Partnerség a fenntarthatóságért A helyi gazdaság fejlesztése, a környezetvédelem és a társadalmi befogadás a 2014-2020 közötti EU források terveiben Alapvető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK POLGÁR ANDRÁS VEZETŐ STRATÉGIAI TERVEZŐ.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Fetter István Kereskedelemfinanszírozás és EU Szolgáltatások vezető CIB Bank Zrt. EU támogatások finanszírozása és ezen túlmutató pénzügyi szolgáltatások.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Kárpát Régió Üzleti Hálózat Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A határtérség.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Partnerség a fenntarthatóságért A helyi gazdaság fejlesztése, a környezetvédelem és a társadalmi befogadás a közötti EU források terveiben Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, Budapest V. Nádor utca Szabadkai Andrea Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület, 30/ ,

A Partnerségi Megállapodás és a helyi gazdaságfejlesztés A helyi gazdaságfejlesztés fontossága, hogy hozzájárul: Környezeti fenntarthatóság (víz, föld, levegő..) Munkahely, megélhetés A minőségi, magas beltartalmú helyi termékek egészségünket is megóvják Biodiverzitás Klímavédelem, üvegházhatás csökkentés Társadalmi megbecsülés, önértékelés Helyi közösség építés

Fontosabb beavatkozási területek a fenntarthatóság komplex szemlélete jegyében > Energiaellátás (decentralizált, alternatív) > Közösségépítés > Közlekedés (forgalomcsökkentés, gyalogosok, kerékpárosok előnye, tömegközlekedés) > Helyi élelmiszerellátás > Vízmegtartó vízmegőrzés > Hulladékcsökkentés, komposztálás, újrahasználat, újrahasznosítás > Biológiai sokféleség megőrzése > Talajok megőrzése (táj, és területhasználat) > Szellemi, kulturális örökségeink MAHOPTOPGINOP EFOP VEKOP VP KEHOP KOP

A helyi önellátásra törekvő rendszer főbb jellemzői 1. A környezet- és tájgazdálkodás elvei alapján termel, így kevesebb kárt tesz saját erőforrásaiban (talaj, táj, vizek, élő környezet), javítja környezete állapotát  ha holnap is szeretnénk ott élni és gazdálkodni, ahol ma, élő környezetünket, a talajt amin állunk, óvnunk kell. Kevesebb ipari eredetű alapanyagot használ (pl. műtrágya, vegyszerek stb.)  kevésbé érinti ezek árának emelkedése, nincs annyira rászorulva hitelekre vagy bonyolult adminisztrációval járó támogatásokra. Energiaellátásában növekvő mértékben hasznosítja a helyi megújuló erőforrásokat kisléptékű, egyszerű, környezetkímélő eszközök segítségével (pl. szélkerék, napkollektor, biomassza-fűtés) függetleníti magát az energiaárak drágulásától és az ellátási problémáktól

A helyi önellátásra törekvő rendszer főbb jellemzői 2. Nagyobb mértékben épít a helyi közösség, gazdák, vállalkozók együttműködésére, szövetkezésére, kölcsönös szívességekre  a szomszéddal együttműködni, tőle kölcsönt vagy szívességet kérni, olcsóbb és eredményesebb lehet mint egy banktól hitelt vagy egy bürokratikus szervezettől támogatást kérni. A termelés és kereskedelem nagyobb részét gazdatársaival közösen intézi  nem kiszolgáltatott az integrátornak, nagykereskedőnek.

A helyi önellátásra törekvő rendszer főbb jellemzői 3. Több feldolgozott terméket tud eladni  a nyereség nagyobb része marad a termelőnél, előállítónál, nagyobb a hozzáadott érték Egyedi termékeket is előállít, pl. régi, tájakra jellemző alapanyagokból készült élelmiszereket, kézi munkával gyártott különleges használati tárgyakat  a különleges termékek piaca új lehetőségeket nyit meg a kisebb előállító üzemeknek is, míg a tömegtermékek piacán a nagykereskedő diktál. Törekszik arra, hogy az előállított termékek minél nagyobb részét helyben fogyasszák, használják  csökken a szállítási költség, állandó, biztos vevőkör alakulhat ki, a pénz helyben marad. Többfajta terméket állít elő, nagyobb a biodiverzitás  kevésbé van kitéve az egyes termékpiacokon az árak ingadozásának, kockázatoknak.

Kutatások, statisztikák Dr. Szakály Zoltán; Pallóné Dr. Kisérdi Imola; Dr. Nábrádi András: „Marketing a hagyományos és Tájjellegű Élelmiszerek Piacán” és Polereczki Zsolt és Dr. Szakály Zoltán (Kaposvári Egyetem – Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem Tanszék) „Helyi termékek értékesítésének marketing jellemzői, különös tekintettel a kiskereskedelem elvárásaira” előadás anyagban bemutatott kutatási eredmények szerint: Mit jelent a magyar élelmiszer fogalom a fogyasztó számára? kérdésre a következő válaszok születtek: Magyar tulajdonú cég gyártja Magyarországon (91,5%); Magyar alapanyagból készül az élelmiszer (90,5%); Hagyományos magyar recept alapján készül (83,9%); Magyar munkaerő állítja elő (83,5%). A fogyasztók 50,5%-a nem tudja megkülönböztetni a hazai terméket az importtól. A fogyasztóknak csak 35%-a rendszeres hazai termék vásárló! Magyar terméket vásárol a külföldivel szemben: AZONOS FOGYASZTÓI ÁR ESETÉN: 76, 8% Ha a MAGYAR TÖBBE KERÜL: 25,3% Ha a MAGYAR TÖBBE KERÜL, de védjegy tanúsítja, a MAGYAR EREDETET: 31,2 %

. A kutatási eredmények csak a forrás megjelölésével használhatóak fel: Kasza Gyula – Bódi Barbara (2012): Élelmiszerlánc-felügyelet 2012 – kutatási beszámoló A szerzők elérhetősége: Dr. Kasza Gyula, T: 06-20/

Mely Bio termékekben bízik jobban, ha mégis bio terméket vásárol?

Garfield – USA SPAR – D Gyártás – I

Partnerségi Megállapodás terv rögzíti Magyarországon KKV-k biztosítják a helyi foglalkoztatás 72,7%-át a (EU átlag 67,4% EUROSTAT, 2011). Magyarország a világ kilencedik legerősebben globalizált országa (Ernst and Young, 2013). Erősen exportorientált. Az export túlnyomórészt a Magyarországra települt globális nagyvállalatokhoz kapcsolódik, míg a vállalati szféra több mint 99%-át alkotó KKV-k részesedése az exportból nem éri el a 10%-ot sem (Századvég, 2012). Az exportorientált globális cégek által előállított export hazai hozzáadott értéke relatíve alacsony (külföldi hozzáadott érték részesedése a bruttó exportból 40,75%; OECD-WTO TIVA adatbázis, 2009).

Fejlesztési irány… Partnerségi Megállapodás (PM) tervezet állítása ( PM 17. old.): A KKV-fejlesztési politikát egyúttal az iparpolitikába kell beágyazni. A kiemelt iparágakra és szolgáltatási tevékenységekre célszerű fókuszálni. Fejlesztés: globális ellátási láncokkal működő ágazatokban (autó- és járműipar, az elektronikai iparágak, a gyógyszeripar és a nemzetközi szolgáltatási- és kiválósági központok). hagyományosan kiemelt területek: az építő és építőanyagipar, a tranzitgazdaság, a turizmus, az agrárgazdaság és a halgazdálkodás. stratégiai területek, mint a tudásgazdaság, az egészséggazdaság, az élelmiszeripar. még nem kellően kihasznált növekedési lehetőség a kisvállalkozások számára a helyi gazdaság fejlesztése, megerősítése, a lokális együttműködések elmélyítése (helyi termelés és fogyasztás összekapcsolása, helyi termékfejlesztések, rövid ellátási láncok). A helyi gazdaságfejlesztés egyik célja a vállalkozóvá válást elősegítő és vállalkozásindítást megkönnyítő környezet kialakítása, ezzel a helyi foglalkoztatási képesség javítása.

