Simon Gergely 2012-03-27 Almásfüzitői kockázatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Tájékoztató az almásfüzitői vörösiszap-tározók helyzetéről Észak-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség – Németh Zoltán igazgató.
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL Tervezett üzemidő lejártát követő üzemeltetés engedélyezése Dr. Rónaky József főigazgató.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Vízminőségi kármentesítési és kármegelőzési intézkedések Nagybocskón (Velikiy Bychkiv), a volt Erdőkombinát területén Ukrán – Magyar együttműködésben ( )
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Zalaegerszeg december 13.
Környezeti kármentesítés a DUNAFERR Kokszolómű területén KIOP F /2/ Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt. Környezetvédelmi.
A szénhidrogénnel szennyezett területek kármentesítésére kötelező határozatok szakmai megalapozásának tapasztalatai és nehézségei 1.) A felszín alatti.
1 Hűtőközeg, hűtőberendezés ártalmatlanítás A kötelezettek teljesítési fegyelme KvVM workshop Zoltán Attila.
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
„A legjobb és legolcsóbb hulladék az, amelyet meg sem termelünk!”
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
E-hulladék Bokszos csapat. Használhatatlan elektronikus berendezés a háztartási hulladékban? Az elektronikus berendezések veszélyes anyagokat tartalmaznak.
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Bemutatkozás Ágosrton Csaba1 – Béres András2
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Levegőtisztaság védelme
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
ÚJ EU NÖVÉNYVÉDŐ SZER SZABÁLYOZÁS József CsillaAgrár Európa Klub, január 28.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Lépésről lépésre… Szita Gábor elnök Magyar Geotermális Egyesület.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
NYÍREGYHÁZA-BORBÁNYA BEZÁRT HULLADÉKLERAKÓ SZENNYEZÉS LOKALIZÁLÁSA Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A kommunális szennyvíziszapok mezőgazdasági kihelyezésének jogszabályi háttere, engedélyeztetése BAKA GYÖRGY Környezetvédelmi szakmérnök Öko-Eco Bt.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Szabályozási módszerek
a logger-használat kérdései
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Simon Gergely Almásfüzitői kockázatok

Ajka, Almásfüzitő a Duna mellett és Mosonmagyaróváron a település fölött.

A mosonmagyaróvári, MOTIM tározók veszélyeztetik a vízbázist, ami miatt zöldek több eljárást is kezdeményeztek. A MOTIM a tározóit ha nem is minden szempontból az előírások szerint, de lefedte agyag és föld réteggel, megakadályozva a kiporzást. A Neszmélyi VIII-as tározó, viszont a mai napig porzik, veszélyeztetve ezzel a környéken élőket és a környezetet. – A hatóság nem lép. MOTIM – Neszmély

– Korábban pl. galvániszap, 2010-es engedély szerint évi 412 tonnányi, több mint 160 féle veszélyes és 240 féle nem veszélyes hulladék elegye kerül a tározóra – A tározó, nyilván sokkal rövidebb idő alatt is lefedhető lett volna, ám nyilván a veszélyes hulladékok befogadása sok- milliárdos bevételt jelent. Almásfüzitőn a vörösiszap porzás- mentesítésére hivatkozva, a TKV Zrt. több mint 25 éve sok millió tonnányi veszélyes és nem veszélyes hulladékokat pakol a vörösiszapra

Prof. Karl E. Lorber igazságügyi hulladékgazdálkodási szakértő: A TKV Zrt. számára engedélyezett „komposztálás és mesterséges talaj készítés” elavult technológia közé, sőt, nem jelent fenntartható megoldást az almásfüzitői VII-es vörösiszap-tározó kármentesítésére. A Tatai Környezetvédelmi Zrt. által használt technológia gyakorlatilag a szennyezőanyagok hígításán alapul Almásfüzitői kockázatok Kockázatos technológiát használnak az almásfüzitői kockázatot jelentő helyszínen, ami egyértelműen a környezet- védelmi célok ellen hat

A VII-es tározóra a Felügyelőség által kiadott engedély az EMLA környezetjogi egyesület jogász szakértője valamint Bándi Gyula környezetjogász professzor szerint nem jogszerű. Greenpeace ezért elfoglalta a környezetszennyezést engedélyező felügyelőséget Az Ügyészséghez és az EU Bizottsághoz fordult

Natura 2000 területre gyakorolt hatás Súlyos EU jogsértés: Az engedély kiadásakor a hatóságok nem vizsgálták, sem tartalmában, sem legalább formailag a létesítménynek a közvetlenül határos a kiemelt és egyértelműen nemzetközi jelentőségű dunaparti Natura 2000 területtre gyakorolt hatást. (’Duna és ártere’ HUD120034)

Idézet Bándi Gyula szakvéleményéből: A Hgt. feltételeinek teljesülését tehát az engedély meg sem kíséreli igazolni. Az engedély nem megfelelő jogi minősítést tartalmaz, a határozat által adott keretek között nem vagy legalábbis nem az ott megfogalmazott módon értelmezhető hasznosításnak, hanem sokkal inkább ártalmatlanításnak – bármely esetben azonban ennek jogi feltételeit kellett volna feltárni. A veszélyes hulladék kezelt mennyisége súlyozott arányaiban jelentősebb a tszh-nál, t/év, ami az összes kezelendő hulladék 1/3-a. Éppen ezért különösen fontos lenne a 98/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet feltételeinek tételes meghivatkozása, elemzése és annak egyértelmű biztosítása és bizonyítása, hogy a tevékenység ezen feltételeknek – mégpedig egyszerre mindnek! - megfelel. Az engedély szinte egyáltalában nem tér ki ezekre a kérdésekre, nélkülözi a hivatkozásokat és a tényállás megfelelő feltárását, így nyugodtan állíthatjuk, hogy a határozat teljes mértékben megalapozatlan és jogellenes ebből a szempontból is.

