Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései
A fővárosi oktatáspolitika legfontosabb döntései az elmúlt 3 évben évi közoktatás-fejlesztési intézkedési terv évi szakképzés fejlesztési stratégia március 1.: A csökkenő tanulólétszámhoz igazodó intézményi hálózat kialakítása november: A fővárosi szakképzési struktúra kialakítása a szakképzési törvény júniusi módosítása értelmében Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
A szakképzési szerkezetváltás indokai csökkenő tanulólétszám (2013-ig 20 %) csökkenő tanulólétszám (2013-ig 20 %) csökkenő tanulólétszám a szakképzésben csökkenő tanulólétszám a szakképzésben szétaprózott szakképzés (90 helyen tanuló) szétaprózott szakképzés (90 helyen tanuló) elhelyezkedésimunkaerőhiány elhelyezkedésimunkaerőhiány problémák problémák Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
A szakképzési szerkezetváltás céljai a csökkenő tanulólétszámból adódó helyzet kezelése a csökkenő tanulólétszámból adódó helyzet kezelése a szakképzésre fordítható erőforrások koncentrálása a szakképzésre fordítható erőforrások koncentrálása a munkaerőpiac mennyiségi, és minőségi igényei szerinti szakképzés a munkaerőpiac mennyiségi, és minőségi igényei szerinti szakképzés Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Szakképzési erőforrások EU-s fejlesztési források Szakképzés-fejlesztési hozzájárulás Fenntartói kiegészítés lehetőségei Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Hozzáférés feltételei TISZK-ek létesítése TISZK-ekbe való tömörülés RFKB ajánlásainak elfogadása Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Fővárosi sajátosságok a TISZK modell kiválasztásához Nagyfokú intézményi koncentráció Nagyfokú intézményi koncentráció Jó megközelíthetőség Jó megközelíthetőség Pest megyei diákok aránya 30% Pest megyei diákok aránya 30% Nem önkormányzati fenntartású intézmények nagy száma Nem önkormányzati fenntartású intézmények nagy száma Fenntartói differenciáltság (kerületek- főváros) Fenntartói differenciáltság (kerületek- főváros) A két működő fővárosi TISZK tapasztalatai A két működő fővárosi TISZK tapasztalatai Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Mi a TISZK? A feladatellátás új célszerűsége, lehetősége A feladatellátás új célszerűsége, lehetősége Szakképzés-szervezési, feladat-ellátási rendszer Szakképzés-szervezési, feladat-ellátási rendszer Hatékonyabb szakképzésre irányuló Hatékonyabb szakképzésre irányuló struktúra struktúra Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
A TISZK előnyei Koncentrálja a szakképzés anyagi és humán erőforrásait Biztosítja a legkorszerűbb gyakorlati képzési feltételek megteremtését és folyamatos szinten tartását Koncentrálja a munkaerő piaci kapcsolattartást Regionális együttműködésre késztet Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Támogatások
Miért preferált a fővárosban a III. és a VI. modell? Szakma-koncentráción alapul Szakmacsoportos és területi szempontokat egyaránt figyelembe vesz Nem késztet intézmények, intézményi önállóság megszüntetésére Lehetővé teszi a regionális együtt- működést Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
A TISZK-be társult iskolák Önálló jogi személyek Pedagógiai programja /helyi tanterve/ részben összehangolt Szakképzési profilja tisztább Munkaerő gazdálkodása összehangoltabbá válhat Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Miért jó a tanulóknak? Pályaorientáció utáni, megalapozottabb pályaválasztás Beszámítható képzési tartalmak, rövidebb képzési idő Kiszámíthatóbb tanulói út. Átjárhatóság Garancia a szakképzés megszerzésére és a piacképes szakmára Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Miért jó az iskolának? Megmarad az önállóság Megőrizhetők a hagyományok Megőrizhetők a legjobb munkaerők Megőrizheti a tanműhelyeit - alapozás Folytathat felnőttképzést – TISZK-kel Megőrizheti kialakult kapcsolatrendszerét Fejlesztési forrásokhoz juthat Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Az átalakítás rugalmassága A meglévő szakképzési évfolyamokon a szakképzés helyben felmenő /kifutó/ rendszerű szeptember 1-étől csak a szakképzést folytatók iskoláznak be a szakképzési évfolyamokra Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Megválaszolandó kérdések Érdekeltség a szakképzési alap-gyűjtésben Érdekeltség a szakképzési alap-gyűjtésben Vállalkozások részvétele a szakképzésben Vállalkozások részvétele a szakképzésben Felnőttképzési jogosultság Felnőttképzési jogosultság Hátrányos helyzetű gyerekek, lemorzsolódás Hátrányos helyzetű gyerekek, lemorzsolódás Átjárhatóság, beszámíthatóság Átjárhatóság, beszámíthatóság Tanulói jogviszony Tanulói jogviszony TISZK-ek száma Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
További egyeztetések Igazgatókkal kiscsoportban, egyénileg október 20-ig Szakszervezetekoktóber 10-ig Pest megyeoktóber 15-ig Kamara, szakmai érdekképviseleti szervekoktóber 20-ig Felsőoktatási intézmények október 20-ig FOÉT-FOTnovember Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Döntési pontok A struktúráról, alapító okiratokról: A struktúráról, alapító okiratokról: Fővárosi közgyűlés 2007 november A benyújtandó pályázatokról: A benyújtandó pályázatokról: Fővárosi Közgyűlés2008 január Módosított pedagógiai programokról: Oktatási és Ifjúságpolitikai Bizottság2008. június Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
A tájékoztatás további lépései Tantestületek Szülők, diákok Nyilvánosság Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke
Köszönöm a Figyelmet! Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke