Szombathely, 2006.12.13 1 Európai Területi Együttműködés 2007-2013 A HATÁRMENTI EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAMOK JÖVŐJE A RÉGIÓBAN Polgár Tibor képviseletvezető,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Pályázati információs nap Nyugat-Dunántúl GRIP-IT Kádiné Fülöp Erika Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség - Győr, április 4. -
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Nemzetközi kapcsolatok RFÜ Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Sopron, február 1.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Ilyés Szabolcs, Félixfürdő, 2007 Európai Alapok 2007 után Új lehetőségek vagy bürokratikus buktatók?
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Pályázatírás módszertana
Nyíregyháza, április 27. A jövőbeni együttműködés az EU új területi programjai tükrében HU-SK-RO-UA ENPI CBC
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
A határtérség.
Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország
Előadás másolata:

Szombathely, Európai Területi Együttműködés A HATÁRMENTI EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAMOK JÖVŐJE A RÉGIÓBAN Polgár Tibor képviseletvezető, VÁTI KHT.

Szombathely, Új célterületek A Strukturális Alapok új célterületeinek egyike Célterületek –1. célterület: fejlődésben elmaradt térségek –2. célterület: a gazdasági szerkezetváltáson átmenő térségek –3. célterület: oktatási, képzési és foglalkoztatási rendszerek Célterületek –konvergencia célkitűzés a fejlődésben lemaradt tagállamok és régiók (új tagállamok, régi 1. célterület néhány térsége) egy főre jutó bruttó nemzeti termék (GDP) alacsonyabb, mint a közösségi átlag 75%-a ERFA, ESZA vagy Kohéziós Alap –regionális versenyképesség és foglalkoztatás célkitűzés Közösség konvergencia célkitűzés alá nem tartozó területei Unió gazdagabb térségei ERFA, ESZA – európai területi együttműködés célkitűzés

Szombathely, Az INTERREG folytatása Az INTERREG 2007-től gyakorlatilag az Európai Unió új célterülete Határon átnyúló, transznacionális és interregionális együttműködések (regionális politika) támogatása Támogatásra jogosult területek –határon átnyúló együttműködés: a Közösség NUTS III szintű szárazföldi vagy tengeri határok mentén fekvő régiói –transznacionális együttműködés: a Bizottság a transznacionális térségek listáját programok szerint határozza meg a résztvevő országokkal egyeztetve –interregionális együttműködés: a Közösség egész területe

Szombathely, Finanszírozás A célkitűzésben rendelkezésre álló forrás –Határ menti: 73.86% –Transznacionális: 20.95% –Interregionális: 5.19% A programokra az Európai Regionális Fejlesztési Alap nyújt támogatást További határon átnyúló programok ERFA forrásból –európai szomszédsági és partnerségi eszköz (ENPI) –előcsatlakozási segítségnyújtási eszköz (IPA)

Szombathely, Vezető partner elv Lead Partner Principle (LPP) Az ERFA rendelet 19. cikkelye kimondja, hogy.... a projektben legalább két országból kell, hogy részt vegyenek kedvezményezettek, akik az alábbi 4 együttműködési kritériumból legalább kettőt teljesítenek: közös tervezés közös megvalósítás közös személyzet közös finanszírozás (At-Hu programban kötelező lesz)

Szombathely, Az ERFA rendelet 20. cikke kimondja továbbá, hogy a vezető partnert a partnerek közösen választják ki, s az:  előkészíti a partnerségi megállapodást, amely – többek között – szabályozza a támogatáshoz kapcsolódó pénzügyi lebonyolítás rendjét, ideértve a jogtalanul kifizetett összegek visszatérítésére irányuló megegyezéseket is;  Felelős a teljes művelet végrehajtásáért – a többi partner szerepét a partnerségi megállapodás szabályozza  biztosítja, hogy a partnerek által elszámolt kiadások jogosultak, valósak és megfelelnek a jóváhagyott projektben a partnerre háruló tevékenységeknek A vezető partner felelőssége (1)

Szombathely,  meggyőződik arról, hogy a partnerek által elszámolt kiadásokat az erre jogosult könyvvizsgálók jóváhagyták  a partnerek nevében megköti a támogatási szerződést  fogadja a kifizetéseket és továbbítja azokat a partnerek felé  monitoring, jelentéstételi és általános információs célbók a program felé a kapcsolattartó pont  elsősorban felelős a jogosulatlan kifizetések visszatérítéséért A vezető partner felelőssége (2)

