A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
G M P Dr. Hetényi László.
Advertisements

Vasúti járművek hatósági engedélyezése Horváth Zsolt Csaba Közlekedési Főfelügyelet november 23. BUDAPEST.
6. Vetmail Konferencia január 14 – 15. Egy vegyes praxis mindennapi kihívásai Egy vegyes praxis mindennapi kihívásai Dr. Mekis Gábor magánállatorvos.
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
Települési állati melléktermék gyűjtők
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
178/2002/EK rendelet január 1-től
Dr. Tóth Szabolcs Somogy Megyei MGSZH ÉLbÁ Igazgatóság
Kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés
A húsipart érintő feladatok, aktuális információk február 10. Deák Ferenc élelmiszerbiztonsági osztályvezető FVM Állategészségügyi és Élelmiszer-Ellenőrzési.
© Campden & Chorleywood Kht. 1 A jó higiéniai gyakorlat és a HACCP alkalmazási útmutatók alkalmazása Baár Csaba Campden & Chorleywood Magyarország Kht.
A SERTÉS HÚSVIZSGÁLATA
ÉLELMISZERBIZTONSÁG Készítette: Deák Ferenc
Validálás & verifikálás
Állattenyésztők gyakorlaton
Előnyök és alkalmazási területek
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Az autizmusról É l e t e m a s p e r g e r - s z i n d r ó m á v a l.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
I. EU harmonizáció az ENAR füljelzőnél Érvényes: től.
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
„New Hungary” Rural Development Programme A vidékfejlesztés lehetősége: Új Magyarország Vidékfejlesztési Program 2007 – 2013 HVI Képzés 2008.
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről Kistermelő: az 1. § (1) bekezdésében meghatározott.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Mihalek Miklós Felügyelet vezető május 26., Galyatető
„Vegyszerezett világ” Növényvédő szerek Pál János, Levegő Munkacsoport.
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
ResPig módszer alkalmazása. A cég bemutatása -Teljes vertikumban m ű köd ő árutermel ő telep -Telepi rekonstrukció: ig -Fajta: TOPIGS, átkeresztezés.
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Helyes Higiéniai Gyakorlat Útmutatók
Növény monitoring Ambrus Á., Györfi L., Vásárhelyi A. Az élelmiszerekben elforduló növényvéd-szermaradékok élelmiszerbiztonsági megítélése 5/2002. (II.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS IGAZGATÁSA A Magyar Vasúti Hivatal feladatai Dr. Kerekes István.
AZ ÉLELMISZER MINŐSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A TERMÉKELŐÁLLÍTÁS SORÁN
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Az állatorvosok és a 148/2007. (XII. 8.) FVM rendelet
Nyers tej vizsgálati rendszer Magyarországon Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság.
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
1169/2011/EU jelölési rendelet
Vizsgabizottsági tag jogai, kötelességei, elvárások
A magyar baromfi ágazat helyzete és jövője 2011-ben
Tapasztalatok a Zuprevo és Bovilis Bovipast RSP készítmények alkalmazásáról a szarvasmarha tartásban MVDr. Lubomír Horák.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fekete – fehér. Igen – nem
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Az állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hatóság 2004
Gyura Gábor Szanálási keretrendszer – Piaci konzultáció
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
ALAPOK TISZTÁZÁSA ROBOT LLA A robotcellák a gépdirektíva (2006/42/EC) értelmében „gép”-nek minősülnek, így CE jelölésre kötelezettek. Az egyes részegységek.
CÍM Minta Béla Alcím osztályvezető június 11. A lóútlevél kiadásának folyamata, szükséges dokumentumai Just Ágota NÉBIH Lóútlevél Iroda Május.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara július 05. Dr. Koren János igazgató főállatorvos Dr. Szűcs Antal Élelmiszerlánc-felügyeleti Osztály Az élelmiszerlánc-felügyeleti.
Agrár-környezetgazdálkodás Állattenyésztés környezeti hatásai.
A MiFID II szabályozással módosuló tranzakciós jelentések lényeges változásai Gáspár Zoltán, vezető elemző Magyar Nemzeti Bank június 1.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Földmunkagépek emelőgép üzemmódban
EU-ETS hitelesítő szervezetek akkreditálása
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Dr. Zsilinszky László Ez az előadás megtekinthető az Interneten is:
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Az ügyész változó szerepe az új büntetőeljárásban
Előadás másolata:

