A 2011. évi parlagfű helyzetkép Jordán László NÉbiH elnökhelyettes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Advertisements

Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
„Közterületeink növény- és talajvédelme” konferencia
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Elkülönített állami pénzalapok
NÖVÉNY- ÉS TALAJVÉDELMI AKTUALITÁSOK Jordán László elnökhelyettes január 31.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal szervezete és működése Dr. Berey Attila főigazgató megyei főállatorvos.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
dr. Földy Ferenc Operatív Program Kft február 23.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Állam munkavédelmi feladatai
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Az önkormányzatok szerepe a parlagfű elleni hatósági védekezésben
Változások a szabálysértési jogban
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Távmunka a területfejlesztésben
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Vasútszabályozási Osztály
Térfigyelő rendszer Baján
Adathozzáférési, illetve adatszolgáltatási, valamint díjmentességi igény felmérése az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ illetve az Országos.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Az igénybevevői nyilvántartás
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Együttműködés a rendőrség és a biztonsági szervezetek között.
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A szőlő aranyszínű sárgaság betegség jelenlegi helyzete
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A parcellaszintű parlagfűfelmérés eredményei a Csepel-szigeten
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

A évi parlagfű helyzetkép Jordán László NÉbiH elnökhelyettes

Kezdetek A parlagfű nem volt mindig kiváltságos gyomnövény. A növényvédelemről szóló évi XXXV. törvény évi módosításával kezdődött az új szabályozás szeptember 1-től hatályos az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló XLVI. törvény (Éltv.) – alapszabályozásában nem változik. A rendeleti szabályozás kormányrendeleti szintre emelkedik, növelve az ügy fontosságát.

2008. szeptember 1-je előtt alkalmazott jogszabályok a növényvédelemről szóló évi XXXV. törvény, a növényvédelmi bírság tételes mértékéről szóló 187/2006. (IX.5.) Korm. rendelet, a növényvédelmi tevékenységről szóló 5/2001. (I.16.) FVM rendelet, a növényvédelmi közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól szóló 160/2005. (VIII.16.) Korm. rendelet, a növényvédelmi igazgatás szervezetéről szóló 335/2006. (XII.23.) Korm. rendelet, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény.

Hatályon kívül helyezett és megszűnő jogszabály 2008: növényvédelemről szóló évi XXXV. Törvény a növényvédelmi igazgatás szervezetéről szóló 335/2006. korm.r. a növényvédelmi bírság tételes mértékéről szóló 187/2006. FVM r. 2010: a növényvédelmi tevékenységről szóló 5/2001. FVM r. 2011: a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet

Jelenleg is hatályos jogszabályok az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló évi XLVI. törvény (Éltv.), parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának, valamint az állami, illetve a közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól szóló 221/2008. (VIII. 30.) Korm. rendelet, az élelmiszerlánc felügyeletével összefüggő bírságok kiszámításának módjáról és mértékéről szóló 194/2008. (VII. 31.) Korm. rendelet (bírság rendelet) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatáskörének megállapításával kapcsolatos földművelésügyi ágazati jogszabályok módosításáról szóló 19/1992. (I. 28.) Korm. rendelet, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalról szóló 22/2012 (II. 29.) korm. rendelet a fővárosi és megyei kormányhivatalok mezőgazdasági szakigazgatási szerveinek kijelöléséről szóló 328/2010 (XII.27.) korm. rendelet, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény.

A szeptember 1-től bekövetkezett jogszabályi változások következményei Belterületen szeptember 1-től a parlagfű- mentesítési kötelezettség megsértésének két jogkövetkezményét két külön hatóság bírálja el: – a közérdekű védekezés elrendelése – a jegyző feladata – a növényvédelmi bírság kiszabása – a megyei Kormányhivatal NTI-k feladata (korábban MgSzH NTI) A növényvédelmi bírság minimuma forintra csökkent, de változatlanul 5 millió forintig terjedhet.

A 2011-es parlagfű- szennyezettségről FÖMI Külterület

A földhasználók által teljesítendő kötelezettséget az Éltv. 17. § (4) bekezdése adja: „A földhasználó köteles az adott év június 30. napjáig az ingatlanon a parlagfű virágbimbójának kialakulását megakadályozni, és ezt követően ezt az állapotot a vegetációs időszak végéig folyamatosan fenntartani.” A hatóság eszközei: az Éltv. 50. § (4) bekezdése alapján parlagfű elleni közérdekű védekezést kell elrendelni, az Éltv. 60. § (1) bekezdésének c) pontja alapján növényvédelmi bírságot kell kiszabni, az Éltv. 50. § (2) bekezdése alapján a közérdekű védekezés költségei megtérítésére kell kötelezni a mulasztó földhasználót. A parlagfű elleni védekezés hatósági eljárása

