TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
TÁMOP A távhőszolgáltatás ill. a jogi szabályozás célja : — biztonságos, megfelelő minőségű és gazdaságos távhőellátás — átlátható és hátrányos megkülönböztetéstől mentes szolgáltatás, figyelemmel — a fogyasztóvédelem, az energiahatékonyság, az energiatakarékosság és a környezetvédelem követelményeire.
TÁMOP A távhőszolgáltatás alapellátás jellegű, közüzemi tevékenység — a rendelkezésre állás és az igénybevehetőség fogyasztói jog, állami-önkormányzati felelősség. — előnyök és hátrányok — távhőszolgáltatás vagy -ellátás (műszaki vagy tulajdoni kérdés) ? — nincs európai uniós irányelv Elvek és fogalmak — felhasználó, fogyasztó, díjfizető — a felhasználó védelme a monopolhelyzetben — a szolgáltatás "terméke" — csatlakozási pont (teljesítés és mérés) — hiányző fogalom-magyarázatok
TÁMOP A távhőrendszer létesítése — a létesítés lehet létrehozás, bővítés, átalakítás, teljesítmény vagy tüzelőanyag megváltoztatás — fogyasztói hozzájárulás, csatlakozási díj (piackonform megoldások, hozammutató) A távhőrendszerek működése, üzemeltetése — a termelés/szolgáltatás működési engedélyhez kötött — a működési engedélyeket a jegyző adja ki. — termelés, kapcsoltan termelt villamos energia — a szolgáltató által értékesített termék — szolgáltatói/fogyasztói hőközpontok, hőfogadók — hőátalakítás, fűtés és HMV célú felhasználás — egységes hidraulikai rendszer — felhasználói berendezések, — szabályozhatóság (kényszerfogyasztó kényszer-közösségek)
TÁMOP Garantált szolgáltatási jellemzők — számonkérhető mennyiség és minőség (folyamatosság, hőfok) A távhőszolgáltatás szüneteltetése, korlátozása — üzemzavar, karbantartás (be kell jelenteni) — kárfelelősség Közüzemi szerződés, üzletszabályzat — szerződéskötési kötelezettség — szabályozás a TKSz alapján — az üzletszabályzatban helyi sajátosságok, a jegyző hagyja jóvá — szerződés a szolgáltatás igénybevételével is — a szolgáltató elláthatja a felhasználói berendezések üzemeltetését, karbantartását és felújítását A szerződés felmondása, kiválás — cél nem a megakadályozás, hanem versenyképesség Szerződésszegés és következményei — kötbér, díjvisszatérítés a szolgáltató részéről — pótdíj, felfüggesztés vagy felmondás
TÁMOP Díjképzés, díjmegállapítás — a hatósági árát az önkormányzat állapítja meg. — költségfedezeti elv és a legkisebb költség elve — az alaptevékenységhez kapcsolódó, indokolt és tényleges költségek (hatékony működés, nyereség, elvonások, bezárás) — díjcsökkentő tényezők (támogatások, a kapcsolt villanytermelés előnye, a környezetvédelmet érintő társadalmi haszon) — elő- és utókalkuláció (költség és bevétel) — tarifarendszerek — a termelői hőár a "maradék elv" szerint — a szolgáltató hődíja átmenő tétel — a MEH árellenőrző jogosítványa
TÁMOP Mérés — a mérés helye a hőközpontban vagy hőfogadóban — fűtési és HMV célú hő külön meghatározása — egyedi (épületrészenkénti) mérés saját költségen — a mérők és a beépítés külön vizsgálata — mérés csak szabályozhatósággal együtt ? Leolvasás Átalányok, Költségmegosztás — rendeleti szabályozás hiányzik (adatkezelés, — nyilvánosság, panaszügyek, manipuláció( — szolgáltatói felelősség — távhő megbízott (feladat, jogállás) Számlázás Díjfizetés Támogatások
TÁMOP A távhő megbízott feladata és jogállása — szerződéskötés,— munkaszervezés,— adatkezelés — hibás adatok korrekciója Közigazgatási hatáskörök, fogyasztóvédelem — Magyar Energia Hivatal — önkormányzat és jegyzője — Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Panaszügyek, ügyfélszolgálat A fűtési rendszerek korszerűsítése — Miért drágább a távhőszolgáltatás ? — Költségcsökkentési lehetőségek A fogyasztói érdekvédelem feladatai
TÁMOP Köszönöm a figyelmet!