műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK TÉMA VIZUÁLIS „NYELV” TÖRTÉNELMI-TÁRSADALMI VONATKOZÁSOK
TÉMA + VIZUÁLIS ÖSSZETEVŐK AZ ÉRTELMEZÉS TÁRGYA AZ ÉRTELMEZÉS AKTUSA AZ ÉRTELMEZÉSHEZ SZÜKSÉGES FELKÉSZÜLTSÉG AZ ÉRTELMEZÉS HELYESBÍTÉSÉNEK ESZKÖZE (A hagyományok története) 1. Elsődleges vagy természetes képtárgy A) tárgyi B) kifejezésbeli együttesen alkotják a művészi motívumok világát 2. Másodlagos vagy konvencionális képtárgy, mely az ábrázolások, történetek és allegóriák világát alkotja 3. Belső jelentés vagy tartalom, mely a "szimbolikus" értékek világát alkotja Preikonografi-kus leírás (és pszeudoformális elemzés) Ikonográfiai elemzés Ikonológiai értelmezés Mindennapi tapasztalat (tárgyak és események ismerete) Irodalmi források ismerete (tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében) Szintetikus intuíció (az emberi elme alaptörekvéseinek ismerete), melyet eleve meghatároz a személyiség pszichológiája és "Weltanschauung"-ja A stílusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik) A típusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek mellett a meghatározott témákat vagy fogalmakat tárgyakkal és eseményekkel kifejezik) A kultúra jelenségeinek vagy "szimbólumainak" története általában (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek mellett az emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik) TÉMA + VIZUÁLIS ÖSSZETEVŐK ÁBRÁZOLÁSI MÓD +TÖRTÉNETISÉG KULTÚRÁBA/CIVILIZÁCIÓBA ÁGYAZOTTSÁG Forrás: Panofsky A jelentés a vizuális művészetekben. Gondolat, 1984. 293. p.
elemezze! téma: vallásos – bibliai (ki volt Szent Máté? mit „csinál” az angyal?) korstílus -történeti/társadalmi vonatkozások [barokk!] vizuális összetevők: színhatás/ok, fény (irány); mozgáskapcsolatok - dinamizmus; formaábrázolás; mindezek a néző figyelmének vezetése és a téma/tartalom szolgálatában állnak (azaz a kompozíció vizuális egésze) a mű adatai: Caravaggio (1573 – 1610) 16. sz. v.-17. sz. e.: Szent Máté és az angyal
stílus -történeti/társadalmi vonatkozások elemezze! téma: életkép, 19.sz.végi-20. sz. eleji falusi (mi a babfejtés? kik, mikor, hogyan végezték általában?) stílus -történeti/társadalmi vonatkozások vizuális összetevők: színhatás/ok, fény/árnyék (irány); kép-szerkezet, centrumok (komponális, geometrikus) forma- és térábrázolás; a néző figyelmének vezetése a mű adatai: Fényes Adolf: Babfejtők. 20. sz.e.
Kandinszkij: Hegyvidéki improvizáció. elemezze! téma: absztrakt (kevés számú beazonosítható képelemmel) stílus -történeti/társadalmi vonatkozások: milyen előzmények után és körülmények között jött létre az absztrakt művészet? vizuális összetevők: színhatás/ok, mozgáskapcsolatok; a mű adatai: Kandinszkij: Hegyvidéki improvizáció. 20. sz. e.f.
elemezze! téma: portré, idea (?) művészettörténeti korszak [ókor, görög; Polukleitosz kánonja] történeti/társadalmi vonatkozások, [ókori olimpiák] vizuális összetevők: mozgásábrázolás - kontraposzt, formaábrázolás (testfelület, testrészek; haj) a mű adatai: Polükleitosz: Lándzsavivő, márványszobor, 440 k. /5. sz. közepe
téma: vallásos – bibliai (mit jelent a „Piéta”? ki a két szereplő?) elemezze! téma: vallásos – bibliai (mit jelent a „Piéta”? ki a két szereplő?) korstílus -történeti/társadalmi vonatkozások [reneszánsz! – v.ö. gótikus/román hasonló témák] vizuális összetevők: mozgáskapcsolatok; formaábrázolás; figyelemvezetés és a téma/tartalom szolgálata a mű adatai: Michelangelo: Piéta. 16. sz. e.