A közlekedési infrastruktúra fejlesztése Záhony térségében Összehangolt vasúti és közúti fejlesztések
A projekt tartalma Vasút: Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztése; az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat és az árufuvarozási és logisztikai kapacitásokat kiszolgáló vontatóvágány-hálózat ütemes felújítása Közút: Záhony térség belső közúti infrastruktúrájának az ipari, logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztése
Áruforgalom (millió tonna) A fejlesztés szükségessége A Záhonyi Logisztikai Körzet áruforgalma 2015-ben az alábbiak szerint alakul (KTI 2007): Forgalom generálója Áruforgalom (millió tonna) A jelenlegi logisztikai terület evolúciós fejlődése 3,5 Távol-Keletről vonzott vasúti forgalom* 2,5 Lemezhengermű 1,5 Gépkocsitelep 0,2 Tranzit megállítása Összesen 7,6
VASÚTFEJLESZTÉS
Záhony térségének vasúthálózata
„A” alprojekt, I. fázis: Tuzsér (kiz. ) rpu „A” alprojekt, I. fázis: Tuzsér (kiz.) rpu. – Eperjeske országhatár vonalszakasz (1. rész)
„A” alprojekt, I. fázis: Tuzsér (kiz. ) rpu „A” alprojekt, I. fázis: Tuzsér (kiz.) rpu. – Eperjeske országhatár vonalszakasz (2. rész)
Egyéb alprojektek Alprojekt / fázis Leírás „A” alprojekt, II. fázis: Eperjeske rendező pályaudvaron egy tolató vágányutas biztosítóberendezés „B” alprojekt, I. fázis: Záhony országhatár (68. vágány) – „500-as” térség (104. vágány)– Komoró Eperjeske rpu. – Tornyospálca átrakó vontatóvágány Záhony (kiz.) – Eperjeske rpu. (delta) „B” alprojekt II. fázis: Komoró állomáson a „B” kivitelezési alprojektek NKH engedélyköteles részei
Vasúti projektek útvonalterve (főbb dátumok) Tevékenység 2008. szeptember 30. Tervezés befejezése 2008. november 15. Pályázati kiírás a projektek megvalósítási szakaszára 2008. november 30. Pályázatok benyújtása a részletes megvalósíthatósági tanulmánnyal, műszaki engedélyezési dokumentációkkal, és tulajdonosi hozzájárulásokkal együttesen 2009. január Értékelés, bíráló bizottsági döntés 2009. február 28. Támogatási szerződés megkötése 2009. március 15. Kivitelezési közbeszerzési eljárás eredményhirdetése 2009. december Kivitelezési munkák befejezése
KÖZÚTFEJLESZTÉS
Ütemezés I. ütem: 4115. j. összekötő úttól Tiszabezdéd – Tiszaszentmárton útig, illetve a Tiszabezdéd elkerülőig II. ütem: Fényeslitke keleti elkerülő útja délen a 4145. j. összekötő úttól a Komoró elkerülő útig, illetve átkötés innen a 4. sz. főútba külön szinten a jelenlegi 4145. j. összekötő út felett, a 100 sz. Nyíregyháza – Záhony vasútvonal felett a meglévő keskeny és a leendő széles nyomtávú vasút felett III. ütem: Komoró elkerülő útja a II. ütemben megvalósuló Fényeslitke elkerülő úttól a 4145. j. útig, a 4145. j. összekötő út felújítása Komoró és Tiszabezdéd elkerülő utak között, valamint a Tiszabezdéd elkerülő út a 4145. j. úttól az I. ütemben megépülő út déli csomópontjáig
A projekt jelenlegi állása A tervezésre vonatkozóan nyílt közbeszerzési eljárást bonyolítottunk le, melyet a Roden Kft. nyert. Tervezési szerződés aláírása: 2008. június 23. (a tervezés is az építési ütemeknek megfelelően három lépcsőben történik.) Folyamatban lévő tervezési munkarészek: I. ütem: építési engedélyes terv készül, beadási határidő hatóság felé 2008. augusztus 11. II.-III. ütem: tanulmánytervi variációk 2008. július 28-ával leszállítva, augusztus 8-ig döntés a változatokról, majd folytatódik a munka az engedélyes terv készítésével
Építés előkészítése I. ütem: 2008. november elejétől területszerzés, majd régészet, és kivitelező kiválasztása 2009. áprilisáig II. ütem: 2009. áprilisától területszerzés, régészet, kivitelező kiválasztása 2009. szeptember közepéig III. ütem: 2009. augusztus elejétől területszerzés, régészet, majd kivitelező kiválasztása 2010. augusztusáig Építés tervezett ütemezése: I. ütem: 2009. áprilisától 2009. év végére II. ütem: 2009. októberétől 2010 év végéig III. ütem: 2010 októberétől 2011 év októberéig
Ütemezések tarthatósága, kockázatok I. ütem: 2008. november elejétől területszerzés, majd régészet, és a Magyar Kormány, Miniszterelnöki megbízottjának utasítása rendkívül szoros ütemezést igényelnek, ezért több folyamatot párhuzamosan kell elvégezni, így megnőnek az ütemezés tarthatóságának kockázatai: elhúzódó engedélyezési folyamatok elhúzódó területszerzés elhúzódó régészet építés elhúzódása, kedvezőtlen időjárás stb. A GKM felé 2008. 04.09-én küldött levelünkben részletes tájékoztatást adtunk az ütemezés kockázatairól, valamint a PSZMK szerinti átfutási idő hosszáról (I. ütem kivitelezése: PSZMK betartása mellett: 2009. november - 2010 október, Kormányzati elvárás a 2009. év végi építés befejezés)
Ütemezések tarthatósága, kockázatok Összességében elmondható, hogy a kockázatok és a tarhatóságok az I. ütemben a legnagyobbak, a II. ütemben bár több a rendelkezésre álló idő, a feladat a különszintű keresztezések miatt bonyolultabb, itt nagyobb az építés elhúzódásának kockázata, a III. ütem estében a legkisebb az elhúzódás kockázata
Finanszírozás Előkészítés: Közlekedésfejlesztési Operációs Programból 100% Európai Uniós támogatással, támogatási szerződés aláírásáig útpénztár előfinanszírozással. Szerződéses ár: 99,6 millió Ft (bruttó) Területszerzés, Régészet, Építés: Uniós támogatással. A 2247/2007. (XII. 31.) Kormányhatározat mellékletében meghatározott összeg: 7 166 millió Ft (bruttó) és az előkészítésre fel nem használt 200,4 millió Ft, összesen: 7 366 millió Ft (bruttó)
Köszönöm a figyelmet!