1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában
2 Bevezetés Történeti áttekintés 2006 júliusában elfogadásra került a évi LXI törvény, melynek alapján január elsejével életbe lépett a központosított bevallás és befizetés rendszere Az új rendszer alapján a foglalkoztatók a magánpénztári tagdíjakat havonta elektronikus úton az Adóhivatal felé vallják be és fizetik meg az Államkincstárnál pénztáranként nyitott APEH számlára 2006 szeptemberben megkezdődött az egyeztetés az Adóhivatal és a Pénztárak között az adat átadások módjáról
február 12-én a foglalkoztatók először teljesítették bevallásaikat és tagdíj befizetéseiket az Adóhivatal felé. A foglalkoztatók által átutalt pénzek tovább utalása a pénztárak felé a kezdetektől folyamatosan történik márciusától a Pénztárak és az APEH közötti együttműködés az erre készített Megállapodás alapján történik Az első bevallások 2007 június végén érkeztek meg a pénztárakhoz, az átadással egy időben sor került az adatszerkezeti leírás átadására is A legtöbb pénztár a tagoknak június 30-ig kiküldendő 2007 évi számlamozgásokat tartalmazó egyenlegértesítőjén tájékoztató jelleggel közölte a 2008-ban könyvelt, 2007 évre vonatkozó bevallás-befizetési adatokat Történeti áttekintés
4 Megtörtént a Pénztárak és az APEH közötti éves adategyeztetés, aminek a munkáltatóval történő teljes körű kommunikáció miatt volt nagy jelentőssége. Ennek értelmében az idén a Pénztáraknak helyett ig kell tájékoztatni a foglalkoztatókat a munkáltatói folyószámlájukról. Történeti áttekintés
5 Fontosabb változások Változás a bevallások vizsgálatánál Az APEH és a pénztárak által vezetett munkáltatói folyószámla eltérést mutathat, mivel az APEH foglalkoztatói, míg a pénztárak tagi szintű ellenőrzést végeznek, így előfordul, hogy az Adóhivatalnál hibátlan bevallást a pénztár nem tudja könyvelni. Változás az elmaradások behajtásánál A központosított bevallás-befizetés rendszerében a pénztáraknak nem kell külön megkeresniük az Adóhivatalt abban az esetben, ha a foglalkoztató nem teljesíti a befizetési kötelezettségét, hiszen a magánpénztári tagdíj, mint külön adónem bekerült az APEH végrehajtási rendszerébe.
6 Tájékoztatási feladatok a jelenlegi helyzet tükrében Közvetett tagi kommunikáció - fokozott kommunikáció a munkáltatókkal Pénztárunk az éves foglalkoztatói egyeztetés során felvállalta a munkáltatók teljes körű tájékoztatását elősegítve ezzel az eltérések rendezését Pénztárunk megmutatja az éves adategyeztetés eredményeképpen kapott adatok alapján az Adóhivatal által fogadott és a pénztár által könyvelt illetve hibás bevallásokat, ezek esetén tagi részletezéssel. Így a munkáltató a hibakódok összevetésével láthatja a hiba okát, valamint pénztárunk iránymutatást is ad a javításra vonatkozóan. Lényes a lehetőleg mindenre kiterjedő egyeztetés a munkáltatókkal az adatszerkezet egyeztetése miatt még a pénztárak nem adták át a hiányzó bevallások adatszolgáltatását az Adóhivatal felé
7 Tájékoztatási feladatok a jelenlegi helyzet tükrében Közvetlen tagi kommunikáció A pénztártagokkal történő kommunikáció Pénztárunknál – ellentétben a foglalkoztatói kommunikációval – nem célzott, azon tagokat tájékoztatjuk a központosított rendszerből adódó változásokról, akik megkeresik Pénztárunkat A hangsúlyt és az erőforrásokat a munkáltatóval történő minél gyakoribb és részletesebb tájékoztatásra kell fordítani a tagok egyéni számlájának minél hatékonyabb és gyorsabb rendezése érdekében Online egyenleglekérdezési felület bővítése megjelenítve minden, az ügyfelek felől igényként felmerült információt
8 Az elszámoló egységen alapuló választható portfoliós rendszer bevezetése után A hatályos törvényi előírások szerint január elsejétől minden magánpénztárnak létre kell hoznia az elszámoló egységen alapuló választható portfoliós rendszert Hozamérzékenység kérdése a pénztártag a bevallások későbbi időpontban történő könyvelése esetén akkor jár rosszul, ha a növekedési portfolió huzamosan jobban teljesít, mint a klasszikus, ami a jelenlegi piaci előrejelzések figyelembevételével a jövőben nem várható
9 Összefoglalás Fontos az eddigi Adóhivatal és pénztárak közötti egyeztetések tapasztalatai alapján a további hibák kiküszöbölése, ennek érdekében jöttek létre mind a bevallási, mind a befizetési oldalról munkacsoportok a Stabilitáson belül. A hibák kiküszöbölése és a még szükséges adatátadások elkészítése segíti elő leginkább a tagi ill. foglalkoztatói kommunikációt. Fontos a Pénztárak felelőssége, hiszen a mindenre kiterjedő kommunikációt jelenleg ők tudják biztosítani, illetve oda kell figyelni az APEH-el történő zökkenőmentes kommunikáció biztosítására.