Tiszta monopólium
Jellemzői Egy eladó Be- és kilépési korlátok ármeghatározó
Kialakulásának oka: Hatékonyság - természetes monopólium - optimális üzemméret nagysága a piaci kereslethez képest pl. közüzemi szolgáltatások, tömegközlekedés, Jogi korlátozás - pl. szerzői jogok, szabadalmak által (Unicum, Pick szalámi, Herendi porcelán) Belépések korlátozása (nyersanyag, költség, ár, lobbi) A már piacon lévő vállalatok kiszorító magatartása
Cél: profitmaximalizálás Keresleti függvény: Profitfüggvény: Elsődleges feltétel: vagyis: MR=MC Másodlagos feltétel: 0 , vagyis
A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a határbevétel összefüggése P,MR ε>1 ε=1 ε<1 Termelés mennyisége MR TR Termelés mennyisége
Haszonkulcs Nagysága a kereslet rugalmasságától függ HASZONKULCS
TC TR Bevétel költség Termelés mennyisége
Profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció meghatározása
Fedezeti állapot Ár, költség TR=TC P=AC Gazdasági profit nulla nem köthető fix termelési mennyiséghez AC minimuma előtt alakul i MC AC P* MR D Q* Termelés mennyisége
Üzemszüneti állapot Ár, költség AC TR=VC P=AVC negatív profit = FC nem köthető fix termelési mennyiséghez AVC minimuma előtt alakul i MC AVC P* MR D Q* Termelés mennyisége
Kínálati függvény NEM határozható meg A keresleti függvénytől függően ugyanazon mennyiséget különböző áron értékesíthet Ár P1 P2 MC Q* MR MR’ D D’
Adózás hatása egyösszegű, fix adó (AFC, AC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció nem változik, profit csökken) Mennyiségi és értékadó (AVC, AC, MC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiségkombináció változik)
Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása Azonos iparági keresleti függvény Azonos költségviszonyok P PM Ptv MC MR D QM QTV Q
Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása PM Ptv MC MR D QM QTV Q
Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása PM Ptv MC MR D QM QTV Q
Inputpiacon Inputtényező iránti kereslet származékos kereslet MFC= MRP A vállalat lehet árelfogadó vagy ármeghatározó
Monopszónia Egy vevő a piacon Ármeghatározó Cél: profitmaximalizálás Határköltség értelmezése, ha x változik Átrendezve: Ebből:
Köszönöm a figyelmet!