Orosz Csaba (PhD) okleveles építőmérnök, egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Az M4-es metró elindulásával kapcsolatos felszíni tömegközlekedési változások.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Projekt általános bemutatása
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Roncz Gábor vezérigazgató
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
Várpalota elkerülő építése
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Elkülönített állami pénzalapok
Engedélyköteles tevékenységek szétválasutása az E
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Székesfehérvár, január 30. Tőkefinanszírozás.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A lánchíd története.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
Záhony térség: stratégiai pont a kelet- nyugati kereskedelemben november 11. Dr. Veres János kormánybiztos MINISZTERELNÖKI HIVATAL.
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Szerviztevékenység jövedelmezősége Ausztriában Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia, május 20.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Magyarország Lánchíd.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Készítette: Bujdosó Villő
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Székesfehérvár helyi közösségi közlekedési hálózata
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Számítástechnika az UVATERV-ben
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Az autópálya mérnökségek története Kovács Attila Fejlesztési és felújítási igazgató
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Előadás másolata:

Orosz Csaba (PhD) okleveles építőmérnök, egyetemi docens Két „Híd” Európába  A Széchenyi-Lánchíd és az M1 Győr Hegyeshalom szakasz összehasonlítása MTA Közlekedéstudományi Bizottság Orosz Csaba (PhD) okleveles építőmérnök, egyetemi docens

MTA Közlekedéstudományi Bizottság TARTALOM Bevezetés A Széchenyi-Lánchíd létesítésének rövid áttekintése   Az M1/M15 gyorsforgalmi út létesítésének rövid áttekintése Összehasonlítás: - az előkészítés és megvalósítás összehasonlítása - a költségek és a bevételek összehasonlítása Összefoglalás   2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Széchenyi-Lánchíd története 1.) Buda és Pest közötti első állandó összeköttetés 2.) korát jóval megelőző, kiemelkedően magas műszaki színvonalú létesítmény 3.) létrehozásához műszaki, gazdasági, jogi és politikai előfeltételek megoldására volt szükség 4.) megvalósításában Gróf Széchenyi Istvánnak, W. T. Clarknak és Adam Clarknak volt döntő szerepe 5.) az építtető és a működtető is a Lánchíd Rt. volt 6.) 164 éve, 1849 november 20-án adták át a forgalomnak 7.) az állam 1870-ben váltotta meg a koncesszió alól 8.) többször újították fel, cserélték ki vasszerkezetét

M1/M15 gyorsforgalmi út Győr-Hegyeshalom szakasza 1.) biztosítja az összeköttetést a nyugati gyorsforgalmi úthálózattal 2.) az első koncesszióban megvalósult autópálya-fejlesztés Mo.-on 3.) az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt építette 4.) a hitelek törlesztési kötelezettségének az ELMKA nem tudott eleget tenni 5.) 1998-ban a kormány hosszú tárgyalások után megegyezett a hitelezőkkel 6.) a legfőbb hitelező, az EBRD által javasolt helyettesítő társaság, a Nyugat Magyarországi Autópálya Üzemeltető Rt vette át az üzemeltetést 7.) a használati díjakat 1999-ben mintegy a felére csökkentették 8.) 2000. január 1-től a kormány döntése alapján megszűnt a direkt útdíj szedése, matricás rendszer került bevezetésre 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Beruházások hálózati szerepének, forgalmának összehasonlítása Koncesszió Forgalmak formája állami részvétel alakulása a díjak hatása a forgalmakra Lánc-híd Első állandó Duna-híd Magán- tőkés Törvényi keretek biztosítása Megfelelt a várakozá-soknak Átmeneti idő után stagnáló, és növekvő forgalom M1 „híd” magyar- európai autóp.-k között 97%-ban Építési terület biztosítása 30%-kal elmaradt az előre jelzettől Nem volt jelentős többlet Forg. 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Beruházások környezeti, gazdasági összehasonlítása Körülmé-nyek Gazdaság- fejlesztő hatás Politikai beruházás sikeressé-gének megítélése Hatá-sok viták Lánc-híd Nem tartot-ták jelen-tősnek viták a jeges ár kérdés-ében Megbízható költségvetés, magán-tulajdon szentsége, nem volt infláció A főváros és az egész ország szempontjából jelentős A közteher- viselés első példája volt a Lánchíd, 1848-49-es Szabadság- harc hatása Sikeres M1 Jelen-tős Problé-mák a forg. áttere-lődés miatt Kevésbé megbízható költségvetés, viszonylag nagy infláció Főleg a nyomvonal által érintett települések számára jelentős Az 1996-99-es jugoszláviai konfliktus hatása Sokan sikertelennek tartják. Évtizedek múltán dönthető el. 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Koncessziós jellemzők összehasonlítása Előkészítő törvény Koncesszi szerződő felei Koncesszió időtartama Szerződéses kitétel Lánc-híd 1836. évi első állandó Duna-híd létesítését elrendelő törvény Országos Küldöttség- Lánchíd Rt. 1839. május 14. 97 év (később 87 évre módosítva) 21 év után az állam visszavásárolta a hidat A hídtól 1-1 mérföldre (8-8 km) más híd nem építhető M1 1991-es Koncessziós Törvény Magyar Áll.-  Hungarian Euro Expressway Consortium 1993. ápr. 16. 35 év 3,5 év után az állam visszavette a jogot Más alternatív útvonal nem építhető 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Előkészítés és megvalósítás összehasonlítása Kiépített-ségi jellemzők Jogi viták Lánc-híd 1832-1839 /7 év/ 1839. szept. 21-munka kezdete 1842 aug. 24-alapkőletétel 1849. nov. 20-átadás /10 év/ 380 m 2x1 sáv Kártérítési per M1 1990-1993 /3 év/ M1: 1994. szept.-1996 január M15: befejezés 1998 június /4 év/ M1:43 km 2x2 sáv M15: 15 km A magas használati díjak miatt 3 per a Magyar Autóklub részéről 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Sina-Wodianer-Ullmann-Rotschild csoport Költségek összehasonlítása 1 „régi Ft”=1 „régi USD”, 1 „régi USD”=4 mai USD Építési költség Fenntartási költség Pénzügyi partnerek Lánchíd 6,25 M. régi Ft /mai áron 7,5 Mrd Ft/ Ez az összeg több, mint az akkori egyéves egyenes adóbevétele az országnak Évi 10-18 ezer régi Ft /12-21,6 M. Ft/   Esetenként évi 30-35 ezer régi Ft /36-42 M. Ft/ Sina-Wodianer-Ullmann-Rotschild csoport M1 42,1 Mrd Ft (1999-es árakon) Valószínűleg 300-500 M. Ft/év EBRD és más bankok 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

Díjak, bevételek összehasonlítása 1 „régi Ft”=1 „régi USD”, 1 „régi USD”=6 mai USD Jellemző díj Díj kedvezmények Részesedés a bevételekből Lánchíd 1849-1869: 8,3 M. régi Ft /7,3 Mrd Ft/ évi max. : 1871-ben 732462 régi Ft /~840 M. Ft/ Kb. 30 fajta díjtétel. Szekér, 2 marha 0,33 régi Ft /290 Ft/ Nehézszekér, 6 marha 1 régi Ft /880 Ft/ A katonaság és az állami hivatalok részére éves általánydíj Pest és Buda városok részére „igazságos” mértékű kártalanítás: Évi 12-12 ezer Ft /Összesen: 28,8 millió Ft/ M1 1996: 4,25 Mrd Ft 1998: szgk: 1300 Ft könnyű tgk: 1300 Ft neh. tgk: 3200 Ft autóbusz: 5000 Ft Rendszeres úthasználók részére, diszkont rendszer vállalatok, fuvarozók részére Állam részére: koncessziós díj, különféle adók 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság

MTA Közlekedéstudományi Bizottság ÖSSZEFOGLALÁS Az infrastruktúra koncesszióban történő fejlesztésének sikeres és kevésbé sikeres példáját hasonlítottuk össze „A jól működő dolgok elrontásához idő kell” Téma aktualitása: M5-ös autópálya ügyei Tanulságok a jövőre nézve: 1.) Megalapozott előkészítés, hosszú távú szemlélet szükséges 2.) Díjasítani nem csak az autópályákat, hanem nagyköltségű, magas színvonalú szolgáltatást nyújtó hálózati elemeket is lehetne (új Duna-hidak) 3.) A jövőben sokkal nagyobb állami szerepvállalás kellene, PPP 2017.04.05. MTA Közlekedéstudományi Bizottság