Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Elte TTK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TANULÓSZOBA FÉLÉVI BESZÁMOLÓ
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Szemléletformálás és közös munka a Centropa filmjeinek segítségével Komódi Andrea Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Mezőberény.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények
Nagy László tanári öröksége Kazincbarcikán
Tehetségek segítése a természettudományok területén
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Dinamikus geometriai szoftverek az oktatásban
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
Üzleti Szakközépiskola 12. A osztály "Azokért élünk, akiket szeretünk, azokért, akik igaznak tartanak. A jövőnek élünk: a szépért s jóért, amit.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Tanévkezdő szakmai fórum Középiskolai fizika Zalaegerszeg október 6.
„…a fizikában tanulok és egyszersmind mulatok és gyönyörködöm is” (Jedlik Ányos)
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
2012. tavaszi félév.  További gyakorlatvezetők oldalai:  Szabó Miklós Zsolt oldala: 
A modern fizika matematikája a középiskolában
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Rocket team Hajdúszoboszló Engedjék meg, hogy néhány percben bemutassuk a Hajdúszoboszlói Bárdos Lajos Általános Iskolát.
A kerekasztal résztvevői
A Számvitel Didaktikája
1998 Almássy Endre Liebe Pál
(Gerhardinger Mária Terézia alapító anya)
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Nagyné Horváth Emília.
A tanárképzés szerkezete
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Napközis beszámoló 2008/2009 I. félév. Napközis csoportok Óvodai csop.:3 gyermek /Katraniczné Suvada Rózsa, Németh Szilvia/ Fogl.I.csop.:4 gyermek / Csipai.
Napközis beszámoló 2009/2010 II. félév.
„Információvédelem menedzselése” XXXIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelem területén + Egyesületi hírek Dr.
TÁMOP F-14/1/KONV b. Pályaorientációs szolgáltatások alprogram Projektzáró rendezvény, Görög Márta.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
A versenyek!. Megyei verseny nyertes csapatai: GYŐR helyszínen, Mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági.
„GAZDASÁG ÉS KULTÚRA” ALKOTÓI PÁLYÁZAT Sápi Ákos.
TÖRTÉNELEM ÉS FÖLDRAJZ 2015/2016- os tanév tantárgybizottsági beszámoló.
A versenyek!. Megyei verseny nyertes csapatai: GYŐR helyszínen, Mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági.
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
APÁINK Surányi János 100 Ács Pál 90 Ács Katalin Győr.
Programjaink matematikából a es tanévben
A versenyek!.
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Elte TTK Tehetséggondozás matematika tagozatos osztályokban Miskolc Földes Debrecen Fazekas Budapest Fazekas Berzsenyi Szt István Árpád Veszprém Lovassy Szfhvár Teleki Szolnok Verseghy Szeged Radnóti Ságvári Hraskó András Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Elte TTK hraskoa@fazekas.hu http://matek.fazekas.hu A prezentáció letölthető a http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/termtud2011/ oldalról

Eredet I. MTA Matematikai Kutatóintézete Szendrei János (1925-2011) Surányi László segítségével MTA Matematikai Kutatóintézete Szendrei János (1925-2011) http://szegedma.hu/hir/szeged/2011/05/bucsu-szendrei-janos-professzortol.html a matematika-oktatás korszerűsítése Didaktika csoport Középiskolai okt. Surányi János (1918-2006) http://hu.wikipedia.org/wiki/Surányi_János Reményi Gusztávné (1921-2006) http://www.ratztanarurdij.hu/dijazottak.html?detail=21 Varga Tamás (1919-1987) http://hu.wikipedia.org/wiki/Varga_Tamás_(tanár) Surányi J. A matematika révén bátorítsuk önálló gondolkozásra a tanulókat A matematikaoktatásnak az ismeretnyújtásnál nem kevésbé fontos feladata bevezetni a tanulókat a matematikai gondolkodásba: ránevelni őket az egyes megoldásokban a lényeges mozzanatok megtalálására, hasonló okoskodásmód más rokon helyzetekben is megoldáshoz vezet; legyen meg bennük a hajlandóság, bátorság megoldási gondolatok keresésére. Általában aktív magatartásra kell nevelni a tanulókat, a tárgyalásra kerülő matematikaanyag megalkotásának részesévé kell tenni őket. Ennek érdekében olyan módszereket dolgoztak ki, amelyek lehetővé teszik a tanárnak, hogy a diákokat „saját tapasztalataikra alapozottan juttassuk el ismeretekhez … amit csak lehet, a maguk szintjén fedeztessük fel a matematikából a tanulókkal” Forrás: „Néhány hazai és külföldi kísérlet”, 1972

