A közoktatási intézmények kettős irányítása Franciaországban Marion MOULIN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Kommunikáció az egyetemen – I. konferencia
Területi államigazgatási szervek
A időszak végrehajtási intézményrendszere
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
A Gazdasági Szervezetek működése a gyakorlatban
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
KÖSZÖNTJÜK A SZAKKÉPZÉSI TALÁLKOZÓN!
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Elkülönített állami pénzalapok
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Közigazgatási alapismeretek
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
ROP 3.1.2Tájékoztató 1 Regionális Fejlesztés Operatív Program intézkedés 2. komponens A területfejlesztésben érintett intézmények valamint a civil.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Oktatás-gazdaságtan Oktatás fő finanszírozói 1. Egyének 2. Munkaadók - általános képzés - speciális képzés 3. Állam - extern hatások - oktatási piac tökéletlensége.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK FORRÁSAI Magyar – francia önkormányzati pénzügyi konferencia Budapest, június 28. DDFIP du Cher.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Készítette:Makra Betti Dátum:
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Államháztartási alapismeretek
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A szanálás finanszírozása
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A tanszabadság Dr. Szüdi János oktatási szakértő.
Önkormányzat és állam.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Megszületett a megoldás
Közoktatási alapismeretek
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A közoktatási intézmények kettős irányítása Franciaországban Marion MOULIN

A közoktatási intézmények kettős irányítása Franciaországban Oktatásszervezés Közigazgatás szerkezete: decentralizáció és dekoncentráció A hatáskörök megosztása: állam / önkormányzatok Finanszírozás A gimnáziumok és collège-ek (kb ált. isk felső tagozata) önállósága A gimnáziumok és collège-ek pénzügyi tevékenységének felügyelete Humánerőforrás politika

A közoktatás szerkezete Franciaországban A közoktatás egy közszolgáltatás, amelynek 3 szintje a következő: - Alapfokú oktatás: (54000) - óvoda / 3 év (3-6 éves korosztály) Köznevelési Minisztérium - általános iskola / 5 év (6-11 éves korosztály) - Középfokú oktatás: - collège (4 év: éves korosztály) (7000) - gimnázium 3 év (3200) - Felsőfokú oktatás: egyetemek, és [grandes écoles] Felsőoktatási Minisztérium A törvény az alábbiak szerint határozza meg a közoktatás alapelveit: - a közoktatás egy mindenki számára garantált jog - tankötelezettség 6-tól 16 éves korig - a közoktatás ingyenes és világi [laïque] - szabad választás elve a felsőoktatásban

A decentralizáció A francia állam ma decentralizáltan működik: 27 régió 101 megye [départements] település

5 Budapest 28 juin 2012 A Köznevelési Minisztérium dekoncenrált szervei DépartementRégionEtat Ministère de l’éducation nationale Rectorat Direction départementale Rectorat Direction départementale

6 Budapest 28 juin 2012 A hatáskörök megoszlása: állam / önkormányzatok

7 Budapest 28 juin 2012 Az államtól az önkormányzatoknak átadott hatáskörök finanszírozása A köznevelési hatáskörök decentralizációja két hullámban valósult meg (1982 és 2004). Az étkeztetésre, kollégiumokra és iskolabuszokra vonatkozó hatáskörök 2004-ben kerültek átadásra. A hatáskörátadás együtt járt az állam által biztosított pénzügyi kompenzációval (alkotmányos alapelvnek megfelelően). A kompenzáció nem pántlikázott, tiszteletben tartja az önkormányzatok „önálló igazgatásának elvét” A kompenzációt az általános működési támogatás és egy beruházási támogatás keretében folyósítja az állam. Az állami támogatások csak egy részét fedezik (~ 60%) az önkormányzatok által valóban a gimnáziumokra és a collèges-ekre költött összegeknek

8 Budapest 28 juin 2012 Önkormányzati finanszírozás önkormányzat Állam Beruházási támogatás gimnáziumok és collège-ek építése és felújítása Állam önkormányzat gimnázium vagy collège Általános működési Támogatás Működési támogatás

