Térszemlélet, időérzék fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tartalom határok nélkül Csepeli György Szováta,
Advertisements

MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Geometriai transzformációk
4. Kreatív döntéshozatal
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A környezet szerepe az észlelésben
Fizika Bevezető 6. osztály.
Gigamikroszkópok Eszközök az anyag legkisebb alkotórészeinek megismeréshez Trócsányi Zoltán.
A tudatos zenehallgatás
Térelemek Érettségi követelmények:
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
RADNÓTI MIKLÓS ( Budapest 19O9.május 5. – Abda 1944.nov.9.)
Az iskolaérettség kérdése
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Általános lélektan Az észlelés.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Készítette: Horváth László
csillagász távcsövek fotoobjektív vetítőgép
Szemhibák, szemüvegek Chyby oka, okuliare
Katica csoport Október Tűz modul
Vetületi ábrázolás alapjai
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
Pozsgay Balázs IV. évfolyamos fizikus hallgató
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Alakja, mozgásai, bizonyítékai
Ki és milyen vagyok én (3-5 évesek)
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Anyagvizsgálat - mérés
A geometria optika világába nem illeszkedő jelenségek
Chapter 6 Input Technologies and Techniques. Jó vagy rossz? Toll vs. érintés + kézírás, rajzolás + pontos kijelölés + extra funkciók (pl gomb) - mindig.
Newton gravitációs törvényének és Coulomb törvényének az összehasonlítása. Sípos Dániel 11.C 2009.
Kepler-féle távcső fejlődése
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Rajzi kommunikáció és térszemlélet fejlődésének lehetőségei
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Hasonlóság modul Ismétlés.
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Fényvisszaverődés síktükörről
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Egy elem és egy vegyület összehasonlítása
Növények tanításának módszertana. A növények tanításának algoritmusa 1. 1.Név – Magyar tudományos – Magyar szinonim nevek – Latin név (ha érdekes) Pl.
FÉNYTAN A fény tulajdonságai.
Intraspecifikus verseny
Munkahely és munkafolyamat célszerű kialakítása
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
3D megjelenítés eszközei
Urunk, olyan jó, hogy a nevedben együtt lehetünk
Kereszt vagy beágyazott? Rögzített vagy véletlen?
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
A Biblia és a képzőművészet
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
5. A FÖLDKÉREG ÁSVÁNYOS ÖSSZETÉTELE.
Előadás másolata:

Térszemlélet, időérzék fejlesztése

Térszemlélet A tárgyakat időben és térben szemléljük Tapintás és mozgás lokalizálás (tapintókörök) Erő-, helyzet és mozgásérzetek Látás Sík- és térérzékelés Távolság megítélése Összehangolt érzékelés fontossága

A térszemlélet csalódásai Arisztotelesz kísérlete Keresztbetett újjak között golyót görgetünk Geometriai-optikai csalódások Távoli tér →közeli tér (eszköz: tapintás) Kép és valóság különbsége Egyszerű ábrák, lehetőleg egy tárgy megfigyelése, kellő ideig szemléltessük

A gyermek időszemlélete Pontos időrend Várakozási idő tudata Emlékezési idő tudata Jelen,múlt, jövő (Boribon) Ritmus, melódia

A szemléltetés elvei és eszközei A tárgyakról pontos és biztos ismeret nyújtása Hasonlóságok és különbözőségek Analízis, szintézis A szemlélt tárgyak Megnevezése Leírásuk alakjuk, nagyságuk, összetételük, színük. Fényük keménységük, hangjuk, szaguk, ízük, általában a fizikai tulajdonságaik szerint A szemléltetés legyen érthető és érdekes Olyan tárgyakról beszéljünk, amelyek nem jelentenek újdonságot

Szemléltetés Szemléltetés a természetben Minta, modell Kép Rajz Dia Felidézés, képzelet Összehasonlítás

Sorrendképzés Lerakott tárgyak megnevezése balról jobbra, jobbról balra Lerakott tárgyak színeinek megnevezése jobbról balra, balról jobbra Periodicitás felismerése Minden második lerakott tárgy megnevezése balról jobbra, jobbról balra Minden második lerakott tárgy színeinek megnevezése jobbról balra, balról jobbra

sorrendképzéshez Ritmus Dallam Színek változtatása után a feladat ismétlése Mese hozzákapcsolása