Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Elte TTK Tehetséggondozás matematika tagozatos osztályokban Miskolc Földes Debrecen Fazekas Budapest Fazekas Berzsenyi Szt István Árpád Veszprém Lovassy Szfhvár Teleki Szolnok Verseghy Szeged Radnóti Ságvári Hraskó András Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Ált. Isk. és Gimn., Elte TTK hraskoa@fazekas.hu http://matek.fazekas.hu A prezentáció letölthető a http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/termtud2011/ oldalról
Eredet I. MTA Matematikai Kutatóintézete Szendrei János (1925-2011) Surányi László segítségével MTA Matematikai Kutatóintézete Szendrei János (1925-2011) http://szegedma.hu/hir/szeged/2011/05/bucsu-szendrei-janos-professzortol.html a matematika-oktatás korszerűsítése Didaktika csoport Középiskolai okt. Surányi János (1918-2006) http://hu.wikipedia.org/wiki/Surányi_János Reményi Gusztávné (1921-2006) http://www.ratztanarurdij.hu/dijazottak.html?detail=21 Varga Tamás (1919-1987) http://hu.wikipedia.org/wiki/Varga_Tamás_(tanár) Surányi J. A matematika révén bátorítsuk önálló gondolkozásra a tanulókat A matematikaoktatásnak az ismeretnyújtásnál nem kevésbé fontos feladata bevezetni a tanulókat a matematikai gondolkodásba: ránevelni őket az egyes megoldásokban a lényeges mozzanatok megtalálására, hasonló okoskodásmód más rokon helyzetekben is megoldáshoz vezet; legyen meg bennük a hajlandóság, bátorság megoldási gondolatok keresésére. Általában aktív magatartásra kell nevelni a tanulókat, a tárgyalásra kerülő matematikaanyag megalkotásának részesévé kell tenni őket. Ennek érdekében olyan módszereket dolgoztak ki, amelyek lehetővé teszik a tanárnak, hogy a diákokat „saját tapasztalataikra alapozottan juttassuk el ismeretekhez … amit csak lehet, a maguk szintjén fedeztessük fel a matematikából a tanulókkal” Forrás: „Néhány hazai és külföldi kísérlet”, 1972
Eredet II. A Didaktika Csoport tevékenysége a tagozattal kapcsolatban: Surányi László segítségével Eredet II. A Didaktika Csoport tevékenysége a tagozattal kapcsolatban: Számtalan olyan területe van a matematikának (is), amelyeket a középiskolában épp csak érintünk – ha egyáltalán -, viszont az egyetemen már nincs idő részle- tesebb tárgyalásukra. Rózsa Pál (1925-2011) http://www.cs.bme.hu/palibacsi.html Kísérleti munkák, óralátogatások, megbeszélések Hajnal András http://hu.wikipedia.org/wiki/Hajnal_András_(matematikus) Urbán János http://hu.wikipedia.org/wiki/Urbán_János 1963 Varga Tamás komplex mat-tanítási kísérlet (általános isk.) Az első tanév: 1962/63 Fazekas, Budapest, Rábai Imre Baranyai Zsolt, Berkes István, Laczkovich Miklós, Lovász László, Major Péter, Pelikán József, Pósa Lajos, Rosta Vera, Szeredi Éva, Vesztergombi Katalin István 1962 Berzsenyi 1963 Fazekas (Debrecen) 1966 Földes 1966 Lovassy 1967 Ságvári 1969 Árpád 1984 Táncsics (Kaposvár) 1986 Teleki 1986 Verseghy 1986 Radnóti 1987 forrás: Máder Attila, www.math.u-szeged.hu/~madera/publ/sagv.pdf
A Fazekas A Specmat Kőváry Károly (1923-2003) Urbán János, Surányi János Kőváry Károly (1923-2003) http://home.fazekas.hu/~lsuranyi/kavics.htm Maximálisan figyelt kollegái problémáira, Nyári továbbképzés hagyta őket szabadon kísérletezni 1994 óta tavaszi továbbképzés mindig másik iskolában mestere volt a diákok bátorításának annak, hogy merjenek ötleteket keresni Óráin: „alkotóműhely-munka” hangulat „szuper-szakkör” A diákok kötetlen szitu- ációban „matematizálnak” 1992-től egyre több tagozat hat évfolyamos matematika-tábor Tanár tanítványai: Óraszámok: 5+5+8+8+7+7 Fazekas Surányi László Táborné Vincze Márta
Jelenetek a tagozat életéből I. Legrégibb hagyományunk, értékünk Vigyázzunk rá! Éljünk vele! 7-8. osztály: Előkészítés A gondolkodás tanítása; a bizonyítás tanítása heti feladatsorok a leírás tanítása 9-12. osztály: Kömal Előzőleg állandó érdeklődés, utólag közös megbeszélés
Problémamegoldás és …? Tanórai tevékenység iskola OKTV Elmélet- alkotás, fogalom alk. OKTV TermVil A gyerekek néha nagyon kiéheznek valami másra, pl mesére, hogy mindez hol van a matematikában, tudományban, technikában. Kutatómunkák Tankönyv Szeged „Jaj, ezt a trükköt még nem tanítottam meg” ELTE Előadások Néhány hiba, amibe a szerző is belefut, tapasztal http://matek.fazekas.hu/portal/eloadas/ Tanóra, szakkör Probléma- megoldás Együtt- működés Trükkgyár? matektábor Elaprózódás? Túl szép? Kavics Kupa http://matek.fazekas.hu/portal/feladatbank/egyeb/Kavics/Kupa/ Néhány diáknak – lehet, hogy a szerző is közéjük tartozik? – annyira megtetszik az elemi gondolkodás, hogy az egyetemi tanulmányokkal vagy elvontabb témákkal nehezebben halad. Bolyai verseny Tanulás, rendszerezés Tankönyv Lexikon http://lexikon.fazekas.hu/ Feladatgyűjtemény vége http://matek.fazekas.hu/mathdisplay/
Jelenetek a tagozat életéből II. 4 fős csapatok Nyáron készülnek Egymásnak hoznak példákat Közös megbeszé- lések Gondolkodási idő Sport vissza
Jelenetek a tagozat életéből III. A diákok részt vesznek a szervezésben, lebonyolításban A hét fős csapatok összetétele vegyes http://matek.fazekas.hu/portal/feladatbank/egyeb/Kavics/Kupa/ vissza
Jelenetek a tagozat életéből IV. vissza
Köszönet Ambrus Gabriellának a felkérésért Dobos Sándornak és Surányi Lászlónak a felkészülésben nyújtott segítségért Hraskó András hraskoa@fazekas.hu http://matek.fazekas.hu A prezentáció letölthető a http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/termtud2011/ oldalról