Nemzeti Iskolagyümölcs-program - az európai iskolagyümölcs része - Bittsánszky Márton főosztályvezető-helyettes Miskolc 2014. május 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program jelentősége – hazai gyakorlatok, értékelés Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Budapest,
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Pályaválasztás 2014/15.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Klemmné Lőrincz Ildikó
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program fenntartói szemmel Páva Péter igazgató Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Pécsi Megyeközponti Tankerülete.
A Nemzeti Iskolagyümölcs-Program megvalósításának tapasztalatai a KLIK Debreceni Tankerületében Pappné Gyulai Katalin tankerületi igazgató Dr. Pakurár.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Pácsonyi Imre tankerületi igazgató
Iskolagyümölcs-program – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága Mezőgazdasági.
Egészséges életmódra nevelés az iskolában, a Nemzeti Iskolagyümölcs-program fenntartói szemmel Selmeczi Zoltán.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Startolj Reggelivel! iskolareggeli program
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
7. Házi feladat megoldása
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Zöldségek és gyümölcsök az egészséges táplálkozás tükrében
Iskolagyümölcs-program – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága Mezőgazdasági.
Iskolagyümölcs-program – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága Mezőgazdasági.
Török Szabolcs tankerületi igazgató
Iskolagyümölcs-program – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága Mezőgazdasági.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
EU-s források ökoiskolák számára Takács Eszter Könczey Réka Budapest, június 6. Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója.
Az Eötvös József Alapítvány évi beszámolója Rendes évi közgyűlés február 10.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
A szaktanácsadás támogatása között
Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
1169/2011/EU jelölési rendelet
Mikroökonómia gyakorlat
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
Budapest 19. Étkeztetés a Kispesti iskolákban
Előadás másolata:

Nemzeti Iskolagyümölcs-program - az európai iskolagyümölcs része - Bittsánszky Márton főosztályvezető-helyettes Miskolc május 21.

2 Európai uniós iskolai programok Iskolatej-program: 1977-től Iskolagyümölcs-program: 2009/2010. tanévtől Célok: –Agrárpiaci cél a termelői jövedelmek stabilizálása. –Táplálkozási és egészségügyi célok az egészséges táplálkozási szokások kialakítása, a túlsúlyosság és elhízás elleni küzdelem. –Újra megteremteni a kapcsolatot a termelők és a gyermekek (szüleik, tanáraik) között.

3 Szükségessége Csökken a lakosság zöldség-gyümölcs fogyasztása Növekszik a túlsúlyos és az elhízott gyermekek, felnőttek száma

4 Az európai és a nemzeti iskolagyümölcs- program 25 tagállam vesz részt (FI, SE, UK nem vesz részt). – iskola 8,6 millió tanulója Magyarországon folyamatosan nő a résztvevők száma.

5 Finanszírozás Uniós támogatási keret: –90,0 millió EUR/tanév –Mo.-n: 2,1 millió EUR/tanév indikatív forrás + 1,5-2,5 millió EUR/tanév Társfinanszírozási arány: –50%, ill. 75% –Mo.-n: 69% Támogatható költségek: –termékek, logisztika, elosztás, berendezések, kommunikáció, nyomon követés, értékelés költségei

6 Finanszírozás

7 A program legnagyobb haszonélvezői (2013/2014. tanév): Ország Uniós forrás (millió EUR) 6-10 éves gyermekek száma (millió fő) IT20,52,71 PL13,62,05 DE12,04,00 RO4,91,11 FR4,73,84 HU4,50,50 ES4,42,00 CZ4,20,45

8 Finanszírozás

9 A ténylegesen fölhasznált forrás (millió HUF) Az uniós támogatási keret kihasználtsága: 91,3-100%.

10 A célcsoport EU: bölcsődétől a középiskoláig igen változatos Mo.: az általános iskola 1-4., ill. 2013/14. tanévtől 1-6. évfolyama

11 A célcsoport A célcsoport részvételi aránya (%)

12 Termékkiosztás EU: –Kiosztott mennyiség: átlagosan: 45 adag/fő/év ES: 6 adag – FR egyes tartományai 144 adag –Egy adag mennyisége: átlagosan: 133 g/adag BE: 59 g – PL: 210 g Mo.: –Kiosztott mennyiség: adag/fő/év összesen: t friss termék és hektoliter gyümölcslé –Egy adag mennyisége: g/adag

