Az együttgondolkodás ereje A horizontális tanulás szerepe az intézményfejlesztésben Arató Ferenc, PTE BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék Barcs, 2011.02.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Faidt Józsefné PÉCS Változz, hogy változtass!! Faidt Józsefné PÉCS 2010.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
A szaktanácsadás támogató szerepe
REFERENCIAINTÉZMÉNYI MENTOR SZOLGÁLTATÓ SZEREPBEN Bedőné Fatér Tímea tréner Felkészülés a mentorálás mesterségére.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Közoktatási esélyegyenlőség a Dráva mentén Szentendre, május 27.
Innováció az ifjúsági munkanélküliség kezelésében III. Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Budapest, október 27. Ifjúsági munkanélküliséget kezel ő.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Minőségi oktatás támogatása, valamint az egész életen át tartó tanulás elősegítése a kultúra eszközeivel az LHH kistérségek esélyegyenlősége érdekében.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Szűts József Általános Iskola
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
A kompetencia alapú oktatás elterjedése a „suliNova program” alapján
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
P edagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
A projektpedagógia lehetőségei a felsőoktatásban Arató Ferenc PTE BTK NTI Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék április 12.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az m-kormányzat lehetőségeinek átértékelése, perspektívák 2005 végén Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Gyermekvilág régen és ma
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Gönczöl Enikő Budapest
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
A Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, mint referenciaintézmény Ráczné Kocsis Krisztina szakmai vezető.
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Kézenfogva Alapítvány módszertani újdonságok 2009 november, Nyíregyháza 1.Aktív Műhely a fenntartható foglalkoztatásért! - pályázat 2.Európai Gondozási.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Nemzeti Technológiai Platform a
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Szelíd térségfejlesztési és közösségfejlesztési modellek a gyakorlatban Böröcz Lívia osztályvezető Budapest, december 14.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Szakiskolai Fejlesztési Program I
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Előadás másolata:

Az együttgondolkodás ereje A horizontális tanulás szerepe az intézményfejlesztésben Arató Ferenc, PTE BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék Barcs,

A minőségi oktatás kritériumai (Lannert 2000) Arató Ferenc

A minőségi oktatás kritériumai (Wenglinsky 2002) Individualizáció Autentikus visszajelzés Kooperáció Széles körű gondolkodási repertoár Arató Ferenc

A kooperatív tanulásszervezés és az IPR (Arató 2008) IPR = minőségi oktatás IPR és kooperatív tanulás IPR alapú intézményfejlesztés épülhet a kooperatív paradigmára Arató Ferenc

A kooperatív tanulásszervezés eredményei 50 év ( ) kutatási és tapasztalati eredményei (tudomány vs. vélemény) Külföldön (pl. Aronson, Slavin, Johnson- Johnson, Kagan, Marzano) Itthon (Benda, Arató-Varga, Kézdi-Surányi) Arató Ferenc

Négy krízis az oktatásban (Kagan 2009) Megértés Empátia 38% 53% 10% 28% Ered- mé- nyesség Szaka- dék Szociali- záció Interkul- turális Arató Ferenc

További eredmények Kommunikációs és nyelvi kifejezőkészség Önbecsülés és önkontroll Motivációs szint Kognitív fejlődés, magasabb szintű gondolkodás Mélyebben beívódó ismeretek Arató Ferenc

Hazai kutatások (Benda 2002) Arató Ferenc

A kooperatív paradigma kiterjesztése A kooperatív alapelvek alkalmazása intézményfejlesztési hálózatra (OOIH): Bázisintézményi modell (Arató-Varga 2005, Arató és mtsai 2008) Regionális szintű együtt-gondolkodás (hatékonyság, eredményesség, méltányos- ság) Arató Ferenc

Kooperatív hálózati eszközök Aktív, elhivatott kollégák pozícionálása, bevonása az országos „vérkeringésbe” IPR alapú tantestületi képzések, intézményfejlesztő mikrocsoportok Bázisintézményi találkozók (hospitálás, szakmai műhelyek, közösségfejlesztés) Mentorálás (trénerek, tanácsadók, koordinátorok) Arató Ferenc

Eredmények (Arató-Varga 2005) Arató Ferenc

IPR ernyő fejlesztési irányelvek A bázisintézményi modell alkalmazható kistérségi szintre, sőt! Fontos a mentorok szerepe, s a továbbképzések, trénerek kiválasztása! Kiemelkedően fontos az intézményfejlesztő mikrocsoportok szerepe!!! Bázisintézményi modell alkalmazása nélkül nincs garancia! Arató Ferenc

Köszönöm a figyelmet! Arató Ferenc