Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat Keserű Imre, tagozatvezető-helyettes
Zsúfolt autóbusz viszonylatok a reggeli időszakban
A térség közútjainak kapacitáskihasználtsága
Veke.hu
A tervezés menete Térszerkezet, település-hálózat és demográfia Tervezési prioritások meghatározása Térszerkezet és demográfia változásának tendenciái Fejlesztési koncepció SWOT analízis Közlekedési hálózatok fejlődési tendenciái Projektjavaslatok Közlekedési hálózat Motorizáció Közlekedési munkamegosztás Utazási igények előrejelzése
1. Tervezési prioritások
Tervezési prioritások Helyzetfeltárás Lakóhelyi és gazdasági szuburbanizáció 2021: Népességnövekedés 43% - 70.000 fő Napi 34.000 többlet utazás Budapest irányában A többletigények környezetvédelmi és területhasználati okok miatt személygépkocsival nem elégíthetők ki Reális alternatíva: az autóbusz-vasút ill. személygépkocsi-vasút (P+R) összekapcsolása új közlekedési rendszerre van szükség
Tervezési prioritások A hálózat kialakításának szempontjai Budapest elérhetőségének javítása Hiányzó térségen belüli kapcsolatok létrehozása Új fejlesztési gócpontok elérhetőségének biztosítása TóPARK Talentis Szomszédos kistérségek elérhetőségének javítása (Piliscsaba, Pilisvörösvár, Bicske, Érd felé)
Tervezési prioritások Az új közlekedési rendszer elemei: Intermodális csomópontok P+R parkolók Vasút: megbízható, kényelmes, gyors Összehangolt menetrendek (vasút-autóbusz) Jó kapcsolódás a helyi közlekedési hálózathoz Egységes tarifarendszer Megfelelő információ A rendszer csak akkor lehet sikeres ha annak minden eleme megvalósul és jól működik!
Tervezési prioritások Új P+R parkolók : gyaloglási távolság? információ? megközelíthetőség? Új intermodális terminál: gyalogos útvonalak, aluljárók, lépcsők? ráhordó buszhálózat? menetrendek összehangolása? Vasútra ráhordó autóbuszhálózat: egységes tarifarendszer? elektronikus információk, utazástervező?
2. Fejlesztési koncepció
Javasolt fejlesztések – I. ütem: Ütemes menetrend
II. ütem Új haránt irányú hálózat kialakítása
Vonal Pilisvörösvár – Zsámbék – Herceghalom – Etyek – Sóskút – Érd
2. Vonal Perbál – Budajenő – Telki – Páty – Biatorbágy – (Budaörs)
3. Vonal Budakeszi – Törökbálint – Érd Budakeszi – Budaörs – Budapest Budaörs – Érd
Vasúti kapacitás növelése Budapest-Déli Pu. – Bicske – (Tatabánya): 3-4 egységes motorvonatok közlekedtetése 30 perces követéssel Budapest-Kelenföld – Biatorbágy között betétjárat 30 perces követéssel Biatorbágy, Törökbálint, Budaörs állomásokról csúcsidőben 15 perces követés www.logsped.hu
3. Javasolt projektek
Javasolt projektek Az elővárosi vasúti rendszerhez illeszkedő, illetve a térség haránt irányú közlekedési kapcsolatrendszerét biztosító autóbusz-hálózat létrehozása. Intermodális központ létrehozása Biatorbágyon, Herceghalmon ésTörökbálinton P+R parkolók kiépítése a térség vasútállomásain Autóbuszmegállók fejlesztése Autóbuszállomás létesítése Zsámbékon Elektronikus forgalomirányítás és utasinformációs rendszer bevezetése A vasútállomások kerékpáros és gyalogos elérhetőségének fejlesztése Budakeszi és Budaörs budapesti kapcsolatának fejlesztése – Megvalósíthatósági vizsgálat
Javasolt projektek Intermodális központ létrehozása Biatorbágyon, Törökbálinton és Herceghalmon Autóbuszos és egyéni (szgk., kerékpár) közlekedés összekapcsolása Az átszállások megkönnyítése érdekében cél: Kis gyaloglási távolság Átszállás lehetőleg közös peronon Kereskedelmi és szolgáltató egységek (élelmiszerbolt, egyéb üzletek, bankfiók, postahivatal, stb.) létesülnek. Többfunkciós intermodális központ jön létre, ami hozzájárul az adott település és környékének ellátásához.
Javasolt projektek Autóbuszmegállók fejlesztése Az autóbusz-közlekedés vonzerejének növelése érdekében felújításra kerülnek az érintett megállók: 68 megállóban alap szintű kiépítés (esőbeálló, pad, szemetes, menetrendi információ, a könnyű beszállást elősegítő járdasziget, buszöböl, ahol lehetséges) 15 megállóban (településközpontok, vasútállomások és átszállóhelyek) emelt szintű (elektronikus utasinformáció)
Javasolt projektek Autóbuszállomás létesítése Zsámbékon Zsámbék mint kiemelt átszálló csomópont A jelenlegi buszforduló nem megfelelő Új állomás: kocsiállások, tárolóhelyek, utasváró, elektronikus utastájékoztatás, kiszolgáló helyiségek Elektronikus forgalomirányítás és utasinformációs rendszer bevezetése Elektronikus, GPS alapú forgalomirányító rendszer kiépítése járatok pontossága és az üzemeltetés hatékonysága javul Valós idejű utastájékoztatás a fontosabb megállókban, végállomásokon, vasútállomási megállóhelyeken, internetes és mobiltelefonos integrációval
Hogyan tovább? Integrált ütemes menetrend: 2009-ben megvalósult Vasúti ráhordás: korlátozott mértékben megvalósult Intermodális központok: KÖZOP pályázat P+R parkolók tervezése: folyamatban Biatorbágy – Tata vasúti szakasz felújítása: tervezés alatt Az integrált közlekedési rendszer továbbtervezése: térségi közlekedési modell elkészült
Köszönöm a figyelmet! keseru.imre@kti.hu