A grafikus megjelenítés elvei Segédanyag a Műszaki Informatika Szak Számítógépes grafika és képfeldolgozás c. tárgyához Belső használatra! BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Elektronikus Eszközök Tanszéke Székely Vladimír 2001 szeptember Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
A grafikus megjelenítés elvei A grafikus display - már a 60-as években megjelent Két változat: • Vektor display (a memória-ínséges időkre jellemző, ma nemigen használják) • Raszter display (a ma általános) És természetesen: fekete-fehér/színes Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
A vektordisplay elve Megjelenítési lista: x1, y1, x2, y2, width, intensity, style Címzés: Pl. 40964096 Max. 5-10000 vektor (felette villódzás) Csekély memóriaigény Alkalmazás: pl. IC layout Ma már nem használjuk Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
Egy “ősi” vektordisplay képe GD-80 (SzTAKI) ~ 1985 Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
A raszterdisplay elve Nagy memóriaigény (ma nem probléma) Pixel (pel) képpont Nagy memóriaigény (ma nem probléma) Kettős hozzáférésű memória kell Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
Egy igen régi raszterdisplay képe KFKI TPA-i (DEC PDP-8) 240180 pixel 1 bit/pixel Pixel memória a core-ban, DMA ~ 1978 Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
A PC grafikus egysége Az SVGA felépítés Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
LUT kiosztás a demo képfeldolgozó programnál Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
Több memóriasík használata A síkok között real-time műveletek elképzelhetők (pixelenkénti logikai - például maszkolás) Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
részleges törlés nem megy Gondok: részleges törlés nem megy “enyhén ferde” vonalak Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3
A kettős memória hozzáférés A probléma: a megjelenítő nem várhat! Megoldások: DMA alkalmazása A számítógép a sor (kép) visszafutás alatt fér a memóriához Video memória használata Számítógépes grafika és képfeldolgozás PPT-3