Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME dr. Csaba OROSZ PHD, associate Prof. BUTE, Dep. of Highway and Railway Engineering
1. Problémák a városi közlekedésben
1980 óta az agglomerációval együtt közel 3 millió fő ↓ Urban sprawl
Parkoló a BME előtt 8:30 - kor Parkoló a BME előtt 10:00 - kor
Veszteség a várható élettartamból (0-36 hónap) a PM 2.5 következtében
Problémák: Növekvő forgalom Torlódások kialakulása és állandósulása Parkolási helyzet (szabad helyek, feltételek) Land use? Közösségi közlekedés helyzete (farebox revenue, adósság, szolgáltatás minősége, járművek állapota) Környezetszennyezés (levegőminőség – egészségi kihatás)
2. Megoldási lehetőségek
a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. A közlekedési igények, útvonalválasztás befolyásolási lehetőségei Gépjármű- szabványok tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközök Pénzügyi eszközök a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. Parkolás szabályozás Autóbusz- sávok, külön tgk és szgk sávok Behajtási engedélyek korlátozások Tervezett késleltetések Fizikai, jogi közl. terv. eszközök Jó tömeg- közlekedés Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Járműút hossza szerint Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Belépődíjas rendszer b) A gépjárműhasználat befolyásolásának eszközei Előnyök buszoknak és több utassal (HOV) közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Jogi, szabályozási eszközök Taxik több utassal Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Pénzügyi eszközök c) A közlekedési szokások befolyásolása
a) A GÉPJÁRMŰTULAJDONLÁS BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Jogi eszközök Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Pénzügyi eszközök Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó
b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Fizikai és jogi eszközök Parkolás szabá- lyozás Autóbusz- sávok külön tgk és szgk Behajtási enge- délyek Behajtási korláto- zások Tervezett késlel- tetések Tömeg- közle- kedés
b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási díjak Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Belépődíjas rendszer Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Járműút hossza szerint
c) A KÖZLEKEDÉSI SZOKÁSOK BEFOLYÁSOLÁSA Jogi, szabályozási eszközök Előnyök buszoknak és több utassal közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Pénzügyi eszközök Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Taxik több utassal
Költséggörbék személygépkocsik éves futásteljesítménye függvényében Előnyös esetben: c = cá + k * s = 50 000 Ft + 20 Ft/km * s Kis teljesítménynél kicsi a költség. Kedvezőtlen esetben: c = cá + k * s = 170 000 Ft + 5 Ft/km * s Ösztönzi a magas futásteljesítményt. 1 + „Félix” függvény! 1+ ½ x
Az egyéni gépjárműhasználat iránti kereslet a költségek függvényében
A B C D E 1 Forgalomnagyság (E/h) Sebesség (km/h) Egyéni költség (eurocent/Ekm) Differenciális ktg. (eurocent/Ekm) Kereslet 2 50 19,25 12727 3 1000 40 21,88 25,16 11200 4 2000 30 26,25 37,91 9333 5 3076 19,24 36,04 79,66 6799 6 4000 10 61,25 271,25 7 4900 533,75 26258,75 459
A kaliforniai 91-es autópálya díjpolitikája [toll policy]
Főbb nemzetközi útdíj tapasztalatok Város Útdíj bevezetésének időpontja Főbb eredmények Szingapúr 1975 44% csökkenés az autók számában, 30-ról 70%-ra nő a közösségi közlekedéssel utazók aránya Teherán 1979 27% csökkenés az autók számában Oslo, Bergen, Trondheim 1990 átalakuló szokások, autók számának növekedési üteme csökkent, társadalmilag elfogadott Róma 2001 10%-os forgalomcsökkenés London 2003 18% forgalom csökkenés, 30% átlagsebesség növekedés Stockholm 2006 22%-os fogalom csökkenés Milánó 2008 66%-ról 47%-ra csökkent az autóhasználók aránya
Parkolásmenedzsment: Q = f(p) Q = f(p, időjárás, évszak, közösségi közlekedés, üzemanyag költség, útdíj, helyi szokások, csomagok száma, barátnők/barátok száma, nemzeti szokások, utazási láncok (otthon > óvoda > munka > bevásárlás > otthon)) Differenciált díjak: Rövididejű (short stay – 2 óra -) Hosszúidejű (long stay – 2 óra +) Anglia – sok helyen maximum 1 óra és 2 óráig nem lehet visszatérni a helyre (criminal offense) Fontos hogy 10% szabad hely mindig legyen!
Köszönöm a figyelmet! Email: orosz@uvt.bme.hu zigazvolgyi@gmail.com juhasz.mattias@gmail.com