Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Intézményi akkreditációs lajstromszám: AL – 1868 Intézményi nyilvántartási szám: 01 – Kortárs mediációs képzés a Lépés-Váltás projekt keretében javítóintézetben élő fiatalok számára Előadó: Lovas Zsuzsa Budapest, május 15.
Egy társadalmat, egy közösséget, a benne élő embereket jól jellemzi, hogy vitás kérdéseiket hogyan rendezik, milyen konfliktuskezelési eljárásokat alkalmaznak.
Demokratikus konfliktusmegoldás annak belátása, hogy másnak is lehet igaza a különböző érdekek és igazságok feltárása, és egyeztetése é rzelmi és indulati megközelítés helyett r acionalitás türelem konfliktuskezelési technikák elsajátítása
A mediációs szemléletről a szemlélőt fogva tartja egy domináns látásmód nem látja a másik „ábráját” Megoldás a domináns látásmód feladása
A mediációban résztvevők megtanulják konfliktusaik agressziómentes kezelését indulataik szabályozását döntéseikért, tetteikért a felelősség vállalását érdekeik képviseletét konfliktusaik felvállalását kompromisszumra való készséget másik fél meghallgatását
Kortárs mediációs képzés programja 1. nap Önismereti és kommunikációs modul A fiatalok megértsék az önismeret és az önmagunkról való tudás jelentőségét a konfliktusok megelőzésében és megoldásában. Kommunikációs készségeiknek fejlesztése, a verbális és nem verbális kommunikáció törvényszerűségeinek megismerése. Annak megértése, hogy a kommunikációs hiányosságok, a torzított információk és a félreértések konfliktusokhoz vezetnek.
Konfliktuskezelés, mediáció elmélet a fiatalok megismerik saját konfliktuskezelési típusukat, ennek előnyeit, veszélyeit megtanulják az érdekek felismerését, megfogalmazását, képviseletét, ütköztetését és egyeztetését. megismerkednek a mediáció elméleti alapjaival, a mediáció folyamatával, szakaszaival, a mediátor feladataival és a mediációs technikákkal Kortárs mediációs képzés programja 2. nap
Mediációs gyakorlat 3. nap A fiatalok gyakorolják a mediációs eljárás lefolytatásának szabályait és menetét, kipróbálják magukat a mediátori szerepben előkészített szituatív esetek lejátszásával.
Kortárs mediációs képzés eredményei javítóintézetekben kommunikációjuk javult képesek voltak pontosabban kifejezni érzéseiket, a másik fiatal viselkedésének rájuk tett hatását felismerték és megpróbálták elkerülni az agresszív megoldásokat belátták saját szerepüket a konfliktusok kialakulásában páran közülük képesek lesznek kortárs mediátorként konfliktust kezelni
Kortárs mediációs képzés tapasztalatai javítóintézetekben + tapasztalatok élvezték a szerepjátékokat kíváncsiak voltak az önismereti tesztek eredményeire elvégezték a feladatokat - tapasztalatok nehezen koncentrálnak rosszul tűrik a frusztrációt, feszültséget agresszív késztetéseiket nem mindig képesek kontrollálni
Néhány résztvevő válasza a „Mit tudsz hasznosítani a tanultakból?” Azt, hogy nem kell mindig erőszakosan, bunkón válaszolni. Tudjam kezelni a konfliktusaimat. Kevesebb indulattal gondolkodni. Nem kell egyből neki esni a másiknak, ha valami rosszat mondott. Remélem, hogy majd kevesebbet veszekszem. Nem mindig azt kell tenni, amit te jónak látsz.
Köszönöm figyelmüket, várom kérdéseiket! 1125 Budapest, Diós árok 32/b (1)
Disputa - nézeteltérések Akinek sok pénze van az bármit megtehet A hírességek követendő példaként szolgálnak A sokgyermekes családok hátrányban vannak A jókor kapott büntetetés észhez térít Aki tisztességes balek Csak a tanulással tudsz változtatni a sorsodon
1. Megnyitás 2. Információk összegyűjtése 3. Megtárgyalandó témák jegyzéke 4. Felsorolt témák megtárgyalása 5. Megállapodás kidolgozása 6. Megállapodás megírása 7. Lezárás I. fázis Előkészítés II. fázis Mediációs ülés III. fázis Utókövetés A mediáció folyamata
Mediátor állandó feladatai mediációs folyamat fenntartása erőegyensúly biztosítása pártatlan viszonyulás a résztvevők felé múlt helyett jövőre irányul a pozitív irányba tett lépések elismerése nem ad tanácsot, ötletet, nem sugalmaz szükség esetén különtárgyalás A mediátor nem az eredményért, a folyamatért felelős!