Eredet II. A Didaktika Csoport tevékenysége a tagozattal kapcsolatban: Surányi László segítségével Eredet II. A Didaktika Csoport tevékenysége a tagozattal kapcsolatban: Számtalan olyan területe van a matematikának (is), amelyeket a középiskolában épp csak érintünk – ha egyáltalán -, viszont az egyetemen már nincs idő részle- tesebb tárgyalásukra. Rózsa Pál (1925-2011) http://www.cs.bme.hu/palibacsi.html Kísérleti munkák, óralátogatások, megbeszélések Hajnal András http://hu.wikipedia.org/wiki/Hajnal_András_(matematikus) Urbán János http://hu.wikipedia.org/wiki/Urbán_János 1963 Varga Tamás komplex mat-tanítási kísérlet (általános isk.) Az első tanév: 1962/63 Fazekas, Budapest, Rábai Imre Baranyai Zsolt, Berkes István, Laczkovich Miklós, Lovász László, Major Péter, Pelikán József, Pósa Lajos, Rosta Vera, Szeredi Éva, Vesztergombi Katalin István 1962 Berzsenyi 1963 Fazekas (Debrecen) 1966 Földes 1966 Lovassy 1967 Ságvári 1969 Árpád 1984 Táncsics (Kaposvár) 1986 Teleki 1986 Verseghy 1986 Radnóti 1987 forrás: Máder Attila, www.math.u-szeged.hu/~madera/publ/sagv.pdf

A Fazekas A Specmat Kőváry Károly (1923-2003) Urbán János, Surányi János Kőváry Károly (1923-2003) http://home.fazekas.hu/~lsuranyi/kavics.htm Maximálisan figyelt kollegái problémáira, Nyári továbbképzés hagyta őket szabadon kísérletezni 1994 óta tavaszi továbbképzés mindig másik iskolában mestere volt a diákok bátorításának annak, hogy merjenek ötleteket keresni Óráin: „alkotóműhely-munka” hangulat „szuper-szakkör” A diákok kötetlen szitu- ációban „matematizálnak” 1992-től egyre több tagozat hat évfolyamos matematika-tábor Tanár tanítványai: Óraszámok: 5+5+8+8+7+7 Fazekas Surányi László Táborné Vincze Márta

Jelenetek a tagozat életéből I. Legrégibb hagyományunk, értékünk Vigyázzunk rá! Éljünk vele! 7-8. osztály: Előkészítés A gondolkodás tanítása; a bizonyítás tanítása heti feladatsorok a leírás tanítása 9-12. osztály: Kömal Előzőleg állandó érdeklődés, utólag közös megbeszélés

Problémamegoldás és …? Tanórai tevékenység iskola OKTV Elmélet- alkotás, fogalom alk. OKTV TermVil A gyerekek néha nagyon kiéheznek valami másra, pl mesére, hogy mindez hol van a matematikában, tudományban, technikában. Kutatómunkák Tankönyv Szeged „Jaj, ezt a trükköt még nem tanítottam meg” ELTE Előadások Néhány hiba, amibe a szerző is belefut, tapasztal http://matek.fazekas.hu/portal/eloadas/ Tanóra, szakkör Probléma- megoldás Együtt- működés Trükkgyár? matektábor Elaprózódás? Túl szép? Kavics Kupa http://matek.fazekas.hu/portal/feladatbank/egyeb/Kavics/Kupa/ Néhány diáknak – lehet, hogy a szerző is közéjük tartozik? – annyira megtetszik az elemi gondolkodás, hogy az egyetemi tanulmányokkal vagy elvontabb témákkal nehezebben halad. Bolyai verseny Tanulás, rendszerezés Tankönyv Lexikon http://lexikon.fazekas.hu/ Feladatgyűjtemény vége http://matek.fazekas.hu/mathdisplay/

Jelenetek a tagozat életéből II. 4 fős csapatok Nyáron készülnek Egymásnak hoznak példákat Közös megbeszé- lések Gondolkodási idő Sport vissza

Jelenetek a tagozat életéből III. A diákok részt vesznek a szervezésben, lebonyolításban A hét fős csapatok összetétele vegyes http://matek.fazekas.hu/portal/feladatbank/egyeb/Kavics/Kupa/ vissza

Jelenetek a tagozat életéből IV. vissza

Köszönet Ambrus Gabriellának a felkérésért Dobos Sándornak és Surányi Lászlónak a felkészülésben nyújtott segítségért Hraskó András hraskoa@fazekas.hu http://matek.fazekas.hu A prezentáció letölthető a http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/termtud2011/ oldalról