A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5 A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5.) a húsban előforduló trichinella hatósági vizsgálatára vonatkozó különös szabályok megállapításáról Dr. Tóth László főtanácsos FVM Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrzési Főosztály

Hatóság és az élelmiszeripari vállalkozó feladatai Házisertésből a vágóhídon a post mortem vizsgálat részeként rendszeresen mintát kell venni (testenként egy minta) A hatóság által kijelölt laboratóriumban meg kell vizsgálni (referencia módszer vagy egyenértékű módszerek valamelyike)

Hatóság és az élelmiszeripari vállalkozó feladatai (folyt.) Ha a teljes nyomon követhetőség biztosított az egészségügyi jel felhelyezhető a trichinella vizsg. eredményének megléte előtt, továbbá: A test 6 részre darabolható (ha a darabolóüzem azonos helyszínen található) vagy Vágóhídtól elkülönülő (egy, Mo-n belüli) darabolóüzembe szállítható (hatóság engedélyezte, felügyeli az eljárást, +eredmény estén az összes darab fogyasztásra alkalmatlan)

Nem kell trichinella vizsgálatot végezni: Ha a házisertés húsa fagyasztásos kezelésen esett át (hatóság felügyeli) Hízlalásra és vágásra tartott sertéseknél: ha trichinella-mentes gazdaságból, ha trichinella-mentes gazdaság kategóriából, vagy trichinella szempontjából elhanyagolható kockázatú régióból származnak

Trichinella-mentes gazdaságok (kategóriák) elismerése Gazdaságok: IV. melléklet I. fejezet és II. fejezet A, B és D pontjának követelményei Gazdaság kategóriák: IV. melléklet II. fejezet C és D pontjának követelményei Az élelmiszer-ipari vállalkozónak tájékoztatni kell a hatóságot, minden olyan változásról, amely érintheti a mentes státuszt

Trichinella-mentes gazdaságokra vonatkozó követelmények (IV Trichinella-mentes gazdaságokra vonatkozó követelmények (IV. melléklet I. fejezet) Rágcsálók, emlősök, nagy húsevő madarak bejutásának megakadályozása az istállókba Megfelelő rágcsáló irtási program Takarmány beszerzése olyan létesítményből, amely megfelel a 183/2005/EK rendeletnek (takarmány higiénia) Takarmány tárolása rágcsálóktól hozzáférhetetlen helyen (siló, tartály) vagy hőkezelni

Trichinella-mentes gazdaságokra vonatkozó követelmények (folyt.) Elhullott állatokat 24 órán belül összegyűjtik, ártalmatlanítják Ha szemétlerakó van a közelben, értesíteni kell a hatóságot (kockázat értékelés alapján dönt) Biztosítani kell az állatok azonosíthatóságát, hogy származásuk visszavezethető legyenek a telepre A sertések nem juthatnak ki a szabadba

Új állat bevitele a telepre Hivatalosan elismert trichinella-mentes gazdaságból, vagy a szerológiai vizsgálat eredményéig elkülönített tartás

Különleges követelmények, ha a sertések az elválasztást megelőzően a szabadban is lehetnek Az országban az elmúlt 10 évben nem diagnosztizáltak trichinella fertőzést háziállatokban Éves felügyeleti program működik (gazdaságokhoz kapcsolódó terület; indikátor állatokban trichinella gyakoriság <0,5%) Monitoring program (gyakoribb az érintett gazd.) Állatokat elkerített területen tartják Nagy húsevő és mindenevő madarakkal nem érintkezhetnek Valamennyi tenyész kocát és kant megvizsgálnak a levágáskor

