A romániai magyar kommunista elit, 1944-1968 Stefano Bottoni Università di Bologna, PhD Teleki László Intézet, tudományos ösztöndíjas.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja
Advertisements

A kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
A „Hidegháború” A megosztott világ
A NATO és a Varsói Szerződés
Székelyudvarhely civil élete Rövid várostörténet őskor óta lakott római castrum – Só útja első írásos emlék település neve Uduorhel mezővárosi.
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
A hazai számítástechnika bölcsőjénél Dömölki Bálint Kovács Győző emlékkonferencia, 2013 május 29.
1944. január 9. – megalakulás Tagok száma induláskor: 200 fő „Csillagok Világa” c. folyóirat megjelenése Német megszállás politikai következményei a TIT.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Diktatórikus rendszerek, II.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
Az Európai Unió és Magyarország
HIDEGHÁBORÚ-II..
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
SZTE TTIK Kari Nyílt Nap december 17. SZTE Bolyai Intézet = Matematika Tanszékcsoport = { Matematika BSc (3 év), Matematikus, Alkalmazott matematikus.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM Egyetemi Könyvtár és partnerei pályázata TÁMOP /1. CONTENTA "24 óra" - A minőségi oktatás és hozzáférés támogatása a szegedi.
ÖSSZEFOGLALÓ FELADATOK
Nat Pedellus Informatika 8. osztály óra.
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
1)A SZÖVETSÉGI ÁLLAMBERENDEZÉS ORSZÁGUNKBAN V.rész A LEGÚJABB KORI HAZAI ALKOTMÁNYOSSÁG ÉS ÁLLAMISÁG TÖRTÉNETE.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A Miskolci Egyetem története
Románia városfejlődésének tendenciái az átmenet időszakában.
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Földünk a második világháború után
Beiskolázási tevékenység elemei és lebonyolítása Résztvevők köre: - kari vezetés - HÖK, hallgatók - szakvezetők, szakterületek képviselői Javaslat: Pál.
A közép-kelet európai politikai átmenetek sajátos vonásai a 80-as évek második felében. A rendszerváltozások történelmi háttere,közös előzményei, nemzetközi.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szlovák nyelvtörvény és a mögötte húzódó szlovák- magyar ellentét háttere Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem Témavezető: Dr. Molnár Anna.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Kommunista Proletár-diktatúra emléknap
1956 az irodalomban 1/C.
Kisebbségben élő magyarság. Magyar nemzetiségűek 1991-ben 2001-benA csökkenés mértéke (1991 =100%) Szlovákiában – 8,2% Ukrajnában
Nyelvi jog és hivatali nyelvhasználat Molnár Csikós László.
Összehasonlító gazdaságtan
 NY-i segély megsz ű nik Kell a jóvátétel: gyors helyreállítás, fegyverkezés Elnyomást er ő síti, tisztogatások  Sztálinista külpolitika Ostromlott.
Az együttm ű ködést ő l a két Németországig.  „hidegháború” (Walter Lippmann)  febr.9. Sztálin beszéde Az imperializmus ellen küzdeni kell IMF,
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Nemes Nagy Ágnes.
A nemzeti kisebbség oktatása és elhelyezkedése a társadalomban, különös tekintettel a német kisebbségre Készítette: Maráczi Andrea Pécsi Tudományegyetem.
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
Kádár-korszak ( ) „a legvidámabb barakk” „gulyáskommunizmus”
Ellenforradalom és konszolidáció
Izrael születése -britek elleni terrorista akciók(Dávid Károly Hotel felrobbantása) novemberében az ENSZ döntése értelmében Palesztinát két részre.
Nagy Imre.
A magyar parlamentarizmus
Káli Csaba: Egy gróf az emigrációban. Teleki Béla naplója
75 éves. Tanulmányai: Általános és középiskolai tanulmányait Gyöngyösön végezte, 1950 júniusában érettségizett. Az Egri Állami Pedagógiai Főiskolán szerzett.
II. TÉRKÉPÉSZET A ROMÁNIAI (MAGYAR) FELSŐOKTATÁSBAN
Piacliberalizáció Magyarországon
Téma- és kutatásbeszámoló Máté Zsolt. Önéletrajz harmadéves történelem-informatika-orosz BA Született és tanult Pécsett Témavezető: Prof. Dr. Fischer.
A II. világháború (2.) A keleti front
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
A szocialista kori gazdasági szervek típusai és jellemzői 15. foglalkozás április 29.
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
Kovács Győző ( ) Emlékülés 2013 május 25 önéletrajz 1957-ből.
 július 1-én született Almásfüzitőn  Diákéveit a váci piarista gimnáziumban töltötte  1945 februárjában testvérével behívót kaptak  Az orosz.
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
Micheal Foucault.
Sonnevend Péter Új munka indult:
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja
Előadás másolata:

