Ihlet, szellem és előadás kapcsolata a mongóliai burjátok sámánizmusában
Az ihlet megjelenési formái Beszéd ( költői, nehezen érthető, parancsoló→dominancia) Ének Tánc és testtartás (dominancia) Színészi játék (imitáció, tájszólás, nyelvjárás, idegen nyelv)
Az ihlet eredete Szellem (ongon) Természet, vadon Periférikus helyzet Testi hibák, betegség, gyengeség Kisebbségi helyzet, elnyomottság, figyelem hiánya
Menekülés és kompenzáció Kóborlás és magány Motiváció különleges képességek megszerzésére Képességek demonstrációja→ előadás→figyelem→közösségi szerep
Ihletettség által meghatározott szerepkörök Mongolok: előadók és vallási specialisták Burját sámánizmus: Fehér sámánok (sagaan böö) Fekete sámánok (xara böö): páncél és fegyverek→ harcos→kompenzáció
Az ihlet alkalmazása Szertartások típusai Megvendégelő szertartások Rendszeres önkifejezés kényszere (kapcsolattartás a szellemekkel) Az ihlet (szellemek) kordában tartása Szellemek követelése Közösség védelme a szellemek szeszélyeivel szemben→megelőzés
2. Probléma megoldó szertartások Ihletett állapot előidézése megrendelésre A szellem meghívása A már megtörtént problémák orvoslása A különleges státusz „ára”
Manipuláció az ihlettel Extázis emlékek nélkül Közvetítői szerep A szellem cselekedetei és szavai: bírálhatatlanok, megkérdőjelezhetetlenek Dondogbaatariig gutaax ni 1min 51 sec magyar.divx
A szertartások felépítése 1 megszállottság előtti rész Előkészületek Invokáció (ongonok meghívása, egy ongon kiválasztása)
2 megszállotság Az ongon bemutatkozása, kölcsönös üdvözlés Társalgás vagy probléma megoldás Az ongon áldása Az ongon búcsúja
3 megszállotság utáni rész Jóslás Áldáskérés Ongonok elbúcsúztatása