9 Budapest 28 juin 2012 A megyék és a régiók oktatási kiadásai

10 Budapest 28 juin 2012 A gimnáziumok és collège-ek önállósága Az általános iskolákat (6-11 éves korosztály) a települések közvetlenül üzemeltetik és nincs saját költségvetésük A gimnáziumok és a collège-ek jogállása „helyi közoktatási intézmény”: jogi személyiséggel, pénzügyi önállósággal, önigazgatási jogokkal rendelkeznek Az intézmény igazgatótanácsa [conseil d ’administration] szavazza meg a költségvetést az önkormányzat által folyósított támogatás függvényében Az intézmény igazgatója rendelkezik a kötelezettségvállalási hatáskörrel A közkönyvelő [agent comptable] teljesíti a kifizetéseket és vezeti a könyvelést A közkönyvelő személyes és pénzügyi felelősséggel rendelkezik: személye, mint intézmény, garanciát jelent a közpénzek jogszerű felhasználására

11 Budapest 28 juin 2012 A gimnáziumok és collège-ek bevételei Állami támogatások területei: ösztöndíjak, oktatási tevékenységek, szociális alapok… ezek címzett bevételek (bevétel összege = kiadás összege), az igazgatótanács dönt az elosztásukról Önkormányzati támogatások: - általános működési támogatás ( = a költségvetés fő bevétele) - egyéb speciális támogatások (szociális, oktatási jellegű…) saját bevételek: - termék értékesítés - családok hozzájárulásai az utazásokhoz - adományok és hagyatékok, stb.

12 Budapest 28 juin 2012 A gimnáziumok és collège-ek pénzügyi tevékenységének felügyelete A közigazgatási és pénzügyi döntések folyamatba épített ellenőrzésének szereplôi: Rektorátus, önkormányzat, prefektúra: a fontosabb pénzügyi döntéseket, például a költségvetést, el kell küldeni ezen szerveknek, hogy végrehajthatók legyenk A Köznevelési Minisztérium ellenőrző szerve: a köznevelési és kutatási közigazgatási szervek főellenőrzési testülete [IGAENR] A Pénzügyminisztérium Közpénzügyi Főigazgatósága [DGFiP] feladata az irányítási és ellenőrzési rendszere átvilágítása Ellenőrzés a pénzügyi év végén Az éves beszámolót megküldik ellenőrzésre a bírósági hatáskörrel rendelkező Regionális Számvevőszéknek A könyvelési és költségvetési adatokat év közben folyamatosan megküldik a Köznevelési Minisztériumnak

13 Budapest 28 juin 2012 A személyi állomány menedzsmentje Oktatók és adminisztratív alkalmazottak ( gimnázium, collège, rektorátus, köznevelési minisztérium) - Állami közalkalmazottak (felvétel versenyvizsgával, bekerülés esetén az állami közalkalmazottak jogállása illeti meg őket) - A központi költségvetés (rektorátus) biztosítja a béreket, a Közpénzügyi Főigazgatóság (DGFiP) utalja a fizetéseket és bérszámfejt : alkalmazott, 55 milliárd €, 12 millió tanuló Az önkormányzatok fizetik a fenntartó személyzetet Az állam átadta ezt a hatáskört és támogatást fizet az önkormányzatoknak Az itt dolgozók státusza: önkormányzati közalkalmazott (az önkormányzatok gyakorolják a munkáltatói jogokat)

14 Budapest 28 juin 2012 A humánerőforrás igény felmérése és allokációja A parlament megszavazza a költségvetési törvényt, meghatározza közoktatási alkalmazottak maximális számát és a bértömegplafont A minisztérium elosztja a pénzügyi keretet a rektorátusok között A rektorátus minden egyes intézménynek meghatároz egy **tanórakeretet (általános óratámogatás) és egy túlórakeretet Az intézmény szabadon gazdálkodik a rendelkezésére álló forrásokkal, de a kötelező oktatási programok megkötik a kezét Az intézmények és a rektorátusok folyamatos "gazdálkodási párbeszédet" folytatnak egymással a humánerőforrás igényekről. A rektorátus és a szakminisztérium között szintén "gazdálkodási párbeszéd" zajlik.