Legjobb elérhető technika? A BAT-nak való megfelelés, meg kell hogy jelenjen az engedélyezés feltételei között, (314/2005. (XII. 25.) Korm. Rendelet) Az engedély szerint „a hulladékok hasznosítására jelenleg nincs hatályos BREF dokumentum”. R3-ra kértek ugyanis engedélyt. A megállapítás egyszerűen nem igaz, létezik: BREF 2.2 Biological treatments of waste A határozat 8. oldalának az a megállapítása: „a hulladék szállítási és kezelési technológia megfelel a ma alkalmazott legkorszerűbbnek, az általánosan elfogadottnak” nem igaz. Felügyelőség tehát félre- tájékoztatja közvéleményt, sajtót

Legjobb elérhető technika? Hulladék Keretirányelv - mely nem volt még hatályban az engedély kiadásakor - tiltja ezen technológiát, tehát nehezen elképzelhető, hogy az EU ajánlaná az általa már tiltott technológiát. A 2008/98/EK csak akkor engedi a hulladékkeverést, ha az megfelel egy BAT-nak (elérhető legjobb technológia). Márpedig ezen technológia nem BAT. Sőt Fazekas Sándor vidékfejlesztési minisztert is: (a TKV-ban alkalmazott technológia) „korszerű, az EU-ban és világszerte elfogadott, ajánlott és alkalmazott hulladékkezelési gyakorlat.”

Korábbi Felügyelőségi határozatokban, vizsgálatokban többször szerepel, hogy a tározók szivárognak és ezáltal szennyezik a vízbázist. H /2010: ”a területen lévő talajvíz toxikus fém szennyezése uralkodóan a Ny-i szomszédos területen lévő nagy mennyiségű vörösiszap depóniákból származik". 90-es évekbeli vizsgálat az I-es tározókról: „felületre juttatott vízmennyiség döntő hányada átszivárgott”. A felügyelőség 111-szeres ( szeres) arzén és 200-szoros molibdén eseti határértéket adott a területen a talajvízre, pedig az illetékes Mérés csak évente 1-2-szer van nem a Duna parton A szennyezés veszélyezteti a talajvizet és a Dunát Szivárognak a tározók?

Droppa György: 2010-es cikkében mutatja be képekkel dokumentálva, hogy a tározó szivárog a Duna felé. Szivárognak a tározók? Greenpeace saját mérés 2011.december: A tározó melletti partfalból vett talajmintában többek között a határértéket sokszorosan meghaladja az arzén, a molibdén és a bróm mennyisége. A toxikus arzén koncentrációja a megengedett 15 mg/kg helyett 324 mg/kg volt a partmenti talajban.

Mintavétel, december 9.

Almásfüzitői javaslatok, Prof. Karl E. Lorber:

A Környezet- és Természetvédő Szervezetek XXII. Országos Találkozójának állásfoglalása a vörösiszap tárolókról, 2012 A vörösiszap kiporzását, a lakosság egészségének védelme érdekében megfelelő módszerekkel azonnal be kell fejezni, ám nem veszélyes anyagokat tartalmazó elegyekkel, hanem megfelelő módszerekkel: agyaggal vagy takarófóliával, illetve földdel esetleg inert hulladékokkal. A szennyező fizet elv szerint a vörösiszap tározók befedése az oda vörösiszapot kihelyezők vagy a jogutódjuk feladata. Kérjük az illetékes környezetvédelmi hatóságot, hogy azonnal rendeljék el az ajkai és a neszmélyi tározó porzás mentesítésének elrendelését, illetve annak biztosítását, hogy ne kerüljenek veszélyes anyagok takaróként az almásfüzitői tározóra! Hulladékkezelés, hulladék-komposztálást a környezetvédelmi hatóságok, csak az uniós Hulladék keretirányelv szerint (2008/98/EK) engedélyezhetik. A Keretirányelv, csak akkor engedi a hulladékkeverést, ha az megfelel egy BAT-nak (elérhető legjobb technológia). Az ettől eltérő gyakorlatokat – pl. nem lebomló veszélyes hulladékok – a hatóságok szüntessék meg! Javasoljuk ezért az Almásfüzitői tározó engedélyének felülvizsgálatát, visszavonását! A vörösiszap tározók körül a talajvízszennyezést rendszeresen monitorozzák! Olyan tározók esetén, melyekre más hulladékok is kerületek (Mosonmagyaróvár, Almásfüzitő) a tározóra rakott anyagokra jellemző toxikus anyagokat is vizsgálják! Vízszennyezés esetén rendeljenek el a szennyezést megszüntető és a jövőbeni szennyezést megelőző intézkedéseket! Elengedhetetlen, hogy a törvényi előírásoknak meglelően a vörösiszap tárolók által veszélyeztetett Natura 2000 vagy természetvédelmi oltalom alatt álló területekre gyakorolt hatást részletesen vizsgálják, veszélyeztetés esetén az élő engedélyeket is vizsgálják felül!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET További információ: