Buda Béla dr. III. Krízis – veszély és alkalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Az addiktív személyiség
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Alkoholizmus.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Szociális tanuláselmélet
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Krízis és krízisterápia
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Krízis.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
IV. Krízis – döntés és lehetőség
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
A komplex tehetségfejlesztő program
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
Alternatív munkaerő-piaci szolgáltatás
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Érzelmi intelligencia
Személyiségfejlődési zavarok
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
MH 5. BOCSKAI ISTVÁN LÖVÉSZDANDÁR.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Buda Béla dr. III. Krízis – veszély és alkalom A lélektani krízisparadigma és /esetleges/ tanulságai a szervezeti válságkezelés számára.

I. A lélektani krízisfogalom megjelenése Fokozott figyelem a váratlan lelki megterhelések és következményes akut érzelmi, ill. magatartási dekompenzációk iránt Negatív következmények – közvetlenül és távlatilag A külső segítség sürgős igénye – a szakszerű megközelítés szempontjai Az intervenció speciális lehetőségei A másodlagos megelőzés perspektívája, a segítő beavatkozás /pl. terápia/ iránti sajátos fogékonyság A fejlődés és a pozitív változás felszabadult potenciáljai és mozgósítható

II. A főbb krízisjelenségek Természeti katasztrófák Veszteségélmények /gyász, személyközi és egzisztenciális egyensúlyok hirtelen felborulása, súlyos betegségek, élethelyzeti változások stb./ Öngyilkossági krízisek Lelki fejlődési átmenetek krízisei /serdülőkor, „midlife crisis”, időskori képességvesztéssel, izolációk, stb./ Lelki összeomlások – önértékelési krízisek, szenvedély problémák végállapotai, stb.

III. A krízis tünetei, diagnosztikai jelei 1. Katasztrófaélmény, folyamatos preokkupáció a létrejött helyzettel, kontrollálhatatlan negatív emóciók, regresszív jelenségek, a megszokott szerepek és feladatok megvalósítási képtelensége Depresszió, immobilizáció, beszűkülés, öngyilkossági késztetés, reménytelenség, visszavonulás Helyzet- ill. problémakezelés, a belső megküzdés /”coping”/, asszertív kommunikációs készségek, stb. leállása, képtelensége

III. A krízis tünetei, diagnosztikai jelei 2. Pszichiátriai kórképek – poszttraumás stressz-szindróma, depresszió, zavartság, öngyilkossági cselekmények, krónikus állapotban a személyiség leépülő átalakulása, a meglévő kapcsolatok elvesztése Sodródás, kémiai anyagabúzus és függőség, viselkedési addikció, pszichoszociális lecsúszás, kriminalizáció, konfliktusok

IV. Krízisintervenció – az azonnali segítés Gondoskodó jelenlét, érzelmi támogatás, az érzelmi feszültség levezetésének kísérlete – ventilláció és „containment” A szubjektív lélektani helyzet feltárása – kognitív képek, oki attribuciók, érzelmi állapotok megfogalmazása, anticipációk /félelmek, aggodalmak/ A belső erőforrások felmérése – megoldási minták, erősségek, képességek, spirituális háttér, konstruktív felelősségek, stb. Külső erőforrások felmérése – kapcsolatok és közösségek, kötődések A krízis /a gyászreakcióhoz sokban hasonló/ fázisainak követése és segítési szükségleteinek nyújtása

V. Speciális krízisintervenció A traumatikus krízis eseteiben a regresszív igények szimbolikus kielégítése – figyelem, odafordulás, törődés, gondoskodás, a differenciálatlan negatív emóciók „szétválogatása” Öngyilkossági krízis – meghallgatás, elfogadás, facilitatív és erősítő paradoxonok, empátia és korrektív emocionális élmény, ”befriending”, stb. Bűntudati krízisek – érzelmi támogatás, teamjellegű segítés Nárcisztikus krízisek – az agresszió „felfogásának” technikái. A viszonyulási játszmák kezelése, a mentalizációs deficit fókuszba állítása Halálfélelem krízisei – a lelki kísérés és diakónia, gondozási tervek Szolgáltatások mozgósítása – hospitalizáció, rendőrség, szociális ellátás, közösségi segítő szervezetek

VI. Strukturált krízisellátás A külső erőforrások mozgósítása – mediáció, krízismegoldás, szimbolikus közösségek aktiválása Fokális, ill. rövid lélektani technikák a problémamegoldás, aktiválás, a belső kontroll érdekében, ill. a tüneti reakciók ellen Szembenézés a belső gyengeségekkel, erőtlenségekkel, hiányokkal, a megoldások megbeszélése Reintegráció a társas és közösségi viszonyokba Terápiák, fejlesztések – ha indikáltak és lehetségesek

VII. Az alkalmak, esélyek, lehetőségek A krízisparadigma különleges és nagy lehetőségei az öngyilkosság megelőzésben A fejlődési krízisek – különösen serdülőkor – az egyéni és társas beavatkozás különleges lehetőségei A tagadás áttörése – krónikus, veszélyes problémák felismerése, a segítés elfogadtatása és megindítása – pl. függőségek Életmód stratégiák /probléma-megoldási, viszonyulási, kommunikációs, stb. maladaptív formái/ konstruktív megváltoztatása, új kezdés, új tanulás A megrekedt személyiségfejlődés /identitás, pszichoszexuális érés, megküzdés/ felszabadítása

VIII. A krízis-perspektíva metaforikus felhasználása Mikrokrízisek – felismerése, segítése, változásgeneráló felhasználása – pl. nevelésben Családi krízisek konstrukciója a családterápiában, kapcsolati krízisek „megengedése és feldolgozása” különböző terápiaformákban Elővételező krízispercepciók és felkészítő foglalkozások Lélektani és szociális „védőhálók” a krízis jegyében Kölcsönös segítési sémák – kortárssegítési, sorstársi, civilszervezeti és közösségi önkéntes segítési rendszerek

IX. Nehézségek a krízismegoldásban Konceptuális problémák /pl. elkülönítés konfliktustól, traumától, akut megbetegedésektől, stb./, a medikalizáció és pszichiátrializáció dilemmái Módszertani kérdések – direktivitás a segítésben, a bajban lévő ember saját felelőssége, az optimális ellátás kritériumai A segítők felkészületlensége a krízismegoldásokra, az egyes ellátási ágazatokban a krízis beavatkozási indikációk tisztázatlansága, szerep nehézségek, feladat megosztási akadályok „és rajta ki segít?” – a krízismunka érzelmi megterhelései a segítőkre, stressz feldolgozás, szupervízió A krízisellátás szervezeti gyengéi – a tanácsadási hálózat fejletlensége /különös tekintettel a telefonos, internetes és alacsonyküszöbű személyes szolgáltatásokra, koordinációs központokra, képzésre és kutatásra

X. A krízis „filozófiájának” egyes kérdései Krízis=válság – változás - változtatás szükségessége Túlzott védettség az életfolyamatban – vulnerábilitási tényező a krízisek szempontjából Krízismentes élet – a lehetséges személyiség fejlődési pályák korai lezárulása /”foreclosure” – Fromm: „a normalitás patológiája”/ A krízis-segítés természetes bázisa – a segítő megoldott saját kríziseinek sorsközösségi, ill. empátiás felhasználása „pokolra kell annak menni” – a nagyívű, kreatív érés és fejlődés – kizárólag nagy krízisek alapján

XI. Krízis a szervezetekben, a metafora határai A „fejlődés” a szervezetekben nem élettani jellegű, inkább innovatív, kreatív, kockáztató /vállalkozó/ A humán állomány drámája – a szociális biztonság felkészítési deficitje – párbeszéd hiánya a közösségekkel? – a szervezet helyzetének hiányzó belső transzparenciája? Hiányos probléma monitorizálás a külső és belső környezetben Külső krízis intervenciós lehetőségek preventív kiépítése? Az adaptív változások – pl. tevékenységi, strukturális, vezetési, stb. adaptációk lehetőségei, ill. „mítosza”

XII. Válságelemzés – válságkutatás Létezik-e válságelmélet, válságtipológia, folyamatmodell, válságelemzési metodológia? Ki tud segíteni? – „milyen normál” szervezeti szerepek és technikák segíthetnek, és azokban milyen fejlettségi szinten reprezentált a válságprobléma – szervezetfejlesztés, tréningek, szupervízió, coaching, stb. Dolgozói érdekvédelem és válságtudatosság Szervezeti válság és közvélemény – média szerepe és lehetőségei a válságkezelésben, a politika lehetőségei