Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Térszemlélet A tárgyakat időben és térben szemléljük Tapintás és mozgás lokalizálás (tapintókörök) Erő-, helyzet és mozgásérzetek Látás Sík- és térérzékelés Távolság megítélése Összehangolt érzékelés fontossága
A térszemlélet csalódásai Arisztotelesz kísérlete Keresztbetett újjak között golyót görgetünk Geometriai-optikai csalódások Távoli tér →közeli tér (eszköz: tapintás) Kép és valóság különbsége Egyszerű ábrák, lehetőleg egy tárgy megfigyelése, kellő ideig szemléltessük
A gyermek időszemlélete Pontos időrend Várakozási idő tudata Emlékezési idő tudata Jelen,múlt, jövő (Boribon) Ritmus, melódia
A szemléltetés elvei és eszközei A tárgyakról pontos és biztos ismeret nyújtása Hasonlóságok és különbözőségek Analízis, szintézis A szemlélt tárgyak Megnevezése Leírásuk alakjuk, nagyságuk, összetételük, színük. Fényük keménységük, hangjuk, szaguk, ízük, általában a fizikai tulajdonságaik szerint A szemléltetés legyen érthető és érdekes Olyan tárgyakról beszéljünk, amelyek nem jelentenek újdonságot
Szemléltetés Szemléltetés a természetben Minta, modell Kép Rajz Dia Felidézés, képzelet Összehasonlítás
Sorrendképzés Lerakott tárgyak megnevezése balról jobbra, jobbról balra Lerakott tárgyak színeinek megnevezése jobbról balra, balról jobbra Periodicitás felismerése Minden második lerakott tárgy megnevezése balról jobbra, jobbról balra Minden második lerakott tárgy színeinek megnevezése jobbról balra, balról jobbra
sorrendképzéshez Ritmus Dallam Színek változtatása után a feladat ismétlése Mese hozzákapcsolása