Parlagfű-mentesítés elmulasztása miatt belterületen indított eljárások menete Eljárás megindítása bejelentés alapján vagy hivatalból - helyszíni ellenőrzés (jegyző és/vagy) Kh NTI Jegyző értesítése és iratok megküldése Értesítés a bizonyítékok ismertetéséről Közérdekű védekezés elrendelése Közérdekű véd. végrehajtása Növényvédelmi bírság és az NTI költségek egy határozatban átlagos borítottsági % alapján Ingatlanügyi hatóság megkeresése az ügyfél adatainak beszerzése céljából, amennyiben a jegyző nem adja meg a ügyféli adatokat NTI Másodfok: Megyei Kh NTI NTAI Másodfok: MgSzH NTAI

Parlagfű-mentesítés elmulasztása miatt külterületen indított eljárások Földhivatal felveszi a jegyzőkönyvet PIR-en jkv áttétel NTI-nek Értesítés a bizonyítékok ismertetéséről Közérdekű véd. elrendelése Kifüggesztés és postázás az ügyfélnek Közérdekű véd. végrehajtása Növényvédelmi bírság kiszabása (1 éven belül) átlagos borítottsági %

Jegyzőkönyv Ebből tarlón felvett jegyzőkönyv Elrendelt közérdekű védekezés Ebből tarlón elrendelt közérdekű védekezés Elrendelt közérdekű védekezés NTI által elvégzett Ügyfél által elvégzett Összesen dbhadbhadbhadbhadbhadbhadbha Összesen i adatok alapján Kiszabott növényvédelmi bírság Kultúrnövénnyel borított terület Nem kultúrnövénnyel borított terület Ebből a tarlóÖsszesen dbhaFtdbhaFtdbhaFtdbhaFt Összesen ,1 M ,3 M ,1 M ,4 M A hatósági eljárás eredményei (2011)

Megye A helyszíni ellenőrzések során parlagfűvel fertőzöttnek talált területek összesítése ( i adatok alapján) Felvett jegyzőkönyv tarlókaszált terület nem mezőgazdasági terület kultúrnövénnyel elvetett, de nem gondozott, elgyomosodott terület mezőgazdasági kultúra/ültetv ény semmilyen mővelés nyoma nem látható ugarolt terület dbhadbhadbhadbhadbhadbhadbha dbha Összesen Elvégzett helyszíni ellenőrzés összesen Helyszíni ellenőrzések költsége: Ft i adatok alapján

Legnagyobb bírság összege külterületen: 2 millió Ft, 35,89 ha. Legnagyobb bírság összege belterületen: 5 millió Ft. Legtöbb jegyzőkönyv Bács megyében : 574 db, 563 ha. Legtöbb közérdekű védekezés elrendelése Pest megyében: 468 db 377 ha-on. „Leg”-ek 2011-ben:

A hatósági eljárások tapasztalatai A tarlóápolási munkák elmaradása a magas gázolaj árának is „köszönhető”, mivel a gazdák így ezt a munkálatot elhagyható műveletnek tekintették. A szakszerűtlenül végzett vagy el sem végzett gyomirtások a kapás kultúrákban. A napraforgó táblák sajátos növényvédelmi helyzete.

A napraforgó problematikája Botanikailag rokon növény a parlagfűvel. A gyomirtás sikeressége attól is függhet, hogy volt-e tavaszi bemosó csapadék vagy sem. Postemergens gyomirtása jelenleg nem megoldott. Sorközműveléssel a tövek közötti parlagfű mentesítést nem lehet megoldani. A herbicid toleráns hibridek használata csak rövid távon jelent megoldást, hosszú távon számolni kell a rezisztens parlagfű megjelenésére.

Következtetések Napraforgóban is megvalósítható – megfelelő szaktudással – a parlagfűmentes állapot, DE a gazdálkodókat irányítani és oktatni kell! Ebben van szerepe a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara tagjainak

Vidékfejlesztési Minisztérium Parlagfű Munkacsoport 2010-ben alakult Vidékfejlesztési Minisztérium vezetésével Célja egy új, hosszú távú stratégia kidolgozása, a parlagfű visszaszorítása érdekében a következő szervek együttműködésével: – Allergia és Parlagfű Kerekasztal – Nemzetgazdasági Minisztérium – Nemzeti Erőforrás Minisztérium – Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium

Parlagfű elleni védekezési stratégia 2011-ben már komplett stratégia, melynek eszközei: – Kommunikációs kampány, – Oktatási fórumok szervezése, – Közösségfejlesztés, – Technológiai alternatívák és kutatás, – Közfoglalkoztatás – Új eljárási rend (légi felderítés) kidolgozása, – stb.

Kommunikáció Már a helyszíni ellenőrzések megkezdése előtt a sajtóban megjelentek felhívások a védekezésre. Az eljárások megindulásától folyamatos tájékoztatások (újságcikkek, tv-s és rádiós nyilatkozatok formájában) a hatósági eljárásokról, az aktuális parlagfű helyzetről.

