Építőmérnöki alapismeretek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Közlekedj ÖKOsan! Alternatív mobilitás konferencia Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Orosz Csaba (PhD), okl. építőmérnök, egyetemi docens BME.
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközökPénzügyi.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Exkluzív hirdetési felület az Október 23. utca és Fehérvári út kereszteződésénél – Jelenjen meg négyzetméteren! Tájékoztató információ a Hirdető.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Turizmus gazdaságtan 11.. Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Magyar Fuvarozói Fórum november 22. És minket mi hajt? Vicze Anikó MOL Magyarország Kártyamenedzsment vezető.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Építőipari Logisztika
ITS Budapesten.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Egészségpolitika.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
Fellow Pass cefeteria. 650 milliárdos üzlet Tervezett forgalom: 3 éven belül ennek 20%-a Fellow-n keresztül, hisz ez a Munkaadók érdeke! Miért is? Mert.
szakmérnök hallgatók számára
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj Motiváció Máshol hogy csinálják? szeptember dr. Német Béla, tudományos munkatárs.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Kerékpártároló átadás
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Hotel Budapest, december 6.
Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Március 29.
OTP Pénztárak S A J T Ó T Á J É K O Z T A T Ó január 6. OTP PÉNZTÁRAK.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Hányszor csodálkozunk azon, amikor halljuk, hogy mások már 100%-ot teljesítenek! Thema: 100%-os teljesítmény És hányszor halljuk, hogy több, mint 100%-ot.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Mikroökonómia gyakorlat
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
Intelligens közlekedési rendszerek
Járműhely igény, parkolás, rakodás
A TAXI SZOLGÁLTATÁS FELTÉTELEI BUDAPESTEN
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME dr. Csaba OROSZ PHD, associate Prof. BUTE, Dep. of Highway and Railway Engineering

1. Problémák a városi közlekedésben

1980 óta az agglomerációval együtt közel 3 millió fő ↓ Urban sprawl

Parkoló a BME előtt 8:30 - kor Parkoló a BME előtt 10:00 - kor

Veszteség a várható élettartamból (0-36 hónap) a PM 2.5 következtében

Problémák: Növekvő forgalom Torlódások kialakulása és állandósulása Parkolási helyzet (szabad helyek, feltételek) Land use? Közösségi közlekedés helyzete (farebox revenue, adósság, szolgáltatás minősége, járművek állapota) Környezetszennyezés (levegőminőség – egészségi kihatás)

2. Megoldási lehetőségek

a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. A közlekedési igények, útvonalválasztás befolyásolási lehetőségei Gépjármű- szabványok tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközök Pénzügyi eszközök a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. Parkolás szabályozás Autóbusz- sávok, külön tgk és szgk sávok Behajtási engedélyek korlátozások Tervezett késleltetések Fizikai, jogi közl. terv. eszközök Jó tömeg- közlekedés Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Járműút hossza szerint Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Belépődíjas rendszer b) A gépjárműhasználat befolyásolásának eszközei Előnyök buszoknak és több utassal (HOV) közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Jogi, szabályozási eszközök Taxik több utassal Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Pénzügyi eszközök c) A közlekedési szokások befolyásolása

a) A GÉPJÁRMŰTULAJDONLÁS BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Jogi eszközök Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Pénzügyi eszközök Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó

b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Fizikai és jogi eszközök Parkolás szabá- lyozás Autóbusz- sávok külön tgk és szgk Behajtási enge- délyek Behajtási korláto- zások Tervezett késlel- tetések Tömeg- közle- kedés

b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási díjak Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Belépődíjas rendszer Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Járműút hossza szerint

c) A KÖZLEKEDÉSI SZOKÁSOK BEFOLYÁSOLÁSA Jogi, szabályozási eszközök Előnyök buszoknak és több utassal közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Pénzügyi eszközök Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Taxik több utassal

Költséggörbék személygépkocsik éves futásteljesítménye függvényében Előnyös esetben: c = cá + k * s = 50 000 Ft + 20 Ft/km * s Kis teljesítménynél kicsi a költség. Kedvezőtlen esetben: c = cá + k * s = 170 000 Ft + 5 Ft/km * s Ösztönzi a magas futásteljesítményt. 1 + „Félix” függvény! 1+ ½ x

Az egyéni gépjárműhasználat iránti kereslet a költségek függvényében

A B C D E 1 Forgalomnagyság (E/h) Sebesség (km/h) Egyéni költség (eurocent/Ekm) Differenciális ktg. (eurocent/Ekm) Kereslet 2 50 19,25 12727 3 1000 40 21,88 25,16 11200 4 2000 30 26,25 37,91 9333 5 3076 19,24 36,04 79,66 6799 6 4000 10 61,25 271,25 7 4900 533,75 26258,75 459

A kaliforniai 91-es autópálya díjpolitikája [toll policy]

Főbb nemzetközi útdíj tapasztalatok Város Útdíj bevezetésének időpontja Főbb eredmények Szingapúr 1975 44% csökkenés az autók számában, 30-ról 70%-ra nő a közösségi közlekedéssel utazók aránya Teherán 1979 27% csökkenés az autók számában Oslo, Bergen, Trondheim 1990 átalakuló szokások, autók számának növekedési üteme csökkent, társadalmilag elfogadott Róma 2001 10%-os forgalomcsökkenés London 2003 18% forgalom csökkenés, 30% átlagsebesség növekedés Stockholm 2006 22%-os fogalom csökkenés Milánó 2008 66%-ról 47%-ra csökkent az autóhasználók aránya

Parkolásmenedzsment: Q = f(p) Q = f(p, időjárás, évszak, közösségi közlekedés, üzemanyag költség, útdíj, helyi szokások, csomagok száma, barátnők/barátok száma, nemzeti szokások, utazási láncok (otthon > óvoda > munka > bevásárlás > otthon)) Differenciált díjak: Rövididejű (short stay – 2 óra -) Hosszúidejű (long stay – 2 óra +) Anglia – sok helyen maximum 1 óra és 2 óráig nem lehet visszatérni a helyre (criminal offense) Fontos hogy 10% szabad hely mindig legyen!

Köszönöm a figyelmet! Email: orosz@uvt.bme.hu zigazvolgyi@gmail.com juhasz.mattias@gmail.com