Szombathely, Általános felelősség:  Minden partnernek aktív szereper kell játszani a projekt tervezésében és lebonyolításában  A kulcskövetkeztetések, a projekt stratégiában bekövetkezett változások és egyéb fontos döntések csak közösen hozhatók  A vezető partner a projekt adminisztratív „feje”, tartalmi ügyekben azonban minden partnernek azonos jogai vannak A partnerek felelőssége (1)

Szombathely, Az ERFA rendelet 20. cikkének 2. bekezdése szerint a partnerek formális kötelezettségei:  Minden partner felelős a jóváhagyott pályázatban rá háruló feladatok elvégzéséért  Minden partner felelős az általa benyújtott elszámolásokban szereplő szabálytalanságokért A partnerek felelőssége (2)

Szombathely,  megerősíti a határon átnyúló együttműködést – program szinten: megnő a folyamatok és a dokumentáció harmonizálásának igénye – projekt szinten: csak a mindkét oldal számára valós határon átnyúló hasznot jelentő projektek kerülhetnek jóváhagyásra  Tisztázza a partnerek felelősségét (egy szerződés, egy számla, egy felelős VP)  Európa szerte számos Interreg IIIA programban működik már (ld.: Érvek a vezető partner elv mellett

Szombathely, Következmények (1)  A projektfejlesztés időszakában szoros követésre, tanácsadásra lesz szükség a megnőtt információs igény miatt  A programmenedzsment intenzív információs és képzési támogatást kell, hogy nyújtson: a VP-nek meg kell értenie a felelősségét és ezt megfelelőképpen kommunikálnia kell a partnerei felé  A VP-nek megfelelő forrásokat kell allokálni a projekt menedzsment feladatokra.  Minden partnernek félre kell tenni az együttműködés finanszírozását szolgáló forrásokat  A partnerség megalapozása, a szerepek meghatározása és a költségvetés megosztása miatt a projektfejlesztés időigénye megnő

Szombathely, Következmények (2)  kevesebb, nagyobb projekt várható  a gyakorlottabb pályázók esélyei megnőnek az első időszakban  a közvetlen „people-to-people” tevékenységek támogatására meg kell keresni a kisprojekt alapok folytatásának további lehetőségeit  A számos program (1 ROP és 4 Területi együttműködési OP a régióban) és az erősebb uniós elvárások megnövelik a koordináció szükségességét program (RFT, Közös Monitoring Bizottságok) és projektszinten (Kedvezményezettek és partnereik) egyaránt  Nő az intézményi hálózatok jelentősége: Eurégió(k), településszövetségek, határmenti Tanácsok, tematikus hálózatok

Szombathely, Magyarországot érintő 3. Célterületi programok 2007 után Határ menti együttműködések programjai a jelenlegi tervek szerint (7 program, 7 évre mintegy 300 millió euró a teljes magyar keret) osztrák-magyar határ menti program (érintettek Győr-Moson-Sopron, Zala, Vas megyék) mintegy 96 millió euró várható költségvetéssel a hét évre, a határ két oldalára szlovén-magyar határ menti program (Vas és Zala) mintegy 29 meur várhatóan a hét évre magyar-horvát határ menti program (Zala) – mintegy 60 meur várhatóan a hét évre magyar-szlovák határ menti program (Győr-Moson-Sopron) mintegy 185 meur várhatóan a hét évre magyar-szlovák-ukrán-román program- várhatóan mintegy meur magyar-román határ menti program - várhatóan mintegy 200 meur magyar-szerb határ menti program – várhatóan mintegy meur

Szombathely, AT – HU Ausztria – Magyarország Határon Átnyúló Program 2007 – 2013 Tervezett finanszírozás: M EUR ERFA (Magyarország), M EUR ERFA (Ausztria)

Szombathely, AT – HU 2007 – 2013 tervezett stratégia C1/1 Gazdasági együttműködés C1/2 Munkaerő Fenntartható növelése C1/3 A közszolgáltatások infrastruktúra- és szolgáltatás- fejlesztése P1 Innováció, integráció és versenyképesség P2 Fenntartható fejlődés és elérhetőség C2/1 Közlekedés és a régió elérhetőségének javítása C2/2 Társadalmi és kulturális együttműködés C2/3 Természeti erőforrások felhasználásának javítása T 1/1 Kutatás és technológia KKV együttműködés és marketing Turisztika, kulturális örökségvédelem B2B tevékenységek Klaszter-fejlesztés T 1/2 Munkaerő-piaci együttműködés HR tevékenységek Társadalmi integráció és esélyegyenlőség T 1/3 Közszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatások T 2/1 Logisztika, információs- kommunikációs tevékenységek Határ menti összeköttetések és a régió elérhetőségének javítása T 2/2 Önkormányzati együttműködések Térségfejlesztés Emberek közötti kapcsolatépítés Határ menti együttműködési hálózatok T 2/3 Megújuló energiaforrás, energiahatékonyság Kockázat-megelőzés, víz- és hulladékgazdálkodás Környezetvédelem, környezettudatosság

Szombathely, AT – HU intézmények Közös Monitoring és Projektkiválasztó Bizottság Irányító Hatóság, Eisenstadt Közreműködő Szervezet, Első szintű ellenőrzés, Bécs, St. Pölten, Eisenstadt, Graz Közreműködő Szervezet, Első szintű ellenőrzés, VÁTI Közös Szakmai Titkárság, Sopron Költségigazoló Hatóság Ausztria ERFA Kifizető Egység Ausztria Audit Hatóság Ausztria - Mo-i partnerintézmény

Szombathely, Két új két oldalú program Szlovénia – Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007 – 2013 –Tervezett finanszírozás: M EUR ERFA (Magyarország), 13 M EUR ERFA (Szlovénia) Magyarország – Horvátország IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program –Tervezett finanszírozás: 35 M EUR ERFA (Magyarország), 15 M EUR IPA (Horvátország)

Szombathely, SI – HU tervezett stratégia 1. prioritás: Az együttműködési terület vonzerejének növelése –Közös turisztikai célpontok fejlesztése –Kulturális örökségmegőrzés és fejlesztés –Határ menti közlekedési kapcsolódások fejlesztése 2. prioritás: Fenntartható fejlődés –Területfejlesztési együttműködés –Egészségmegőrzés –Környezetvédelem és környezetgazdálkodás –Hatékony energiafelhasználás

Szombathely, SI – HU akciók tervezett tartalma (1.) Közös turisztikai célpontok fejlesztése –Marketing stratégiák, üzleti tervek –Új turisztikai termékek –Turisztikai infrastruktúra javítása: szálláshelyek, kerékpáros / gyalogos túraútvonalak Kulturális örökségmegőrzés és fejlesztés –Kulturális örökség tekintetében kis léptékű felújítási tevékenységek –Tapasztalatcsere és együttműködés helyi rádiók, TV-k, kiadók között –Kulturális intézmények közötti együttműködés (múzeumok, könyvtárak, archívumok) –Közös művészeti események, fesztiválok, kiállítások (írók, festőművészek) –A helyi kulturális értékek nemzetközi szinten történő népszerűsítése Határ menti közlekedési kapcsolódások fejlesztése –Határ menti utak fejlesztésével kapcsolatos kisebb beruházások –Tömegközlekedés fejlesztése –Közlekedésfejlesztési tanulmányok: piackutatás, megvalósíthatósági tanulmány

Szombathely, Területfejlesztési együttműködés –Területfejlesztési intézmények kapcsolatépítése –Munkaerőpiaci szolgáltatások Egészségmegőrzés –Intézményi együttműködés –Egészség - monitoring rendszer fejlesztése Környezetvédelem és környezetgazdálkodás –Természetvédelmi területek / parkok irányításával kapcsolatos problémák –Értékőrző tevékenységek –Környezetgazdálkodás, megoldások a zaj-, porszennyezés, hulladék- és vízgazdálkodás területein –Kockázat-megelőzés, környezetvédelem: közös stratégiák, tervek –Vízbázis-védelem Hatékony energiafelhasználás –Megújuló energiaforrások használata – minta projektek, legjobb gyakorlatok SI – HU akciók tervezett tartalma (2.)