Kommunikáció Oktatási, tájékoztatási céllal részvétel szakmai rendezvényeken (Megyei NTI és MgSzH). A NÉbiH (MgSzH) honlapon parlagfüves információs menüpont kialakítása ( Sajtómegkeresésekre adott tájékoztatók (20 db). Önkéntesség éve keretében kiírt pályázatok. Parlagfüves foltok kormányablakon keresztül történő bejelentési lehetőségének biztosítása.

Rendezvényeken való részvétel Érdeklődők tájékoztatása a parlagfűről és a hatósági eljárás menetéről, parlagfű totó kitöltetése, szóróanyagok terjesztése: Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari kiállítás (OMÉK), Sziget Fesztivál. Az önkéntesség éve keretében nyarán 1 nap parlagfű irtást végeztek a megyei NTI-k.

Technológiai Kutatások Megyei NTI kísérletei – a parlagfű elleni védekezés hatékonyságának fokozására, – alternatív módszerek kidolgozására.

Légi Felderítés ben „pilot program” keretében új légi felderítési és ellenőrzési módszer éles alkalmazása, – a már meglévő gyakorlat mellett. A Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatóságai a Körzeti Földhivatalokkal együttműködve végezték.

Légi felderítés 2011 Mintaterület sorszáma Megyeterület (ha) mintaterület területe (ha) 1. Fejér44915, Gyõr-Moson-Sopron94048,42 Komárom-Esztergom128578,15 Veszprém70494,15 2. Baranya69291, Fejér79765,68 Somogy121850,96 Tolna229581,02 Veszprém7080,96 3. Bács-Kiskun355617, Csongrád138028,37 Jász-Nagykun-Szolnok15537,24 Pest126678,73 4. Hajdú-Bihar169049, Szabolcs-Szatmár-Bereg260728,75 5.Zala62100,

Légi felderítés menete monitoring feladatot ellátók kiválasztása útvonal/nyomvonalterv elkészítése szerződések megkötése repüléssel foglalkozó cégekkel az első monitoring időszak és a repülési napok kitűzése a sajtó tájékoztatása légi felvételezés végrehajtása hatósági jegyzőkönyv készítése szokásos módon hatósági eljárás indítása

Repülési terv Fejér megyében elkészített útvonalterv

Légi felderítés eredményei (2011) Megye Össz bejárt felület (ha) Felderített foltok Ingatlanok száma (hrsz) Repült perc száma (db) mérete (ha) ebből kultúrnövénny el borított (db) Bács , Baranya , Csongrád , Fejér , GyMS , KEM , Pest , Somogy , Szabolcs , Tolna , Veszprém , Zala , Összesen: , átlag: 436

Légi felderítés eredményei (2011) Megye felvett ingatlanok száma (hrsz) Elrendelt közérdekű védekezések száma (db) Ügyek száma Fellebezések száma Növényvédelmi Bírság Indított ügyek Lezárt ügyek összeg Ft határozat db Bács Baranya Csongrád Fejér GyMS KEM Pest Somogy Szabolcs Tolna Veszprém Zala Összesen:

Légi felderítés előnyei a helikopteres felderítés során egy átlagos megye mezőgazdasági területe 8-10 óra alatt felmérhető rövidebb idő alatt, nagyobb földrészletek, területek ellenőrizhetők földi úton nehezen megközelíthető ingatlanok ellenőrzésére is alkalmas a repülési útvonal az aktuális vetésszerkezeti térképek alapján tervezhető lakosság és sajtó figyelmét jobban felkelti

A légi felderítés során egyéb növény- és talajvédelmi probléma felderítése lehetséges: – Egyéb gyomos területek felderítése – Művelési kötelezettség ellenőrzése – Erdőterületek lombkárosítóinak megfigyelése – Kukoricabogár károkozásának felvételezése – Erózió, annak fejlődési folyamata – Illegális hígtrágya kijuttatás – Légi növényvédelmi munkák ellenőrzése Légi felderítés további előnyei

Légi felderítés hátrányai kisebb területek, foltok bemérésére nem alkalmas nehezebb jó minőségű, közeli képeket készíteni a GPS koordináták felvételekor huzamos ideig kell egy helyben függeszkedni sok idő, nagy kerozinfogyasztás mérés közben műhold-kapcsolódási gondok

Helikopterről…

Feladatok 2012-re A védekezési kötelezettség tudatosítása érdekében a televízió- és rádióműsorokban, közigazgatási honlapokon, egyéb média felületeken figyelemfelhívó, ismeretterjesztő kampány. Az „Önkéntesség Éve 2011” program tapasztalatait felhasználva, pályázatok kiírása. Hatósági munka folytatása. Állami és önkormányzati kezelésben lévő területek fokozott mentesítése. Közfoglalkoztatási programok folytatása. A parlagfűvel kapcsolatos ismeretek oktatásának alaptantervbe való beépítése.