Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged Az orvosi antropológia szeminárium tapasztalatai a magyar és az angol nyelvű képzésben Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged
Orvosi antropológia szeminárium tárgya 1. Embertan = az ember holisztikus tanulmányozása, az ember létezése a kultúrában, a kultúra szerepe az emberi adaptáció folyamatában 2. Az egészség, betegség, valamint a gyógyítás és az egészségügyi ellátás működésének kulturális vetülete 3. Hasonlóságok és különbségek felismerése és kezelése 4. Orvoslás és a globalizáció
Az orvosi antropológia szerepe a orvosi attitűdformálásban 1. A hallgatók kerüljenek közelebb a laikus egészség és betegségképzetek megértéséhez és elfogadásához 2. A hallgatók vegyék figyelembe a rítusok, szokások, kulturális értékek szerepét az olyan jelenségekben, mint pl. életciklusok, halál, reprodukciós egészség 3. A hallgatók értsék meg a modernizáció szerepét az egészség megtartásában, illetve betegségek keletkezésében 4. A hallgatók az orvos-beteg találkozás során figyeljenek fel a kulturális eltérésekre
SZEMINÁRIUMI TEMATIKA (magyar) 1. Bevezetés az orvosi antropológiába (tárgya, példák) 2. Laikus képzetek egészségről, betegségről, testképről, betegségkockázatokról 3. Stressz és a civilizációs betegségek 4. Táplálkozás orvosi antropológiája 5. Fájdalom orvosi antropológiája 6. Kulturális nőgyógyászat (nemek és reprodukció) 7. Halál, haldoklás, gyász antropológiája 8. Pszichiátriai antropológia 9. Az orvos-beteg kapcsolat orvosi antropológiája
Magyar nyelvű szemináriumi módszertan Szemináriumi megbeszélés feladatokkal Projekt-munka a magyar hallgatók számára (irodalmi összefoglalás; mikropopulációs felmérés; esetismertetés) Tapasztalatok: - kíváncsiság + némi ellenállás - csoportmunka, szocializáció hiánya (készséghiány és nagy csoportlétszám!) - pozitív hatás (pl. látogatás fogyatékos otthonban, laikus képzetek feltérképezése, foglalkozás a témával, attitűdformálás)
SZEMINÁRIUMI TEMATIKA (angol) 1. Bevezetés: Mi az antropológia? Mi az orvosi antropológia? Esettanulmányok 2. Laikus elképzelések egészségről, betegségről, egészségkockázatokról, testképről. Modellbetegség: anorexia nervosa mint kultúrához kötött betegség 3. Stressz és civilizációs betegség: A stressz biokémiai és kulturális modelljei. Modellbetegség: AMI mint kultúrához kötött (civilizációs) betegség 4. Fájdalom: A fájdalommagatartás kulturális modelljei. Fájdalomkezelés a modern kultúrában 5. Táplálkozás: Különböző kultúrák táplálkozási szokásai
SZEMINÁRIUMI TEMATIKA (angol) folyt. 6. Kulturális nőgyógyászat: Nemek és reprodukció, szülés kultúrája, homoszexualitás 7. Halál, haldoklás, gyász: premodern és modern halálképek. Rítusok jelentősége 8. Pszichiátriai antropológia: Kulturális normák és pszichiátriai betegségek, normalitás és abnormalitás. Sámánizmus. Modellbetegség: depresszió mint kortünet 9. Orvos-beteg kapcsolat kulturális vetületei: A betegek szempontjai, a média szerepe, komplementer medicina és népi gyógyászat, a gyógyítás kultúrája. Fogyatékosság megítélése
Angol nyelvű szemináriumi módszertan 1. Hand-out (munkafüzet, elméleti összefoglaló és elgondolkodtató és megbeszélendő feladatok) 2. Team-work (esettanulmányok feldolgozása kiscsoportokban, kiselőadás formájában) 3. Prezentáció (mindenki tart egy referátumot az adott témához kapcsolódóan)
Az angol nyelvű kurzus SWOT analízise Erősségek: Csoportmunka, jó szociális készség, nyitottság Angol nyelvű szakirodalom Eltérő kulturális háttér Elmélet és gyakorlat egysége Beteg-orientált személet Kapcsolódás az Introduction to medicine tárgyhoz Gyengeségek: Angol nyelv eltérő ismerete Eltérő előadói készség Más tárgyak prioritása az óralátogatást befolyásolja Kötelezően választható tárgy Kevés kredit Lehetőségek: Angol és magyar hallgatók közös szemináriuma Lehetőség a magyar helyzet (kultúra) bemutatására Klinikumra való felkészítés Még több közös munka, projektmunka Veszélyek: Sokan kimaradhatnak ebből a tananyagból A magatartástudományi/ kötelezően választható kreditpontok összegyűjtése után nem választják - „Jegy-vadászat”
Részlet egy magyar hallgató projektmunkájából: „Az ellenérvek azt mutatják, hogy egy magatartástudományi tantárgyat milyen nehéz integrálni a már meglévő, jól megszokott orvosképzésbe, mert messze áll a többi tény- és adathalmazt felsorakoztató tárgyaktól. A többit azért tanulják, mert ez az egyetlen módszer az első évek túlélésére. Az első pár év alatt elfelejtik a végcélt… A magatartástudományi tárgyak mellett szól viszont, hogy ezt tartja a hallgatókban a tüzet az első két-három év folyamán.. Segít abban, hogy majd holisztikus módon tudjunk a betegre figyelni… hogy minden beteget úgy tekintsünk, aki egy újabb kultúra, személyiség megismerésével kecsegtet.”