13 Termékkiosztás EU: –Kiosztási gyakoriság átlagosan: 2,3 adag/hét DK, IE, LU, AT, RO: naponta 1 adag – EL: havonta 1 adag –A program hossza: 16 nap - 43 hét (teljes tanév) Mo.: –Kiosztási gyakoriság 2-4 adag/hét leggyakrabban 3, ill. 4 adag/hét –A program hossza: hét

14 Termékkör Friss és feldolgozott gyümölcs és zöldség: –Csak friss termék: 14 tagállam –Legalább 70%-ban friss termék: 7 tagállam Mo.-n 75%-ban friss termék, 25%-ban gyümölcslé Általában széles: –friss gyümölcs (déligyümölcs is) és zöldség,, gyümölcslé, aszalt gyümölcs, gyümölcssaláta, kompót, leves. Néhány tagállamban szűk termékkör: –pl. RO: alma; CZ: alma és gyümölcslé;

15 Kísérő intézkedések Nevelési célokat szolgálnak: –a gyümölcs- és zöldségágazatra, illetve az egészséges étkezési szokásokra vonatkozó ismeretek bővítése. Végrehajtásukban tanárok és szülők is közreműködhetnek.

16 Kísérő intézkedések A legjellemzőbb kísérő intézkedések az EU-ban: –Közvetlenül a mezőgazdasághoz kapcsolódó intézkedések: termelők látogatása, piaclátogatás, iskolakertek.

17 Kísérő intézkedések A legjellemzőbb kísérő intézkedések az EU-ban: –Közvetlenül a mezőgazdasághoz kapcsolódó intézkedések: főzés, kóstoltatás.

18 Kísérő intézkedések A legjellemzőbb kísérő intézkedések az EU-ban: –Oktatási intézkedések: oktatási anyagok a pedagógusok és a tanulók részére, nyomtatott tájékoztató anyagok, szemináriumok, továbbképzések pedagógusok részére.

19 Kísérő intézkedések A legjellemzőbb kísérő intézkedések az EU-ban: –Egyebek: egészséggel és táplálkozással kapcsolatos interaktív játékok, fotóverseny, kiállítások, iskolai újságok, jutalmak (ajándéktárgyak), rajzfilmek.

20 Kísérő intézkedések A leggyakrabban választott kísérő intézkedések Mo.-n: –apró ajándékok, verseny, pályázat, –iskolagyümölcs-honlap, –oktatás, –oktatási anyag készítése és alkalmazása (kötelező).

21 Jelentőség I. Rövid- és hosszú távon növeli a gyermekek zöldség-gyümölcs fogyasztását (kihatása lehet a szülők és tanáraik fogyasztására is) –Oka: az iskolák többségében naponta + 1 adag gyümölcs, zöldség vagy 100%-os gyümölcslé a tanulók hozzászoknak az egészségesebb termék napi rendszerességű fogyasztásához

22 Jelentőség II. Kedvező (egészségesebb) irányban befolyásolja a gyermekek étkezési szokásait –Oka: megkedvelik a friss gyümölcsöt, zöldséget, a 100%-os gyümölcslevet és a programból kikerülve is igénylik ezeket esetleg nassolni valót is ezek közül választanak a kísérő intézkedések révén bővülnek az ismereteik és tudatosabb fogyasztókká válnak

23 Jelentőség III. Közvetlen értékesítési lehetőség o 2012/2013. tanévben tonna friss zöldség-gyümölcsöt és hektoliter gyümölcslevet osztottunk ki; o 2013/2014. tanévben előreláthatólag tonna friss terméket és hektoliter gyümölcslevet fogunk kiosztani. Hosszú távon növekszik a friss zöldség és gyümölcs iránti kereslet, és ezen keresztül hozzájárul a termelői jövedelmek stabilizálásához. A személyes kapcsolatban és a jó minőségben rejlő promóciós lehetőségek (bevésődés)

24 Jelentőség IV. Elősegíti az ágazatok közötti együttműködést óta a program előkészítésében és végrehajtásában részt vesznek: Egészségügy EMMI OÉTI Mezőgazdaság VM MVH AKI Termelők, TÉSZ-ek, zöldség-gyümölcs TCS-k, TSZT-k Szakmai és érdekvédelmi szervezetek Oktatás EMMI KLIK Oktatási intézmények Pedagógusok szakmai szervezetei

25 A program fejlesztése Az uniós támogatási forrás megemelése 150 millió EUR-ra. A társfinanszírozási arány növelése 75%-, ill. 90%-ra. Mo.-n 86%-ra. A kísérő intézkedések támogathatók lesznek, és bővül a tárgyalandó témák köre.

26 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!