„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár
ITS rendszerek fejlődését meghatározó tendenciák A közlekedés globalizációjának felgyorsulása az új EU országok csatlakozása miatt Európában; Európai és regionális együttműködés felerősödése az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások területén határon átnyúló megoldással (MIP I.: CONNECT, MIP II.: EASYWAY projekt); Közlekedésbiztonság szerepének felerősödése: EU Bizottság eSafety kezdeményezése.
Stratégiai jellegű EU dokumentumok „Intelligens közlekedési rendszerek alkalmazása a Transz- európai úthálózaton” c évi TEN-T jelentés; „White Paper: Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni” (2001. szeptember); eSafety / eCall témához kapcsolódó EU közlemények; „European ITS service – Deployment of intelligent transport system in the road sector in Europe” (TEMPO Titkárság kiadványa, 2003.); „Keep Europe moving – sustainable mobility for our continent”, mid-term review of the European Commission’s 2001 Transport White Paper, 2006.
MIP I: TEMPO projektek Célkitűzés: az ITS rendszerek harmonizált alkalmazása a TERN hálózaton, ill. az „információs társadalom” megvalósítása a közúti közlekedés területén. TEMPO projektek: CENTRICO, VIKING, CORVETTE, STREETWISE, SERTI, ARTS. A projektek témakörei: o forgalmi menedzsment és forgalomszabályozás, o utazási információs szolgáltatások, o rendkívüli események/ veszélyhelyzetek kezelése, o elektronikus útdíjgyűjtés, o forgalomirányító központok, o „horizontális feladatok”.
CONNECT (Co-ordination and Stimulation of innovative ITS activities in Central and Eastern European Countries) 2004-től 3 évre tervezett 7. euroregionális projekt. Résztvevő országok: Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia, illetve Ausztria, Németország és Olaszország (valamint nemzetközi szervezetként az ERTICO). Cél: határon átnyúló forgalom minőségének javítása az ITS alkalmazások harmonizált, összehangolt fejlesztésével. Koordinált forgalmi menedzsment és magas színvonalú utazási információk biztosítása a kiemelt európai korridorokon.
Hazai részvétel a CONNECT projektben I. fázis: Tanulmányok/megvalósíthatósági tanulmányok szerepeltek túlsúllyal - összesen 11 tanulmány készült a GKM, az ÁAK zrt., a MK, az IHM, a MR összefogásával. Kiemelt jelentőségű munkák: forgalmi monitoring az M7 autópálya szakaszaira, forgalmi menedzsment rendszer felépítése az M7 autópályára, forgalomirányító központ migrációjának elkezdése, rádiós információs rendszerek felépítésének megkezdése, ún. rendszerfelépítés módszeres kialakításának megkezdése (egyes működő és a jövőben létesítendő rendszereket keretbe foglalandó).
Új partnerek bevonásával (UKIG, FKF zrt.) a megvalósíthatósági tanulmányok mellett a pilot-projektek, megvalósítások kerültek előtérbe – 14 projekt készült el. Kiemelt jelentőségű munkák: az M7 autópálya forgalomszabályozó- és információs rendszer kiépítése, az autópálya forgalomirányító központ és a fővárosi forgalomirányító központ együttműködés fejlesztése, az utazási információs rendszerek fejlesztése, együttműködés megkezdése osztrák és szlovák partnerekkel a határon átnyúló forgalmi menedzsment területén, DATEX alapú adatcsere felépítése. Hazai részvétel a CONNECT projektben II. fázis:
A stratégiai jellegű tanulmányok mellett a pilot-projektek és a megvalósítások kerülnek előtérbe, 15 projekt tervezett. Kiemelt jelentőségű feladatok: az autópálya-hálózat forgalomszabályozási- és információs rendszerek további kiépítése, az autópálya forgalomirányító központjának fejlesztése, az autópálya és a budapesti forgalomirányító központ közötti együttműködés továbbépítése, a közlekedési/utazási információs rendszerek további kiépítése (RDS-TMC, multimodális információs rendszerek). Hazai részvétel a CONNECT projektben III. fázis:
MIP II: EASYWAY Az európai együttműködés az ITS rendszerek és szolgáltatások területén az EU Bizottság közötti új költségvetési periódusában is folytatódik. Indok: „Fehér Könyv” évi felülvizsgálata alapján az ITS rendszerek a jövőben kiemelt prioritásként szerepelnek. A jelenlegi „euró-regionális” projektek szakértői közösen dolgozták ki az EASYWAY projektet.
EASYWAY projekt I. Fokozott együttműködés a harmonizált, határon átnyúló forgalmi menedzsment és az információs szolgáltatások területén az alábbi célokkal: torlódások csökkentése 25 %-kal a szolgáltatási színvonal emelése érdekében; közlekedésbiztonság növelése 25 %-kal, hozzájárulva a kitűzött 50 %-os halálos áldozati szám csökkentéséhez; CO 2 kibocsátás csökkentése 10 %-kal, céldátum: 2020.
EASYWAY projekt II. Európai megvalósítások (DA: DeploymentActivities): DA 1:Európai dimenziójú közlekedési információs szolgáltatások Valósidejű szolgáltatások Előrejelző szolgáltatások DA 2: Forgalmi menedzsment szolgáltatások Forgalmi menedzsment szolgáltatások határon átnyúló kooperációval Dinamikus forgalmi és hálózati menedzsment Véletlen esemény észlelése és kezelése DA 3: Teherszállítás és logisztikai szolgáltatások Információs és teherforgalmi menedzsment szolgáltatások Intermodális áruszállítás DA 4: Hatékony info-kommunikációs technológia infrastruktúra Monitoring infrastruktúra fejlesztése Forgalomirányító központok fejlesztése Információcsere megteremtése
EASYWAY projekt III. Európai tanulmányok: Európai méretű hálózati forgalmi menedzsment és ko- modalitás; Közlekedési információk európai léptékű folytonossága és ko-modalitás; Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja; DATEX II rendszerek; Teherszállítás és logisztika; Egyéb ITS alkalmazások ( eCall, jármű-infrastruktúra interfészek, Galileo alkalmazások a közlekedésben, közlekedésbiztonság).
Köszönöm figyelmüket! Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár ITS Hungary Egyesület főtitkár Tel/fax: