A piacszegmentáció és a célpiaci marketing 9.fejezet
Célpiaci marketing Három fő lépése: Piacszegmentáció A célpiac kiválasztása Piaci pozícionálás
A piacszegmentáció szintjei Tömegmarketing Szegmentációs marketing Szegletmarketing Lokális marketing Egyéni marketing Személyes marketing
A piacszegmentáció lépései A kutatás Kérdőív vagy interjúk A fogyasztók motivációiról, attitűdjeiről, szokásairól A termékjellemzők fontossági sorrendje Termékhasználati jellemzők Márkaismertség Demográfiai, geográfiai, pszichográfiai és médiajellemzők Stb.
A piacszegmentáció lépései Az elemzés Faktoranalízis a leginkább korreláló változók megállapítására Klaszteranalízis meghatározott számú szegmentum kialakítására
A piacszegmentáció lépései A profilmeghatározás Minden klaszter megkülönböztethető a többitől a vásárlók attitűdjei, szokásai, demográfiai, pszichográfiai és médiajellemzői alapján.
A fogyasztói piac szegmentációjának alapjai Fogyasztók jellemzői alapján Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai jellemzők. Magatartás szerinti szegmentáció Többváltozós szegmentáció
Szegmentáció a fogyasztók jellemzői alapján Földrajzi szegmentáció Demográfiai szegmentáció Népességi jellemzők (kor, nem, jövedelem, stb.) alapján Ezek a legnépszerűbb ismérvek A fogyasztók igényei, preferenciái e jellemzőkhöz igazodnak Ezen ismérvek könnyen mérhetők Pszichográfiai szegmentáció Életstílus és/vagy Személyiség alapján.
Magatartás szerinti szegmentáció Alapja a vásárlóknak a termékhez való viszonya Jellemzők: Felhasználási alkalmak Előnyök Használói státus A használat mértéke Márkahűség Vásárlási készség mértéke Attitűd
Többváltozós szegmentáció Geoclustering Az egyes körzetek társadalmi-gazdasági állapotát és életstílus-jellemzőit is figyelembe veszi.
Az üzleti piacok szegmentációjának alapjai
A hatékony szegmentáció követelményei Mérhetőség Méret Elérhetőség Megkülönböztethetőség Kezelhetőség
A piaci szegmentumok értékelése Két tényező: Szegmentum piaci vonzereje (méret, növekedés, jövedelmezőség, gazdaságosság, biztonság) A vállalat céljai és lehetőségei (erőforrások, képességek, versenyelőny)
A piaci szegmentumok kiválasztása Koncentrált marketing Szelektív szakosodás Termékszakosodás Piacszakosodás Teljes piaci lefedés
A piaci szegmentumok kiválasztása Koncentrált marketing Szelektív szakosodás P1 P2 P3 T1 T2 T3 P1 P2 P3 T1 T2 T3
A piaci szegmentumok kiválasztása Termékszakosodás Piacszakosodás P1 P2 P3 T1 T2 T3 P1 P2 P3 T1 T2 T3
A piaci szegmentumok kiválasztása A teljes piac lefedése P1 P2 P3 T1 T2 T3
Differenciálatlan marketing Jellemzők: Egyféle kínálat (termék és marketingprogram) Cél: kínálat a lehető legtöbb vevő tetszésével találkozzék Előnyök: Alacsony termelési, raktározási és szállítási költségek Promóciós költségmegtakarítás Hátrányok: Ritka eset, hogy az áru mindenkinek egyformán tetszik Éles verseny a nagyobb piaci szegmentumokban
Differenciált marketing Jellemzők: Több szegmentum, mindegyik számára külön marketingprogram Előnyök: Általában nagyobb összforgalmat tesz lehetővé Hátrányok: Költségnövekedés (termelési, adminisztrációs, készletezési, promóciós, stb.)
További szempontok A célpiacválasztás etikai kérdései (pl. gyerekek) A szegmentumok kölcsönös kapcsolata és a szuperszegmentumok A szegmentumról szegmentumra nyomulás terve A szegmentumok közötti együttműködés