Szombathely, SI – HU intézmények Kifizető és Költségigazoló Hatóság Szlovénia Közös Monitoring Bizottság Irányító Hatóság, Ljubljana Közös Szakmai Titkárság, Maribor Nemzeti Hatóság, Budapest Információs Pont, Magyarország Közreműködő Szervezet, Első szintű ellenőrzés, Maribor Közreműködő Szervezet, Első szintű ellenőrzés, VÁTI

Szombathely, IPA –Előcsatlakozási támogatási eszköz –Tagjelölt és potenciális tagjelölt országok számára –2. komponens keretében határ menti együttműködés lehetősége a szomszédos tagországgal IPA határon átnyúló programok –Tagország: ERFA –Tagjelölt ország: IPA –IPA egységes szabályrendszert teremt, részletes végrehajtási szabályozás még nem ismert –Várhatóan hasonló mechanizmusok, mint az Európai Területi Együttműködési Programok esetében

Szombathely, HU – HR tervezett stratégia (1) 1. prioritás: Közös gazdasági térség –1.1. beavatkozási terület: Közös gazdasági és munkaerő-piaci fejlesztés Határ menti partnerkereső infrastruktúra – fejlesztés Határ menti munkaerő-piaci mobilitás elősegítése Közös helyi – regionális stratégiák, programok, hálózatok –1.2. beavatkozási terület: Komplex ökoturisztikai fejlesztési program a Mura-Dráva-Duna menti területen Közös stratégiai és területfejlesztési terv Ökoturisztikai infrastruktúra Tájvédelem Közös marketing Magán befektetők ösztönzése Környezetvédelmi beavatkozások

Szombathely, HU – HR tervezett stratégia (2) 2. prioritás: A kultúra, az oktatás és a nyelv mint közös fejlesztési területek –2.1. beavatkozási terület: Közös oktatási és kulturális térség Határ menti projektek az oktatásban, diákcsere programok Közös kutatás – fejlesztés és innováció Komplex kulturális együttműködési projektek Közös kulturális örökségvédelmi projektek –2.2. beavatkozási terület: Kétnyelvűség a határrégióban Nyelvoktatás Kétnyelvűség

Szombathely, HU – SK Magyarország – Szlovákia Területi Együttműködési program Tervezett finanszírozás: ~105 M EUR ERFA (Magyarország), ~71 M ERFA (Szlovákia)

Szombathely, HU – SK stratégia

Szombathely, HU – SK beavatkozási területek tervezett tartalma (1.) 1.1. Határ menti üzleti együttműködés –Építés, beszerzés, infrastrukturális beruházások, felújítás –Információs rendszerek –Üzleti találkozók –Tervezési tevékenységek, tanulmányok 1.2. Kutatás, fejlesztés, technológia –Beruházási tevékenységek –Új partnerségek, együttműködések –Közös kutatási tevékenységek –Tervezési tevékenységek, tanulmányok 1.3. Turisztikai fejlesztés –Infrastrukturális beruházások –Többnyelvű információs források –Intézményi együttműködés –Elektronikus promóciós anyagok –Turisztikai termékek

Szombathely, Együttműködés az egészségügyben és kockázat-megelőzés –Tanulmányok, tervezési tevékenységek –Sürgősségi ellátás fejlesztése – információs rendszerek –Egészségügyi intézményekben dolgozók készségfejlesztése –Eszközbeszerzés 1.5. Hálózatépítés, partnerség, projektmenedzsment-kapacitás fejlesztése –Együttműködés területfejlesztés területén –Fejlesztési tervek, programok, stratégiák –Projektmenedzsment tevékenységek fejlesztése –PR tevékenységek 1.6. Humánerőforrás-fejlesztés –Tréningek, oktatási tevékenységek –Ösztöndíjprogramok, tanfolyamok –Munkanélkülieknek és megváltozott képességű embereknek nyújtott szolgáltatások –Intézmények közötti kapcsolatépítés 1.7. Emberek közötti kapcsolatépítés –Rendezvények, konferenciák, kiállítások, szemináriumok –Diákcsere –Hagyományőrző tevékenységek HU – SK beavatkozási területek tervezett tartalma (2.)

Szombathely, Környezetvédelem –Árvízvédelem, vízvédelem –Hulladékgazdálkodás –Megújuló energiatermelés 2.2. Természetvédelem –Nemzeti parkok közötti együttműködés –PR tevékenységek –Programok, stratégiák 2.3. Kisebb utak építése, kerékpárutak, tömegközlekedés –Beruházás és tervezés 2.4. Határátkelés megkönnyítése a határfolyókon –Beruházás és tervezés 2.5. Információs társadalomhoz való hozzáférés javítása –Beruházás és tervezés HU – SK beavatkozási területek tervezett tartalma (3.)

Szombathely, Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Polgár Tibor VÁTI, Nyugat-Dunántúli Képviselet