EFER – Start! Az elektronikus fizetési rendszer az ügyfélbarát közigazgatásért Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK Papp Attila kereskedelmi igazgató, Getronics Magyarország
A prezentáció tartalma A regionális és hazai kártyapiaci helyzet értékelése Az elektronikus fizetés fejlesztése Magyarországon Az elektronikus fizetési rendszer a gyakorlatban
KÁRTYAHASZNÁLATI SZOKÁSOK A RÉGIÓBAN ÉS MAGYARORSZÁGON Csehország, Szlovákia, Bulgária megelőzik Magyarországot az egy főre jutó kártyaszám tekintetében Észtországban és Szlovéniában az EU-átlaghoz közeli, illetve azt meghaladó az egy főre jutó kártyaszám Hazánkban az egymillió főre jutó ATM-ek száma alig magasabb, mint az uniós átlag fele A bankkártyás fizetést lehetővé tevő POS-terminálok száma egymillió főre vetítve egyharmada az EU-átlagnak Magyarország a bankkártya műveletek gyakorisága alapján is elmarad az uniós átlagtól
MAGYARORSZÁGI ADATOK: KÁRTYÁK JELLEMZŐI, SZÁMUK ALAKULÁSA
MAGYARORSZÁGI ADATOK: HAZAI BANKKÁRTYÁS FIZETÉSI ZOKÁSOK A vásárlási műveletek túlnyomó többsége az üzletek pénztárainál lebonyolított fizetés volt, viszonylag kicsi az ATM-en keresztüli mobil telefon feltöltések aránya, valamint elenyésző az internetes vásárlások száma és részaránya. A kártyahasználat hangsúlyának lassú eltolódása figyelhető meg a kézpénzfelvételről a vásárlás felé. Forrás: MNB
MAGYARORSZÁGI ADATOK: ELFOGADÓHELYEK SZÁMA Készpénzfelvételi POS berendezések száma*: 11 131 db Kereskedői elfogadóhelyeken üzemelő POS berendezések száma*: 59 115 db Forrás: MNB, 2009. december 31.
E-FIZ: ELEKTRONIKUS FIZETÉSI PROGRAM Az EKOP-2.1.1-07-2008-0001 számú támogatási szerződés keretében valósul meg, összesen mintegy bruttó 4 Mrd forint értékben. A PMISZK, mint projektgazda által vezetett konzorcium tagjai: Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) Miniszterelnöki Hivatal (MeH) Vám- és Pénzügyőrség (VP) A rendszer központi részét a Magyar Államkincstár fogja működtetni, és a projektben a Magyar Nemzeti Bank is részt vesz.
E-FIZ PROJEKTEK Okmányiroda Intézmények Adóhivatal Vámhivatal e-FIZ EFER Központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer Adóhivatal Vámhivatal Intézmények Okmányiroda e-FIZ Elektronikus Fizetés Program
EFER: KÖZPONTI ELEKTRONIKUS FIZETÉSI ÉS ELSZÁMOLÁSI RENDSZER Lehetővé teszi a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettség elektronikus módokon történő megfizetését. Az e-FIZ program keretében létrejövő központi (horizontális) projekt összértéke bruttó mintegy 2 Mrd Ft. Szolgáltatásai az e-FIZ konzorciumi tagokon kívüli egyéb kormányzati intézmények számára is elérhető lesz. A vállalkozói struktúra jelentős hazai szolgáltatókból áll: Getronics Zalaszám IND IDOM eGov A projekt költségvetésének 70%-a magyar szakértők és informatikusok munkájának fedezetére szolgál, és mindössze 30% a technológia import.
E-FIZ
AZ EFER ELŐNYEI Lakosságnak és gazdálkodóknak elektronikus fizetési lehetőséget biztosít a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettségeik teljesítésére egy összegben, egy tranzakcióval történő fizetés abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene helyszíni és távoli (on-line) fizetés többféle fizetési mód használatának lehetősége Kormányzatnak nő a hatékonyság, hiszen csökken a személyes megjelenéssel járó ügyintézésre fordítandó idő gyorsabb a fizetések befolyása a célszámlákra nő a befizetések pontossága csökken a tranzakciós díj a fizetések összevonásával CLBPS 4. szintjéhez szükséges elektronikus fizetés
MEGBÍZHATÓ RENDSZER Megbízható infrastruktúra Hibatoleráns és kétközpontú felépítés 99,99%-osnál nagyobb rendelkezésre állás (banki szintű) PSZÁF rendelkezéseinek megfelelő adatbiztonság Megbízható implementáció A tervezéstől a tesztelésen át az üzemeltetés támogatásáig Minden dokumentum megrendelői jóváhagyást követően jut érvényre Megbízható minőség ISO 9001 szerinti minőségbiztosítás Megbízható fejlesztés Common Criteria EAL 3 szintű biztonsági követelmények
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!