A romániai magyar kommunista elit, Stefano Bottoni Università di Bologna, PhD Teleki László Intézet, tudományos ösztöndíjas

A kulcskérdések ● baloldali nemzetépítés? Van-e ilyen egyáltalán? ●ideológiai merítés: szovjet nemzetiségi politika, közösség- és népszolgálati eszme ●a kommunizmushoz való viszony: politikai identitás VS etnokulturális öntudat ●az államhoz való viszony: a lojalitás dilemmái ●Magyarország: szomszéd vagy haza? ●a kommunista elit saját közössével szemben: felelősség, kompromittálás, emlékezet

Alkorszakok, töréspontok : népfrontos integráció, MNSZ szerepe : a diktatúra kiépítése, szelektív integráció : konszolidáció és belső törések, a MAT kettős szerepe /64: megtorlás, Bukarest bizalomvesztése : egy új integráció felé (első Ceauşescu-korszak. A Magyar Nemzetiségű Dolgozók Tanácsa)

Hány magyar nyelvű kommunista volt Romániában? (a túlreprezentáltság kérdése) ● ’30-as évek: a párttagok fele magyar vagy zsidó ● : a magyar nyelvű hálózatok informális dominanciája (Kolozsvár 1946: a 8 ezer tag 82%-a magyar) ● 1947: 703 ezer tag, magyar 12,3% ● 1948: 913 ezer tag, magyar 11% (kb. 100 ezer ember) ● 1950: 720 ezer tag, magyar 11,3% ● 1956: 637 ezer tag és tagjelölt. Magyar 11,4% ● 1958: tagjelölt. Magyar 7,7%

A baloldali elit szocializációs háttere ● az illegális mozgalom traumái és élményei (bújtatás, konspirációk, börtön, láger, emigráció) ● népi kollégiumok, Bolyai Egyetem: az „1929-es generáció” ● a termelésből kiemeltek: paraszti származásúak, munkások, kisiparosok ● rejtett polgári háttér (főleg műszaki elit) ● hatvanas évek: a diszkrimináció feloldása

Az elit újratermelésének helyszínei Bukarest-Moszkva: MNSZ központi apparátusa 1953-ig, KB osztályai, Ştefan Gheorghiu és Zsdanov pártakadémiák, a Belügyminisztérium káderiskolája Kolozsvár: egyetemek, kulturális intézmények, média Marosvásárhely: 1952-től a Magyar Autonóm Tartomány apparátusa, orvosi egyetem, kulturális intézmények, magyar nyelvű pártiskola. Kolozsvárral ellentétben: vonalas, a hatalomban integrált csoportok Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy: az 1968-as megyésítés győztesei

Kisebbségi elit és hatalmi gépezet viszonya ● érdekképviselet (kizárólag a „puha” szervekben: MNSZ, Nemzetiségi Bizottság , kulturális-gazdasági minisztériumok és állami szervek, néptanácsok, oktatásiintézmények, Népi Alkotások Tartományi Háza) ●transzmissziós szíj: a KB osztályainak magyar káderei, az üzemek, intézmények „káderesei”, a karhatalom szerveinek dolgozói (Securitate, Csendőrség/Milícia) ●hálózatban: 1960-ban csak a MAT-ban több, mint ezer ügynök től: a magyar kulturális intézmények módszeres, tömeges behálózása ● ellenzékiség/partnerség: a kulturális elit szizofréniája mint kulcspillanat

1956 Romániában mi történik: konspirációk (Szoboszlay, Faliboga, EMISZ, SZIT), nyílt megmozdúlások, (Kolozsvár okt , Temesvár okt. 30, Bukarest nov. 3-4), szolidaritási, szimbolikus akciók belügyi offenzíva: januárjától. Célpontok: legionáriusok, magyar irredenták, cionisták, szászok : a célpontok már a legexponáltabb kisebbségek a politikainak minősített bűncslekények megtorlásának országos mérlege: csak 1957 jan júliusa között ítélet, 1956 és 1961 között kb ezer ítélet. Bebörtönzöttek száma: több, mint 30 ezer. Magyarok: több, mint 10%(becsült adat). Halálos ítéletek: 45. Börtönben meghalt személyek : 139 gazdasági bűncselekmények kulcsszerepe: csak a MAT-ban ben letartóztatás, és majdnem 2 ezer ítélet októberében kimutatás az ellenséges elemekről: összesen 290 ezer személy (az összlakosság majdnem 2%-a)