Trichinella-mentes gazdaságok elismerése (IV. mell. II. fejezet A. és B. pont) Hatóság kötelezettségei A gazdaságban legalább két hatósági ellenőrzés volt az elmúlt egy évben (IV. mell. I. fejezet ell.) Az elismerést megelőző 24 hónapban a vágásra küldött valamennyi sertést megvizsgáltak (emésztéses eljárással!) trichinellára Vizsgálatok eredménye negatív volt Kockázat alapú monitoring program felállítása a vadon élő állatokra

Trichinella-mentes gazdaság kategóriák elismerése (IV. mell. II Trichinella-mentes gazdaság kategóriák elismerése (IV. mell. II. fejezet C. pont) Hatóság kötelezettségei IV. mell. I. fejezet követelményei, de az állatok nem lehetnek a szabadban Az elmúlt 10 évben az országban nem mutattak ki trichinellát háziállatból Gazdaságkategória, gazdálkodás, érintett állatok típusának leírása Kockázat alapú monitoring program felállítása a vadon élő állatokra

Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II. fejezet D. pont) Hatóság kötelezettségei (kezdeti+éves jelentés) az embereknél előforduló trichinella-esetek száma (behozott és őshonos), beleértve a járványtani adatok; az integrált tenyésztési rendszerekben nem ellenőrzött állatszállási feltételek mellett nevelt házisertések trichinellára irányuló vizsgálatainak eredményei; a tenyészkocáknál és -kanoknál a trichinellára irányulóan elvégzett vizsgálatok eredményei;

Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II. fejezet D. pont) Hatóság kötelezettségei (kezdeti+éves jelentés) a vaddisznó, ló, vad és bármely indikátorállat állati testein a trichinellára irányulóan elvégzett vizsgálatok eredményei; a 11. cikkben említett szerológiai vizsgálatok eredményei, amint a közösségi referencialaboratórium validálta a megfelelő vizsgálatot; más olyan esetek, amelyeknél fennáll az – akár behozott, akár őshonos – trichinella gyanúja, és minden vonatkozó laboratóriumi eredmény; valamennyi pozitív eredményre vonatkozó részletes adatok, és a trichinella-fajoknak a közösségi vagy nemzeti referencialaboratórium általi igazolása;

Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II Trichinella-mentes gazdaság és g. kategóriák elismerése (IV. mell. II. fejezet D. pont) Hatóság kötelezettségei (kezdeti+éves jelentés) az adatokat az EFSA által a zoonózisok jelentésére vonatkozóan meghatározott formátumban és ütemezésnek megfelelően kell benyújtani. a trichinella-mentes gazdaságok vagy gazdaságkategóriára vonatkozó jelentések tekintetében: a trichinellamentes gazdaságok számával, valamint a trichinella-mentes gazdaságok vizsgálatára vonatkozó összefoglaló eredményekkel kapcsolatos információ, beleértve a gazdálkodók megfelelőségére vonatkozó információt is.

A hivatalos elismerés visszavonása Ha a mentes gazdaságból származó sertés trichinellára pozitívnak bizonyul Már nem teljesülnek a mentességhez szükséges feltételek (IV. mell. I. és II. fejezet) Szerológiai vizsgálatok pozitív eredményt adnak Újra mentes lehet a gazdaság, ha az azonosított problémákat kiküszöbölték és a IV. mell. II. fejezet A. pontja teljesül

Trichinella előfordulása Magyarországon 1995-2004. (házisertés) 2000-ben 1 eset (Pest megye) 2002-ben 1 eset (Pest megye) 2003-ban 2 eset (Baranya megye)

Átmeneti rendelkezések 2009. december 31-ig kivételes esetekben megengedett a trichinoszkópos vizsgálati módszer sertésnél és vaddisznónál, ha: a létesítményben nem vágnak napi 15-nél (heti 75-nél) több sertést, vagy nem hoznak napi 10-nél több vaddisznót forgalomba Az ilyen húsra nem kerülhet ovális egészségügyi jel; végső fogyasztónak adható el (v. az azt ellátó kisker. egységnek); hőkezelt termék előállításához használható

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!