Kapcsolat, kooperáció, konkordancia A gyógyító team szempontjai az orvosi pszichológia oktatásában Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet; SZTE Pszichológiai Intézet ** DEOEC Magatartástudományi Intézet
A gyógyító kapcsolat elemzésének modelljei 1970-es évek: feladatorientáltság (szakaszok, intervenciók, egyoldalú hatás) 1980-as évektől: kapcsolati elv (diádikus interakciók, együttmozgás) Kortárs modellek: integráció, szakértőiség, közös döntéshozatal
„Pszichoterápiás beállítódás”: alapvető kapcsolódási mód – a figyelem a páciensre irányul, a kapcsolat róla szól és érte van.
A pszichoszomatika (pl. Alexander, Bálint, Engel) dualista recepciója ORVOSTUDOMÁNY / MAGATARTÁSTUDOMÁNY: „klasszikus 7” pszichoszomatikus betegség, Bálint-csoport, biopszicho-szociális paradigma PSZICHOLÓGIA / PSZICHOANALÍZIS: korrektív emocionális élmény, terápiás regresszió, anya-gyerek kapcsolat zavarai
Hallgatók szakmai sztereotípiái ORVOS férfi/as aktív, autoriter szakértő megértő, empatikus PSZICHOLÓGUS nő/ies kevésbé domináns elfogadó, empatikus szakértő (Csörsz, Csabai, Szili, 2008)
Előítéletek csapdájában „Az orvosok nincsenek kellőképp felkészülve arra, hogy teljes egészében szemléljék a beteget.” (56 éves klinikai pszichológus) „Hát hova küldjem [a beteget], ha nincs pszichológus, vagy ha van is, azt mondja, hogy ez nem az ő asztala, a szomatikus problémákkal ő nem tud mit kezdeni.”(48 éves üzemorvos) (Csabai, Borgos, Kende, Kovai, Szili, 2006)
Integratív gyógyító-beteg kapcsolati tréningcsoport Szakmaközi kísérlet a gyakorlati oktatásban (DEOEC-MTA-SZTE kooperáció): Integratív gyógyító-beteg kapcsolati tréningcsoport (Csörsz, Csabai, Szili, 2008) (DEOEC előzmény: közös belgyógyászat és pszichológia gyakorlat)
Csabai-Molnár: Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia 1. rész: Az egészségi állapot változásait befolyásoló pszichológiai tényezők 2. rész: A betegséggel való megküzdés és a gyógyító kapcsolat Medicina, 2008, megjelenés előtt