Foglalkoztatottak száma?. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet egy 2012-es tanulmánytervéből (A Mezőgazdasági foglalkoztatás bővítésének lehetőségei vidéki térségeinkben. Szerz.: Biró Szabolcs, Hamza Eszter, Molnár András, Papp Gergely, Rácz Katalin, Székely Erika, Tóth Kristóf, Tóth Orsolya, Varga Eszter) kiderül, hogy Magyarországon a 2. legalacsonyabb a népesség gazdasági aktivitása uniós összehasonlításban, továbbá a mezőgazdasági foglalkoztatottak 2/3-a ALKALMAZOTT; 1/3-a társas vagy önálló gazdálkodó. A vizsgált sokaság 5,2%-a segítő családtag. Magyarországon az alkalmazottak aránya 65,4% – ez 2,6- szorosa az EU átlagnak. Az önfoglalkoztatás Magyarországon kimondottan ALACSONY. Hazánkban az önfoglalkoztatottság aránya 34,6%, míg az EU-s átlag: 74,8%! (Ausztriában: 84,4%; Franciaországban 67,5%.)

Versenyképesség A magyarországi KKV szektor versenyképességének erősítése érdekében az Európai Unió 2012-ben két országspecifikus ajánlást fogalmazott meg: - (5)/1 Hajtsa végre az adminisztratív terhek csökkentését célzó intézkedéseket. - (5)/3 Csökkentse az adószabályok betartásával kapcsolatos költségeket, és alkosson stabil, törvényes és nem torzító társasági adózási kereteket. 3. számú ország-specifikus ajánlás (2012): A 2011–2012. évi adóváltozások alacsony jövedelműekre gyakorolt hatásainak fenntartható, költségvetési szempontból semleges módon történő enyhítése révén alakítsa át a munkát terhelő adókat foglalkoztatás-barátabbá, például az energiaadókra és a rendszeres vagyonadókra való hangsúlyáthelyezéssel.)

Megfelelés? A Kormány adminisztráció-csökkentési, egyszerűsítési lépéseket tervez, összhangban az Európai Unió évi 5. számú országspecifikus ajánlásával. A KKV-k finanszírozását javító legfontosabb intézkedések a Széchenyi Kártya Program folyószámla-, forgóeszköz- és beruházási hiteleinek bevezetése, az ÚSZT többletforrásai és a JEREMIE eljárás szerinti finanszírozása a KKV-k számára, MNB hitelprogramjai (Növekedési Hitel Program; refinanszírozási). A partner közvetítő intézményrendszer fejlesztése (Eximbank, MEHIB, kereskedőházak, Kárpát Régió Üzleti Hálózat), globális cégcsoportokkal kötött stratégiai együttműködési megállapodások, stratégiai megalapozás (Külgazdasági Stratégia, Wekerle Terv és a keleti nyitás). A Partnerségi Megállapodás eredményes megvalósítása - Az adminisztratív terhek csökkentése (PM 81. old.-tól) A projektek kiválasztási szakaszában: A jelentős költségű és időigényes pályázat alapú kiválasztás fókuszálni kell a valóban versenyalapú kiválasztást igénylő területekre (pl. egyes K+F+I területek, tehetséggondozás, versenyszféra). Járások (önkormányzat), online ügyintézés

Megfelelés! A foglalkoztatottak számának mérésébe és teljesítésébe számítson bele az önfoglalkoztatók száma! A beruházási támogatásoknál az önfoglalkoztatók, civil szervezetek is támogathatóak legyenek. Az önkéntes munka (átalány) elszámolási lehetőségét meg kell teremteni Részelőfinanszírozási lehetőség (bankgarancia nélkül) KKV nem jogi formához kötött (civil, kistermelő, kézműves) Hatósági díjak, Áfa… Kifizetési késedelem esetén a kifizető hatóság felelősségvállalása (kamat, kötbér…) TOP Minimum pályázati közzétételi időt rögzíteni kell Vidéki térség

Támogatóink:. Fenntartható helyi gazdasági kezdeményezések érdekképviseletének megteremtése és piaci életképességük javítása