A gyártói felelősség kérdése, avagy miért nem működik a roncsautók visszavétele (Szubjektív vélemény) Kelemen József Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Nemzetközi Konferencia A Hulladékká Vált Gépjárművekről Budapest, november 6. Egy szárazra fektető beruházásának és kétéves működésének tapasztalatai.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
G M P Dr. Hetényi László.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Az üzleti terv.
Csomagolási hulladék kibocsátás és hasznosítás Magyarországon ( )
Mottó: „Eljön-e a világvége?!” Előadók: Bartos Gyula Borsányi-Bognár Levente.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
Rusznák András – ügyvezető, GOE
End of Waste Criteria Final Report
Értékesítési csatornák
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Zalaegerszeg december 13.
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Holczinger Norbert aktuárius MNB - Biztosításfelügyeleti főosztály
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1.A hasznosítás lehetőségei, céljai  A téma jelentősége  Eljárások főbb jellemzői  Az alkalmazás indokai 2. Gazdasági jellemzők  Vertikális értékelés.
Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető.
Balatonalmádi 2006 május GÉMOSZ Országos Közgyűlés Ivanics Lajos Szerviz Bizottság.
Mihalek Miklós Felügyelet vezető május 26., Galyatető
A hulladékká vált gépjárművek kezelésének egyes kérdései A hulladékká vált gépjárművek kezelésére több magyar jogszabály is vonatkozik, amelyek az Európai.
Kovács József elnökhelyettes Településszolgáltatási Egyesület Hajdúszoboszló, október 13.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
EU szabályozás Hulladékmenedzsment. EU szabályozás: Hulladékmenedzsment Az Európában keletkező mintegy 2 milliárd tonna hulladék menedzsmentjét EU irányelvek.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerepe
Az autóroncsok egy jelentős része feltételezhetően nem a legális rendszerbe kerül ezer db éves becsült keletkező roncsmennyiség vs db.
Újrahasznosítás: meddig éri meg?
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
A természetvédelem lehetőségei a LIFE+ programban
Az elektronikai hulladékok hasznosítása
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Az EU körkörös gazdaság koncepció Hartay Mihály MTVSZ hulladékgazdálkodási szakértő.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
Projektfinanszírozás
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
C_16.00 táblák Magyar Nemzeti Bank Kulics Nikolett április 27.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
VÁLTOZÁSOK A TERMÉKDÍJAS RENDSZERBEN 2012-től E+E és gumiabroncsok
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Előadás témája: Eredménykimutatás fogalma, célja, szerkezete, formái
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

A gyártói felelősség kérdése, avagy miért nem működik a roncsautók visszavétele (Szubjektív vélemény) Kelemen József Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Mottó There is no such thing as a free lunch. 2

Tartalom 1.A kiterjesztett gyártói felelősség. 2.Mit mondanak a jogszabályok? 3.Hogyan működik most a rendszer? 4.Egy működési javaslat. 5.Nemzetközi példa a költség struktúrára. 6.A lehetséges történet az új környezetben. 3

A kiterjesztett gyártói felelősség OECD javaslat Az javaslat fokozatos átvétele az EU-s jogszabályokban: - csomagolási hulladékok, - ELV, - WEEE, - Elemek. 4

Az ingyenes visszavétel gyártói kötelezettsége 2000/53/EK 5. Cikk (4) A tagállamok megteszik azokat az intézkedéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a járműnek a (3) bekezdés szerint az engedélyezett hasznosító létesítménybe történő eljuttatása az utolsó üzembentartó és/vagy tulajdonos számára ne jelentsen semmilyen költséget abból adódóan, hogy a járműnek nincs, vagy negatív a piaci értéke. A tagállamok megteszik a szükséges intézkedéseket annak biztosítása érdekében, hogy a gyártók viseljék ezen intézkedés végrehajtásának anyagi terheit, vagy azok jelentős részét, és/vagy vegyék vissza az elhasználódott járműveket olyan feltételekkel, amelyek az első albekezdésben szerepelnek. 5

Az ingyenes visszavétel gyártói kötelezettsége 2000/53/EK Részletesen lásd: Guidance Document on the legislative acquis: waste/elv_index.htm 6

Az ingyenes visszavétel gyártói kötelezettsége 2000/53/EK Az útmutató szerint: A bontóba történő beszállítás költségét az utolsó tulajdonosnak kell fizetnie. Ha a bontás és a további kezelés (ártalmatlanítás) költségét a gk.-ból kinyert anyagok nem fedezik, azt a gyártóknak kell biztosítaniuk. 7

Az ingyenes visszavétel gyártói kötelezettsége 267/2004. (IX.23.) Korm. rend. 3. §. (2) A gyártó –az érintett gazdasági szereplőkkel együttműködve- köteles a forgalomból kivont vagy kivonni szándékozott hulladékká vált gépjárművet az utolsó tulajdonostól visszavenni. 4. §. (6) A hulladékká vált gépjárművet a átvevőnek vagy a gyártónak legalább ingyenesen át kell vennie. 8

A vizsgált folyamat: 9

A bontók gazdaságossági vizsgálatának feltétele: Olyan számviteli rendszerre van szükség, ami lehetővé teszi a tevékenységek értékelését (járműre vetítve): - begyűjtés, - szárazrafektetés, - alkatrészek kiszerelése, - megmaradt részek értékesítése, -stb. 10

A bontók gazdaságossági vizsgálatának feltétele: Üzemi költségek: - roncs beszerzési költségek, - szállítási költs., - munkaerő költs., - közvetett költs., - leírások. Üzemi bevételek: - eladási bevételek (alkatrészek, karosszéria, stb.)

A shredder üzemek gazdaságossági vizsgálatának feltétele: Üzemi költségek: - anyag beszerzési költségek, - aprítási maradékok ártalmatlanítási költs., - szállítási költs., - munkaerő költs., - közvetett költs., - leírások. Üzemi bevételek: - eladási bevételek (acélhulladék, színesfém, stb.)

További feltétel: Az egyes gépjárművek nyomon követhetőségének biztosítása: - pl. alvázszám alapján, az alváz teljes szétroncsolásáig. Előnyei: - a költségek kimutatása, a gyártók felé igazolható áthárítása, - a fekete gazdaság visszaszorítása, - a hasznosítási jelentések ellenőrizhetőségének biztosítása. 13

Ennek alapján: A nem gazdaságos gépjárművek bontási költségének kiegészítését a gyártók viselnék, és nem a többi gépjármű tulajdonos. Reális árat lehetne kínálni a bontásra felkínált gk-ért. Többen választanák a legális utat. 14

Köszönöm a türelmet! 15