tanácsadó vélemény” (31/1990. ABh v. 52/1997.ABh)
4. Epilógus: Hatásköri aktivizmus és „hatáskör-alakítás” van-e morális értelmezésre lehetőség eljárási kérdésekben? (Tóth Gábor Attila) „hatáskör-alakítás” az AB részéről: „élő jog”, „alkotmánykonform értelmezés”, „ideiglenes intézkedés” (Sólyom László) + nemzetközi szerződés, népszavazás
Köszönöm a figyelmet!